رشد بیش از ۲ برابری تعداد نوجوانان مظنون به قتل در سوئد

12:26 - 28 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۰۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد بیش از ۲ برابری تعداد نوجوانان مظنون به قتل در سوئد
عوامل متعددی دست به دست هم داده اند تا ارتکاب جرم و جنایت در میان نوجوانان سوئدی رشد قابل توجهی داشته باشد.

خبرگزاری میزان – در حالی که خشونت‌های مسلحانه و جرایم سازمان‌یافته در سوئد در سیر صعودی پیش می‌رود، بررسی‌ها نشان‌دهنده جوان شدن مرتکبان جرایم و جنایت‌ها در این کشور نوردیک هستند.

به گزارش «اس‌تی‌وی»، آمار‌های دفتر دادستان عمومی سوئد نشان می‌دهد که تعداد نوجوانان مظنون به دست داشتن در قتل یا اقدام به قتل در این کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

براساس آمار‌های مذکور، تعداد نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۷ ساله که مظنون به دست داشتن یا اقدام به قتل هستند، از سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲ برابر شده است.

کارشناسان از این آمار ابراز نگرانی کرده و گفتند که جوانانی که مرتکب قتل شدند، اغلب با چالش‌ها یا عوامل خطر مختلفی مانند مشکلات در مدرسه یا شرایط بد خانه مواجه بودند.

رئیس پلیس یکی از مناطق سوئد می‌گوید که افزایش شمار نوجوانان مظنون به قتل بسیار سریع بالا رفته است، زیرا باند‌های جنایی در حال جذب و مسلح کردن نوجوانان و جوانانی هستند که در نهایت به نمایندگی از آن‌ها فعالیت‌های مجرمانه انجام می‌دهند.

براساس گزارش این رسانه، مدت‌ها است که شبکه‌های جنایت‌کار در سوئد به‌ویژه در استکهلم، پایتخت این کشور مارپیچ‌های خونین خشونت را پیش می‌برند؛ جنایت‌کاران در یافتن این کودکان متخصص هستند؛ این در حالی است که مقام‌های دولتی باید به سرعت نوجوانان و جوانان در معرض خطر استخدام در باند‌های جنایت‌کار را شناسایی کنند.

سوئد مدت‌ها است که با افزایش خشونت‌های مسلحانه مرتبط با شبکه‌های جنایت سازمان‌یافته فعال در سراسر کشور دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ براساس قانون سوئد کودکان کمتر از ۱۵ سال را نمی‌توان محکوم کرد، در حالی که نوجوانان بزرگ‌تر حداکثر چهار سال تحت مراقبت اجباری قرار می‌گیرند؛ همین موضوع سبب شده تا باندها و شبکه‌های جنایت‌کار به سمت سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان برای اجرای اقدام‌های جنایت‌‎کارانه روی بیاورند.

خشونت‌های مسلحانه و شبه جنگی در سوئد منجر به بمب‌گذاری و تیراندازی بین نوجوانان می‌شود که در موارد متعددی مرگ آن‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش «svt»، در سال ۲۰۲۰، تعداد نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله مظنون به دست داشتن در قتل یا اقدام به قتل ۱۲۷ نفر بود؛ در سال ۲۰۲۳، این رقم به شدت افزایش یافته و تاکنون به ۳۰۷ نفر رسیده است.

از سوی دیگر، به گزارش «expressen»، در سال ۲۰۲۱ نیز تعداد نوجوانان مظنون به دست داشتن در قتل یا اقدام به قتل ۱۱۲ نفر بوده است؛ تا سال ۲۰۲۲، تعداد نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله مظنون به دست داشتن در قتل یا اقدام به قتل به ۱۸۰ نفر افزایش یافت.

در اوایل سال جاری، شورای پیشگیری از جرم سوئد دریافت که کودکان و نوجوانان به‌طور فزاینده‌ای توسط باند‌ها به‌عنوان کارگران ارزان استخدام و استثمار می‌شوند.

براساس گزارش‌ها، نوجوانانی که به‌عنوان مظنون در بسیاری از قتل‌ها و اقدام به قتل‌های پرمخاطب سال ظاهر می‌شوند، اغلب قبلا از سوی باند‌های جنایت‌کار مورد تحقیق قرار گرفته‌اند؛ کودکان تحت سیستم خدمات و حمایت‌های اجتماعی اصلی‌ترین اهداف این سازمان‌ها و باندها هستند.

در عین حال، به گزارش «folkhalsomyndigheten»، بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقص در عملکرد مدارس، مشکلات خانوادگی و آسیب‌های مالی در سوئد به گرایش کودکان و نوجوانان به جنایت و ابتلای آن‌ها به بیماری‌های روانی نقش داشته است.

بیماری روانی در بین نوجوانان در سوئد در دوره ۱۹۸۵-۲۰۱۴ افزایش یافته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *