تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان»: برشی از لحظه‌های ناب زندگی را به تصویر کشیدیم

12:29 - 26 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۷۳۳
تهیه‌کننده مستند «کر کوهستان»: برشی از لحظه‌های ناب زندگی را به تصویر کشیدیم
مستند «کر کوهستان» به کارگردانی امیرحسین اسیوند و تهیه کنندگی مهدیه سادات محور ماجرای تولد یک نوزاد در خانواده‌ای عشایری را روایت می‌کند.

خبرگزاری میزان _ مستند «کر کوهستان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در هفدمین جشنواره سینما حقیقت رونمایی خواهد شد.

مهدیه سادات محور درباره ساخت مستند «کر کوهستان» گفت: این مستند قسمت اول از فصل دوم مجموعه «پا به ماه» است که از ۷ سال پیش بر مبنای دغدغه‌ای که داشتیم ایده پردازی شده است؛ قصه «پابه ماه قصه» به روز‌های پایانی بارداری زنان می‌پردازد و تولد بچه‌ها در اقوام و فرهنگ‌های مختلف را به تصویر می‌کشد؛ این مجموعه روایت پدر و مادر‌هایی است که روز‌های پایانی بارداری را به انتظار نشسته اند؛ روز‌هایی که لحظه لحظه آن بسیار جذاب و فراموش ناشدنی است. دوربین «پا به ماه» روز تولد بچه‌ها را به تصویر می‌کشد؛ یعنی لحظاتی که شیرین‌ترین روایت در زندگی آدم هاست و می‌توان در خلال آن به قصه آدم‌ها، نگرانی‌های های ایشان و در مقیاسی بزرگتر به فرهنگ‌های مختلف پرداخت.

وی ادامه داد: وجه مشترک همه این آدم‌ها انتظار برای تولد است وهر تولد با تولد دیگر به اندازه یک دنیا تفاوت دارد و دلیلش همان تفاوت دنیای آدم‌ها با یکدیگر است.

تهیه کننده مستند «کر کوهستان» در توضیح چگونگی پیداکردن سوژه‌های این مجموعه اظهار داشت: قبل از تولید سوژه‌هایی را پیش بینی و تخیل می‌کنیم و پیشتر در یکی از قسمت هایمان یک تولد از عشایر داشتیم و تصمیم داشتیم که بار دیگر هم تولد دیگری را از زاویه دیگر زندگی عزیزان عشایر بختیاری به تصور بکشیم. کار در «کر کوهستان» به دلیل اقلیم ناهموار کوهستانی که اثر در آنجا تولید شد، سخت بود و این که یک مادر با این همه سختی ناشی از شرایط زندگی در چنین اقلیم‌هایی دوران بارداری را به صورت مکرر تجربه می‌کند هم در نوع خود جالب بود. چون بارداری و زایمان به خودی خود سخت است چه رسد به آن که با سختی منطقه زندگی هم توام شود.

محور خاطرنشان کرد: می‌دانستیم که اقلیم این منطقه که در آن برای انجام هرکاری در شهر باید از رودخانه خروشان و آب رد شوند اتفاقات سختی را رقم می‌زند و البته در مجموعه «پا به ماه» کم از این قصه‌های عجیب و سخت نداشته ایم.

وی ادامه داد: ما برای پیداکردن سوژه‌ها نیاز به پژوهش داریم. با انتخاب کارگردان‌ها از قومیت‌های مختلف، با مردم محلی ارتباط می‌گیریم. از طرفی پزشکان و ماما‌ها به ما در پیداکردن این خانواده‌ها کمک می‌کنند و شانس ما در «کر کوهستان» این بود که کارگردان در این منطقه زندگی می‌کرد و از طریق پژوهش میدانی با این سوژه ارتباط گرفت.

تهیه کننده مستند «کر کوهستان» گفت: علاوه بر تحقیق و کمک گرفتن از مردم محلی خود ما هم در میدان تحقیق و به شکل حضوری دنبال خانم‌های باردار که قصه‌ای خاص و متمایز دارند می‌گردیم همچنان که دو سوژه جنوب مان در فصل اول را به شکل میدانی پیدا کردیم.

این تهیه کننده مستند در توضیح چرایی و چگونگی همکاری خانواده‌هایی که جلوی دوربین این مجموعه مستند می‌آیند بیان کرد: ما زنجیره‌ای از روابط انسانی و اجتماعی برای «پا به ماه» راه انداخته ایم که بر این اساس آدم‌ها به ما کمک می‌کنند تا اعتماد معرفی شدگان جلب شود؛ هر سوژه موردی خاص است که سختی‌ها و شیوه راضی کردن خاص خودش را دارد؛ ضمن این که حضور ما در خانه یک خانم که پا به ماه است و روز‌های آخر بارداری را پشت سر می‌گذارد به خودی خود شرایط سختی است که باید درک کنیم.

وی گفت: بر این اساس عمدتا تلاش می‌کنیم که اعتماد آدم‌ها را با شیوه‌های مختلف جلب کنیم مثلا کار‌های قبلی مان را به آن‌ها نشان می‌دهیم و بسیار تاکید می‌کنیم که نمی‌خواهیم یک کار گزارشی چند ساعته بسازیم و برویم؛ بلکه دغدغه مان به تصویرکشیدن تولد یک انسان است که هربار و برای هر آدمی یک داستان اصیل است و می‌خواهیم برشی از لحظه‌های خاص و ناب زندگی شان را ثبت و ماندگار کنیم.

محور یادآور شد: در نهایت تجربه مستندسازی ما در راضی کردن آدم‌ها که هرکدام تجربه خاصی دارند به ما کمک می‌کند؛ ما ساعت‌ها با این آدم‌ها صحبت می‌کنیم و تجربه‌های زیسته آن‌ها را در طول زندگی و ازدواج می شنویم تا به قصه‌ای مورد نظر فیلم برسیم.

وی در توضیح بزرگترین چالش در تولید «کر کوهستان» تصریح کرد: یکی از سخت‌ترین صحنه‌هایی که کارگردان ما برای گرفتن پلان‌های این مستند تجربه کرد این بود که یکی از اعضای خانواده به ناگهان از جایی وارد کار شد و گفت که اجازه کار نمی‌دهد، آن هم در شرایطی که اعضای اصلی و کسانی که جلوی دوربین این مستند قرار داشتند، راضی بودند؛ این عضو خانواده دلیلی برای این مخالفت نداشت و صرفا می‌گفت که دوست ندارد ما فیلم بگیریم. به همین دلیل وقفه‌ای در کارمان افتاد و ناچار دست به دامان بزرگان این خانواده شدیم و رضایت ادامه کار را گرفتیم.

تهیه کننده مستند «کر کوهستان» با اشاره به یکی دیگر از مشکلات تولید این مستند ادامه داد: تولید این مستند سرشار از مشکلات سخت و شیرین بود؛ در یکی از روز‌های فیلمبرداری، گروه مسیری طولانی را با سوژه رفته بودند و با کلک از آب گذشته بودند و به خانه ایشان رسیدند، اما در مسیر بازگشت، صاحب کلک بدون هیچ دلیلی از برگرداندن تیم تولید امتناع کرده بود؛ در نهایت گروه به ناچار و با خستگی طولانی ناشی از یک روز کاری حدود ۶ ساعت مسیری صعب العبور را که از کوه به محل اسکان می‌رسید طی کرده و بازگشته بودند.

وی تاکید کرد: بعضی از اتفاقات در مستندسازی اصلا قابل پیش بینی نیست. مستند «کر کوهستان» یک سبک روایت محض از زندگی است که تلاش کرده ایم بهترین شکل آن را به تصویر کشیم.

محور در توضیح تلاش‌های این گروه مستندسازی برای بهبود شرایط زندگی سوژه‌ها و تحقق رسالت انسانی خود، گفت: روستا و منطقه‌ای که «کر کوهستان» در آن ساخته شد سکنه محدود دارد که از ساده‌ترین امکانات برای گذران زندگی محرومند و همانطور که در مستند می‌بینیم برای رفت و آمد به روستای دیگر باید از رودخانه‌ای خروشان عبور کنند و حتی یک پل که نیاز اساسی است را در دسترس ندارند به همین دلیل ما بسیار تلاش و اطلاع رسانی کردیم که برای آن‌ها پل بزنیم که هنوز محقق نشده است.

این فیلمساز در پایان گفت: باروری برای این مردم به جهت سبک زندگی شان یک مزیت و موهبت محسوب می‌شود؛ در نتیجه لازم است دولت از منظر سیاست‌های جمعیتی توجه ویژه‌ای به این خانواده‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *