پیگرد قضایی کودکان فلسطینی در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی

8:38 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۱۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پیگرد قضایی کودکان فلسطینی در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی
برقراری آتش‌بس در غزه و آزاد شدن شماری از کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، بار دیگر نگرانی‌های حقوق بشری جدی را درباره این افراد به کانون توجه آورد.

خبرگزاری میزان – برقراری آتش‌بس در غزه و اجرای توافق تبادل زندانیان میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، بار دیگر موضوع کودکان فلسطینی زندانی در زندان‌های این رژیم را به کانون توجهات آورد.

اگرچه تاکنون گزارش‌های مختلفی از نقض حقوق کودکان فلسطینی اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده است، اما تاکنون گامی برای بهبود این اوضاع برداشته نشده است.

چند کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی هستند؟

آزادی ۱۵ پسر نوجوان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی در پی اجرای توافق آتش‌بس در غزه و انتشار ویدئو‌هایی از آن‌ها در دیدار با خانواده‌هایشان، سبب شد تا نگاه جهان بار دیگر به موضوع کودکان فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی بیفتد.

براساس آخرین آمارها، ۸۸۰ کودک فلسطینی در سال جاری میلادی به دست رژیم صهیونیستی دستگیر شدند.

آمار‌های فلسطینی در این باره می‌گویند که بیش از ۲۰۰ کودک فلسطینی تا میانه ماه نوامبر در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بودند.

از این تعداد ۲۶ کودک در شرایط بازداشت اداری هستند؛ رویکردی که رژیم صهیونیستی از آن برای بازداشت بدون اتهام یا محاکمه اسرای فلسطینی استفاده می‌کند.

فقط در ماه اکتبر یعنی همزمان با اجرای عملیات طوفان الاقصی ۱۴۵ کودک فلسطینی به دست نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شدند.

سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی در پایان ماه سپتامبر اعلام کرد که ۱۴۶ نوجوان فلسطینی به خاطر آنچه دلایل امنیتی خواند، در بازداشت یا زندان هستند.

این سرویس همچنین اعلام کرد که ۳۴ نوجوان فلسطینی را به دلیل حضور غیرقانونی در اراضی اشغالی بازداشت کرده است.

با توجه به اینکه، سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی داده‌های خود را با تاخیر اعلام می‌کند و برخی از فلسطینی‌های بازداشت‌شده مدت کوتاهی در مراکز نظامی نگهداری می‌شوند و ارتش نیز جزئیاتی از وضعیت حقوقی زندانیان ارائه نمی‌کند، نمی‌توان آمار‌های رژیم صهیونیستی را دقیق دانست.

 

پیگرد قضایی کودکان فلسطینی در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی؛ یک نگرانی حقوق بشری جدی

وضعیت اسفبار کودکان فلسطینی در حبس رژیم صهیونیستی

کودکان مانند دیگر اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با شرایط اسفباری مواجه می‌شوند.

«میدل ایست آی» در گزارشی آورده است که کودکان فلسطینی که پس از هدف قرار گرفتن از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی، بازداشت می‌شوند، از مراقبت‌های پزشکی اضطراری محروم می‌شوند؛ براساس شواهد موجود، کودکان فلسطینی که پس از مجروح شدن در پی تیراندازی نظامیان صهیونیست، بازداشت شده و به زندان منتقل می‌شوند، در حبس با سهل‌انگاری پزشکی مواجه می‌شوند.

این امر سلامت جسمی و روحی آن‌ها را با مخاطرات جدی مواجه می‌کند و خانواده کودکان فلسطینی مجروح بازداشت شده تا روز‌ها از وضعیت پزشکی آن‌ها بی‌اطلاع نگه داشته می‌شوند.

در طول سال ۲۰۲۲، یک گروه حقوق بشری فلسطینی، دستگیری بیش از ۸۵۰ کودک از جمله ۴۵ کودک زیر ۱۲ سال را توسط نیرو‌های اشغالگر صهیونیست مستند کرد؛ در میان بازداشت‌شدگان چند کودک بودند که قبل از دستگیری بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست مجروح شده بودند و همه آن‌ها مورد بی‌توجهی عمدی پزشکی قرار گرفتند.

این گزارش تشریح کرد که اکثر کودکان بازداشت‌شده از طریق تعدادی ابزار و روش‌های سیستماتیک که هنجار‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کودکان را نقض می‌کنند، تحت یک یا چند نوع تحقیر و شکنجه جسمی و روانی قرار گرفته‌اند؛ این تخلفات در واقع از لحظه دستگیری شروع می‌شود و در دوره تحقیقات و بازداشت ادامه می‌یابد.

به گفته این مرکز، نیرو‌های اشغالگر صهیونیست در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ کودک را پس از تیراندازی و مجروحیت دستگیر کردند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

این گروه حقوق بشری افزود: کودکان اسیر فلسطینی در داخل بیمارستان‌ها مورد بررسی‌ها و بازجویی‌های غیرانسانی قرار گرفتند و برخی از آن‌ها پس از مدت کوتاهی قبل از تکمیل بهبودی به مراکز بازجویی منتقل شدند.

این رویکرد و سهل‌انگاری پزشکی عامدانه پیامد‌های مادام‌العمری برای کودکان فلسطینی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قطع عضو این کودکان اشاره کرد.

یک اسیر فلسطینی سابق می‌گوید که اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی از جراحات کودکان فلسطینی به‌عنوان ابزاری برای شکنجه و اعمال فشار بر آن‌ها استفاده می‌کند.

بازداشت و حبس کودکان فلسطینی؛ بخشی از برنامه هدفمند نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

نگاهی به اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی نشان می‌دهد که این رژیم در حال اجرای برنامه هدفمند نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها است.

این رژیم که سابقه سیاهی در برخورد با کودکان فلسطینی دارد، از زمان آغاز دور جدید حملات خود به غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بیش از ۵ هزار کودک فلسطینی را قتل‌عام کرده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با اجرای کارزار بازداشت و حبس کودکان فلسطینی در مراکز نظامی نگرانی جدی را درباره وضعیت این کودکان ایجاد کرده است.

 

پیگرد قضایی کودکان فلسطینی در دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی؛ یک نگرانی حقوق بشری جدی

صندوق نجات کودکان: کودکان فلسطینی نباید در زندان‌های نظامی نگهداری شوند

صندوق نجات کودکان به‌عنوان یک سازمان خیریه کودکان، اعلام کرد: مسئله نگهداری کودکان در زندان‌های اسرائیل یک نگرانی دیرینه حقوق بشری است.

این صندوق از رژیم صهیونیستی خواست تا به رویه به بازداشت کودکان فلسطینی بر اساس قوانین نظامی و پیگرد قانونی آن‌ها در دادگاه‌های نظامی پایان دهد.

بررسی صندوق نجات کودکان درباره وضعیت ۲۲۸ کودک فلسطینی که پیشتر بین یک تا ۱۸ ماه در بازداشت رژیم صهیونیستی بودند، نشان داد که اکثر کودکان فلسطینی هنگام دستگیری مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و به آن‌ها دستبند و چشم‌بند زده شد.

این بررسی نشان داد که کودکان مذکور غالبا در مکان‌های نامعلوم به تنهایی مورد بازجویی قرار می‌گیرند و اغلب از از غذا، آب و خواب محروم می‌شوند.

بررسی صندوق نجات کودکان همچنین نشان‌دهنده افزایش سوءاستفاده فیزیکی و روانی از کودکان اسیر فلسطینی است.

صندوق نجات کودکان تاکید کرد: کودکان فلسطینی در حالی متحمل چنین شرایطی می‌شوند که جرم اصلی آن‌ها پرتاب سنگ است؛ اقدامی که می‌تواند تا ۲۰ سال حبس را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

یک کودک فلسطینی که پیشتر از سوی نظامیان صهیونیست بازداشت شده بود، می‌گوید: آن‌ها من را به مرگ تهدید کردند؛ آن‌ها گفتند که من را مانند پسرعمویم می‌کشند.

خشونت گسترده علیه کودکان اسیر فلسطینی

جدیدترین تحقیقات درباره وضعیت کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این کودکان در سیستم بازداشت نظامی رژیم صهیونیستی با آزار جسمی و روحی مواجه می‌شوند.

براساس بررسی‌های انجام شده، از هر پنج کودک اسیر فلسطینی، ۸۶ درصد معادل چهار نفر مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرند.

نیمی از این کودکان (۴۲ درصد) نیز هنگام دستگیری مجروح می‌شوند؛ این جراحات شامل جراحات ناشی از گلوله یا شکستگی استخوان است.

۶۵ درصد از کودکان فلسطینی اسیر در بازه زمانی نیمه شب تا صبح زود دستگیر شدند و نیمی از دستگیری‌ها در خانه کودکان صورت گرفت.

اکثر کودکان فلسطینی اسیر سطوح وحشتناکی از آزار جسمی یا عاطفی را تجربه کردند؛ برخی از کودکان مذکور نیز سوءاستفاده و خشونت جنسی را گزارش دادند.

۶۹ درصد از کودکان فلسطینی اسیر می‌گویند که مدت زمان متفاوتی از یک تا ۴۸ روز را در سلول انفرادی بودند.

۵۸ درصد کودکان از ملاقات با خانواده محروم شدند.

سازمان حقوق کودک اعلام کرد: برخی از گزارش‌ها از خشونت جنسی علیه کودکان اسیر فلسطینی حکایت دارند؛ گزارش‌هایی نیز درباره نگهداری آن‌ها در قفس‌های کوچک وجود دارند.

حبس سالانه ۵۰۰ تا هزار کودک فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی

براساس بررسی گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده از سال ۱۹۶۷، سالانه بین ۵۰۰ تا هزار کودک فلسطینی با میانیگن سنی ۱۲ ساله در بازداشتگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند.

کودکان فلسطینی تنها کودکان در جهان هستند که پیگرد قانونی سیستماتیک را در دادگاه‌های نظامی تجربه می‌کنند؛ آن‌ها در جریان این پیگرد قانونی در معرض سوءاستفاده جدی و گسترده قرار می‌گیرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان فلسطینی اسیر پس از آزادی قادر به بازگشت به زندگی عادی نیستند و به شکلی فزاینده از آسیب‌های روحی و روانی رنج می‌برند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *