چند پرده از یک جنایت؛ شمارش معکوس پایان کار بیمارستان‌های غزه

9:25 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۷۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چند پرده از یک جنایت؛ شمارش معکوس پایان کار بیمارستان‌های غزه
بیمارستان‌های غزه در پی گذشت یک ماه از حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه به هدف مکرر جنایت‌های صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری میزان – سی‌و‌ششمین روز حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی آغاز شد که کارزار هدف قرار دادن بیمارستان‌های این منطقه با شدت در حال انجام است.

وضعیت بیمارستان‌های غزه وخیم گزارش شده و مقام‎های بهداشتی از فروپاشی سیستم بیمارستانی این منطقه خبر می‎دهند.

رژیم صهیونیستی روز شنبه چندین بار بیمارستان «الشفا» و «اندونزی» غزه را بمباران کرد.

مدیر بیمارستان الشفا، می‎گوید که مجروحان در وضعیت بسیار غم‌انگیزی قرار دارند و آمبولانس‌ها به دلیل بمباران شدید کار نمی‌کنند.

مدیرکل بیمارستان‌های غزه اعلام کرده که اشغالگران همه بیمارستان‌های شمال غزه را بمباران کردند؛ برای شهدا یک گور دسته‌جمعی در بیمارستان «الشفا» حفر می‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم آن‌ها را برای تدفین از بیمارستان خارج کنیم.

هلال احمر فلسطین، می‌گوید: تمام خدمات بیمارستان «القدس» غزه به دلیل تمام شدن سوخت متوقف شد.

وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد که همه عملیات‌های جراحی در بیمارستان «اندونزی» غزه متوقف شد.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین تاکنون ۱۹۸ تن از کارکنان بهداشتی به شهادت رسیدند؛ ۵۳ آمبولانس منهدم شد؛ ۱۳۵ مرکز بهداشتی هدف قرار گرفتند و ۲۱ بیمارستان و ۴۷ مرکز بهداشتی درمانی اولیه از زمان شروع تجاوز به غزه از دسترس خارج شدند.

و در نهایت ارتباط خبرنگاران با داخل بیمارستان الشفا غزه قطع شد.

همه این‌ها یک معنا دارد؛ کارزار هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی برای جنگ علیه بیمارستان‌ها با ادعای واهی استقرار انبار‌های تسلیحات مقاومت فلسطین در مجتمع‌های بیمارستانی؛ این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: ادامه بمباران و جنگ اسرائیل علیه بیمارستان‌های غزه نگرانی جدی درباره امنیت هزاران غیرنظامی را سبب شده است؛ مدرکی در تایید ادعای اسرائیل درباره استقرار مواضع مقاومت فلسطین در بیمارستان‌ها نیافتیم.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

بیمارستان‌ها؛ اصلی‌ترین هدف جنگ شهری رژیم صهیونیستی علیه غزه

رژیم صهیونیستی حملات خود را به شهر غزه تشدید کرده است؛ گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که جنگ شهری رژیم صهیونیستی جنایت جنگی است.

جنگ شهری رژیم صهیونیستی علیه غزه تاثیر ویران‌گری بر تاسیسات مراقبت‌های بهداشتی این منطقه داشته و به‌ویژه در شمال غزه، وضعیت وخیم انسانی را رقم زده است؛ بیمارستان‌های غزه در روز‌های حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه به پناهگاه آوارگان تبدیل شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین روز پنجشنبه هشدار داد که بیمارستان‌های غزه ۱۸ تا ۳۵ ساعت دیگر به دلیل نبود سوخت و تجهیزات کارشان را متوقف می‌کنند.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که ۷۱ درصد از مراکز مراقبت‌های اولیه به دلیل آسیب یا نبود سوخت تعطیل شده‌اند و بیمارستان‌های در حال حاضر فعال به دلیل محدودیت سوخت و تجهیزات تعطیل می‌شوند.

ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده از این حملات نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها به شدت تحت بمباران هستند؛ بیماران و مجروحان روی زمین افتاده‌اند؛ فریاد‌های درخواست آمبولانس شنیده می‌شود؛ برخی قطع عضو شده‌اند و کمک می‌خواهند؛ ... در یک کلام بیمارستان‌های غزه به «حوض خون» تبدیل شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه گزارش داد که ۲۱ بیمارستان این منطقه از کار افتاده‌اند و بیمارستان‌های باقی مانده از کمبود سوخت و دارو رنج می‌برند.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه نیز اعلام کرد که بیمارستان‌های شهر غزه به‌ویژه در شمال غزه در آخرین و بحراین‌ترین ساعات خود هستند و انتظار می‌رود که به دلیل کمبود سوخت و در نتیجه هدف‌گیری مستقیم و عمدی به‌طور کامل از کار بیفتند.

در عین حال، درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه جهت ورود تجهیزات پزشکی به دلیل مخالف رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا تاکنون به جایی نرسیده است.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

وضعیت هولناک بیمارستان‌های غزه

بیمارستان‌های غزه پس از تحمل روز‌ها بمباران و خسارت و آسیب، اکنون در میانه پایان تجهیزات و سوخت در محاصره تانک‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

 

 

هزاران بیمار، کادر پزشکی و آواره در داخل بیمارستان‌های غزه بدون دسترسی به آب و غذا هستند و این احتمال وجود دارد که هر لحظه هدف قرار بگیرند؛ عمده بیمارستان‌های غزه اکنون به سردخانه تبدیل شده‌اند.

دست‌کم هفت بیمارستان غزه در حال حاضر تحت محاصره تانک‌های رژیم صهیونیستی هستند؛ این بیمارستان‌ها همگی پرچم سفید را به اهتزاز درآورده‌اند.

وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرده همه عملیات‌های جراحی در بیمارستان «اندونزی» غزه متوقف شد.

این بیمارستان هفت سال پیش افتتاح شده بود.

بیمارستان «العوده» در شمال غزه با انتشار بیانیه‌ای از آسیب دیدن تاسیسات و کارکنان خود خبر داد.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

 

هلال احمر فلسطین نیز با انتشار بیانیه‌ای در ساعات ابتدایی روز شنبه اعلام کرد که تعطیلی بیمارستان «القدس» می‌تواند به مرگ بیماران از جمله نوزادان منجر شود.

براساس این بیانیه، بیمارستان «القدس» تا ساعاتی دیگر به دلیل اتمام سوخت و تجهیزات تعطیل می‌شود و ۵۰۰ بیمار و مجروح آن از خدمات پزشکی محروم خواهند شد؛ ضمن اینکه ۱۰۰ بیمار بستری در ICU و نوزادان در انکوباتور‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیمارستان تحقیقاتی «سنت جود» در غزه، روز جمعه اعلام کرد که خشونت‌ها علیه بیمارستان‌های غزه در حالی رخ می‌دهند که برخی از کودکان مبتلا به سرطان و دیگر اختلال‌های خونی از غزه تخلیه شده‌اند؛ اگرچه حدود ۱۲ کودک به مصر و اردن فرستاده شدند، اما این تعداد بسیار ناچیز است.

این جز معدود موارد انتقال بیماران به خارج از غزه است؛ جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه، مانع خروج بیماران از نوار غزه شده و همزمان ورود تجهیزات ضروری پزشکی از جمله شیمی درمانی را به شدت محدود کرده است.

تا پیش از آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، روزانه حدود ۱۰۰ بیمار برای درمان به خارج از غزه معرفی می‌شدند که از هر چهار نفر یک نفر کودک بودند و از هر سه نفر یک نفر نیاز به مراقبت‌های سرطانی داشتند.

بیمارستان‌های غزه اکنون نمادی از خطرات خارق‌العاده جنگ شهری شده‌اند؛ یکی از مرگ‌بارترین حوادث جنگ شهر در غزه هدف قرار گرفتن بیمارستان «الاهلی عرب» یا «المعمدانی» از سوی رژیم صهیونیستی بود که دست‌کم ۴۷۰ شهید برجای گذاشت.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

بیمارستان الشفا؛ صحنه بزرگ جنایتی هولناک

بیمارستان «الشفا»، بزرگ‌ترین مرکز پزشکی غزه که در شمال این منطقه تحت محاصره واقع شده، به دفعات هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛ ۶۰ هزار فلسطینی در این بیمارستان پناه گرفته‌اند.

«الشفا» اکنون در میانه کمبود کارکنان و تجهیزات پزشکی با هزاران مجروح پر شده است.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به‎تازگی با اشاره به اینکه ۲۰ بیمارستان غزه از کار افتاده اند، اعلام کرد: «الشفا» در حال بمباران شدن است.

به گفته وی، جزئیاتی از «الشفا» در دست ندارم، اما می‌دانم به شدت زیر بمباران است.

رئیس بیمارستان «الشفا»، می‌گوید: امروز، روز جنگ رژیم صهیونیستی با بیمارستان‌ها بود؛ در حال حاضر بیمارستان‌ها با ۱۰ تا ۱۵ درصد کارکنان در حال فعالیت هستند.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت غزه، این بیمارستان فقط در صبح روز جمعه شاهد سه حمله به بخش زنان و زایمان خود بوده است.

در عین حال، رژیم صهیونیستی بار دیگر بازی روانی هدف قرار گرفتن این بیمارستان از سوی مقاومت فلسطین را به راه انداخته است.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

وضعیت بیمارستان‌های کودکان غزه

مدیر بیمارستان کودکان «النصر الرنتیسی» در شمال غزه اعلام کرد که این بیمارستان در محاصره کامل تانک‌های رژیم صهیونیستی است.

وی با اشاره به پایان سوخت، اکسیژن، دارو و آب در این بیمارستان، از صلیب سرخ برای تخلیه بیمارستان مذکور درخواست کمک کرد.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «النصر» به‌عنوان تنها بیمارستان تخصصی کودکان در شمال غزه در پی آسیب‌های فراوان ناشی از بمباران تعطیل شد؛ مشخص نیست که بر سر بیماران آن چه آمد؛ به‌ویژه کودکانی که دیالیز می‌شوند.

این سازمان اعلام کرد که همکارانش خشونت شدید در «الشفا» و بمباران قابل توجه «الرنتیسی» را گزارش کرده‌اند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۲ کودک در غزه به سرطان، عمدتا سرطان خون، مبتلا شدند؛ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که جنگ جدید رژیم صهیونیستی علیه غزه باعث شده است که بیماران از دریافت تجهیزات پزشکی در نوار غزه از جمله شیمی درمانی محروم شوند.

از ۲ بیمارستان غزه که مراقبت‌های تخصصی سرطان را ارائه می‌کردند، یکی بسته شده و دیگری تا حدی فعال است.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲ بیمارستان تخصصی تحت فشار قرار گرفته و دچار کمبود عرضه شده‌اند؛ آن‌ها در معرض حملات قرار گرفته‌اند و به دلیل ناامنی، یکی مجبور به تعطیلی شده است؛ بنابراین خدمات مراقبت از سرطان به شدت محدود است، به این معنی که انتقال بیماران به خارج از غزه برای درمان بسیار ضروری است.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

واکنش‌ها به بمباران بیمارستان‌های غزه از سوی رژیم صهیونیستی

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، مراکز بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها نباید هدف حمله قرار بگیرند.

براساس اعلام این کمیته، سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه به نقطه بی‌بازگشت رسیده‌اند.

رئیس هیئت فرعی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه، گفت: تخریب‌هایی که بر بیمارستان‌ها در غزه تاثیر می‌گذارد غیرقابل تحمل شده و باید فورا متوقف شوند؛ جان هزاران غیرنظامی، بیمار و کادر پزشکی در خطر است.

سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: اگر امروز جهنمی روی زمین وجود دارد، نام آن شمال غزه است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز به شورای امنیت وضعیت داخل بیمارستان‌های غزه را غیر ممکن توصیف و تاکید کرد که کارکنان پزشکی مستقیما در خط تیراندازی هستند؛ سیستم بهداشت غزه به زانو درآمده است.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

هدف قرار دادن بیمارستان‌ها؛ جنایتی آشکار از سوی رژیم صهیونیستی

براساس قوانین بین‌المللی بیمارستان‌ها از حمایت‌های خاصی برخوردار هستند و باید نهایت دقت را برای حفاظت از این امکانات انجام داد.

کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹ حفاظت ویژه‌ای را ارائه می‌دهد و تاکید می‌کند: بیمارستان‌های غیرنظامی ... در هیچ شرایطی نباید هدف حمله قرار بگیرند.

براساس اعلام مقام‌های فلسطینی در غزه، بیش از ۱۰۰ مرکز درمانی بر اثر حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده و بیش از ۴۰ آمبولانس منهدم شده‌اند.

 

شمارش معکوس تا پایان کار همه بیمارستان‌های غزه؛ گزارشی از یک جنایت

 

آنچه مشخص است اینکه قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنگ برای رژیم صهیونیستی معنایی ندارد و جامعه جهانی نیز قصد پاسخگو کردن این رژیم را ندارد.

رژیم صهیونیستی که هدف قرار دادن بیمارستان‌های غزه را به یک استراتژی تبدیل کرده، برای توجیه این اقدام و تطهیر خود از جنایت آشکار ادعا‌های واهی را مطرح می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *