شوک به اقتصاد رژیم صهیونیستی؛ بندر ایلات در آستانه تعطیلی قرار گرفت

11:03 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۵۹۴
شوک به اقتصاد رژیم صهیونیستی؛ بندر ایلات در آستانه تعطیلی قرار گرفت
بندر ایلات که اهمیت استراتژیک و اقتصادی بالایی برای رژیم صهیویستی دارد، به دلیل تهدید‌های امنیتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - بندر ایلات در اراضی اشغالی یکی از مهم‌ترین بندر‌های رژیم صهیونیستی بوده که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی همواره هدف گروه‌های مقاومت، به‌ویژه ارتش ملی یمن بوده است.

حال این بندر به دلیل وجود تهدیدها از سوی مقاومت در حمایت از مردم فلسطین ممکن است با تعطیلی روبرو شود.

پایگاه گلوبز رژیم صهیونیستی درباره این موضوع نوشته: هیچ بحثی درباره این موضوع وجود ندارد که بندر ایلات بازنده اصلی جنگ در میان بنادر اسرائیل است. این بندر به همین دلیل با مشکلاتی روبرو شد. 

گلوبز می‌نویسد که به طور معمول این بندر پذیرای بسیاری از کالا‌هایی است که به اراضی اشغالی می‌رسند. به این ترتیب، این بندر برای رژیم صهیونیستی بسیار حیاتی است.

تاثیر حملات ارتش ملی یمن بر فعالیت بندر ایلات

تصویر ژئوپلیتیک اطراف بندر ایلات در حالی تیره شده که شرکت‌های رژیم صهیونیستی، مانند ZIM و سایر شرکت‌هایی که با این رژیم در ارتباط هستند، از انحراف قابل توجهی در مسیر‌های حمل‌ونقل خبر داده‌اند.

کشتی‌های این شرکت‌ها به جای حرکت از کانال سوئز، مسیر‌های حمل‌ونقل طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند. 

مقام‌های بندر ایلات در مصاحبه با رسانه‌های عبری‌زبان تایید کردند که تقریبا هیچ کشتی‌ای در این بندر حضور ندارد. 

گیدئون گلبار، مدیر این بندر در مصاحبه با روزنامه‌ای عبری‌زبان گفت: تهدید یمن بر تردد همه کشتی‌ها تأثیر می‌گذارد. بندر ایلات اکنون شروع به تخلیه کرده است؛ کالا‌ها به اینجا نرسیده و حضور کشتی‌ها در بندر را از دست داده‌ایم.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل تسلط ارتش ملی یمن بر تنگه باب‌المندب و تهدید‌ها علیه بندر ایلات، برخی کالا‌ها بیش از یک ماه است که به این بندر نرسیده است.

براساس گزارش پایگاه اقتصادی عبری‌زبان مارکر، اقتصاد رژیم صهیونیستی با بی‌ثباتی مواجه بوده و نگرانی‌ها در میان انان این رژیم گسترش یافته است.

در همین حال، منابعی گفته‌اند که بندر ایلات به دلیل کم‌کاری و وجود تهدید‌های امنیتی، احتمالا تعطیل و کارگران آن بیکار خواهند شد. مقام‌های بندر ایلات حتی این موضوع را به وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی اطلاع داده‌اند. 

دلایل اهمیت بالای ایلات برای رژیم صهیونیستی

بندر ایلات، تنها بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، از اهمیت استراتژیک و اقتصادی بالایی برخوردار است.

این بندر فضای تنفسی ژئوپلیتیکی را فراهم می‌کند و مانع از قید خشکی سرزمینی می‌شود.

با توجه به اقتصاد جزیره‌ای رژیم صهیونیستی که به دلیل انزوای ژئوپلیتیک منطقه‌ای آن است، تجارت خارجی این رژیم براساس استفاده از بنادر و مسیر‌های دریایی برای تضمین رشد اقتصادی مستمر شکل می‌گیرد. 

همچنین ایلات یک پایانه نفتی محسوب می‌شود. خط لوله «اشکلون» ۱۲ تا ۱۶ درصد نفت خام انتقالی از دریای سرخ به دریای مدیترانه را بدون عبور از کانال سوئز منتقل می‌کند. این موضوع باعث شده که رژیم صهیونیستی بتواند از نظر درآمدزایی بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کند.

همچنین در برنامه‌ریزی اقتصادی رژیم صهیونیستی، ایلات حلقه‌ای است که سرزمین‌های اشغالی را به کریدور‌های بین‌المللی مانند ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) متصل می‌کند و رقیب ترانزیت کانال سوئز مصر است. 

بندر ایلات همچنین نقش مهمی در صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی دارد و ادامه حملات به آن می‌تواند ناامنی این شهر در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های مقاومت را آشکار کند. این موضوع ضربه‌ای سنگین به گردشگری این رژیم خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *