کریدور‌های بشردوستانه در غزه؛ دروغی برای انحراف افکار عمومی

11:07 - 19 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۶۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کریدور‌های بشردوستانه در غزه؛ دروغی برای انحراف افکار عمومی
آمریکا به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ جدید علیه غزه ادعا می‌کند که ۲ کریدور بشردوستانه برای انتقال ساکنان شمال غزه ایجاد شده است؛ ادعایی که فقط برای انحراف افکار عمومی از جنایت‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

خبرگزاری میزان – پس از گذشت بیش از یک ماه از جنگ تمام‌عیار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و قربانی شدن حدود ۱۱ هزار فلسطینی، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان کشور حامی اصلی جنایت‌های رژیم صهیونیستی طی ۷ دهه گذشته مدعی شد که کریدور‌های بشردوستانه‌ای برای تخلیه ساکنان غزه از مناطق اصلی درگیری در نظر گرفته شده است.

رژیم صهیونیستی از آغاز دور جدید حملات علیه نوار غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۳۲ هزار تن مواد منفجره و ۱۳ هزار بمب بر سر غزه فروریخته است؛ بر اثر این بمباران بی‌وقفه تاکنون حدود ۱۱ هزار فلسطینی شهید شده و بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه تخریب شدند.

شمار قربانیان غزه با احتساب پیکر‌های زیر آوار مانده به دلیل تداوم حملات و نبود امکانات آوار برداری احتمالا بیشتر خواهد شد.

در عین حال، گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که غزه به گورستان دسته‌جمعی کودکان تبدیل شده است.

کارشناسان و حقوقدانان می‌گویند که رژیم صهیونیستی در این دور از حملات خود به غزه براساس قوانین بین‌المللی دست‌کم ۵۰ عنوان جرم را مرتکب شده که مهم‌ترین آن‌ها جنایت جنگی، نسل‌کشی، کوچاندن و آوارگی اجباری، استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح و قتل عام هستند.

در غزه چه می‌گذرد؟

بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی بی‌وقفه ادامه دارد و مکث‌های چند ساعته گاه‌و‌بیگاه و بدون اطلاع قبلی نیز نتوانسته است، فرصتی را برای خروج مردم از مناطق درگیری یا انتقال کمک‌های بشردوستانه به این مناطق ایجاد کند.

کاخ سفید که از روز نخست این جنایت مرگ‌بار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، با طرح ادعای حق مشروع دفاع از خود رژیم صهیونیستی، جنایت‌های این رژیم را توجیه کرده بود، روز گذشته ادعا کرد که رژیم صهیونیستی موافقت کرده تا عملیات نظامی را در بخش‌هایی از شمال غزه به مدت چهار ساعت در روز متوقف کند.

«جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد که این توقف‌های جزئی به مردم شمال غزه امکان حرکت در امتداد ۲ کریدور بشردوستانه به سمت مناطق امن را می‌دهد و این یک گام مهم است.

این در حالی است که از زمان اعلام این خبر تاکنون هیچ نشانه‌ای از توقف جنگ در شمال غزه وجود ندارد و همچنان هزاران نفر در این منطقه محصور به ساحل گرفتار مانده‌اند.

همزمان رژیم صهیونیستی کارزار بمباران بیمارستان‌ها در سراسر غزه را تشدید کرده است؛ این رژیم که تاکنون هشدار تخلیه برای بمباران این مراکز را صادر می‌کرد، در ساعات گذشته به‌صورت مستقیم بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد.

بیمارستان‌های غزه در حالی بمباران می‌شوند که به محل اقامت هزاران آواره تبدیل شده‌اند؛ براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، این بیمارستان‌ها تا ساعات دیگر ناچار به تعطیلی خواهند بود، زیرا سوخت و تجهیزاتشان تمام شده است.

در عین حال، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هرگونه توقف در بمباران‌ها پراکنده بوده و تایید رسمی برای اعمال وقفه‌های مکرر در جنگ وجود ندارد.

سراسر غزه اکنون زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ در شمال غزه، گزارشی از برقراری آرامش وجود ندارد و درگیری میان مقاومت فلسطین و نیروی زمینی رژیم صهیونیستی با شدت در جریان است.

نانوایی فعالی وجود ندارد؛ مساجد بمباران شده‌اند؛ آب قطع شده و مردم ناچار به استفاده از آب دریا شده‌اند؛ بیمارستان‌ها تعطیل شده‌اند؛ مراکز سازمان ملل این منطقه را ترک کرده و به جنوب نوار غزه رفته‌اند؛ ...

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل در این باره گفت که هر برنامه‌ای برای وقفه در جنگ به‌ویژه درباره زمان و مکان باید با سازمان ملل هماهنگ شود.

وی همچنین تاکید کرد: بدیهی است که برای اینکه این کار به‌طور ایمن برای اهداف بشردوستانه انجام شود، باید با همه طرف‌های درگیر توافق شود تا واقعا موثر باشد.

دبیرکل شورای پناهندگان نروژ گفت: بدون آتش‌بس، رفع محاصره و بمباران و جنگ بی‌رویه، قتل‌عام غیرنظامیان ادامه خواهد داشت.

رژیم صهیونیستی و آمریکا به‌عنوان حامی اصلی آن تاکید دارند که برقراری آتش‌بس کامل به نفع مقاومت فلسطین خواهد بود؛ از این رو مقام‌های صهیونیست مرتبا اعلام می‌کنند که آتش‌بس کامل وجود نخواهد داشت.

کریدور بشردوستانه؛ دروغ آمریکا برای انحراف افکار عمومی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

بمباران بی‌امان غزه با کمبود شدید غذا، آب و انرژی همراه است.

در عین حال، تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی جنوب را از شمال غزه جدا کرده و منجر به عوارض بیشتر در سرزمینی شده است که ۱۷ سال قبل از جنگ کنونی محاصره شده بود.

غزه به شهر ارواح تبدیل شده است؛ تنها راه رفتن در خیابان‌های این شهر اکنون مرگ‌بار است؛ ویرانی تا حدی است که خیابان‌ها برای ساکنان دیگر قابل تشخیص نیستند و همه چیز از بین رفته است.

گروه‌های حقوق بشر و نهاد‌های بین‌المللی بار‌ها از رژیم صهیونیستی به دلیل کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از شمال به جنوب غزه انتقاد کرده و گفته‌اند که این تکرار روز نکبت است.

روز نکبت به پاکسازی قومی حدود ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمین‌ها و خانه‌هایشان در سال ۱۹۴۸ اشاره دارد؛ اقدامی که با هدف هموار کردن مسیر برای تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی انجام شد.

روایت ساکنان شمال غزه از حرکت در کریدور‌های بشردوستانه هولناک است.

یکی از ساکنان شمال غزه می‌گوید که پس از یک ماه از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در نهایت برای حفظ جان فرزندانش از مخاطرات بمباران و گرسنگی حاضر شد تا این منطقه را ترک کند، زیرا ماندن در شمال غزه به معنای مرگ قریب‌الوقوع بود.

این سفر با یک گاری بسته شده به الاغ با کمترین تجهیزات آغاز شد؛ کریدور بشردوستانه ادعایی مملو از جمعیت بود.

سفر در کریدور بشردوستانه ادعایی چالش‌های زیادی داشت که مهم‌ترین آن‌ها حملات هوایی بود؛ زمانی برای استراحت وجود نداشت.

ساکنان شمال غزه که در این کریدور حرکت کرده اند، می‌گویند که در مسیر شاهد صحنه‌های فاجعه‌باری بودند؛ خیابان‌های مملو از پیکر شهدا، ویرانه‌ها، مهمات منفجر نشده، ...

در این میان تهدید‌های نظامیان صهیونیست به شلیک نیز وجود داشت؛ هر قدم باید با احتیاط برداشته می‌شد؛ دست‌ها باید به نشانه تسلیم همیشه بالا می‌بودند؛ کوچک‌ترین صدایی حتی صدای یک نوزاد منجر به شلیک گلوله می‌شد.

یکی از ساکنان شمال غزه که در این کریدور بشردوستانه حرکت کرده بود، می‌گفت که نبود خبرنگاران و دوربین‌ها سبب شده تا این مسیر مرگ‌بارتر از آن چیزی باشد که در تصور می‌گنجد.

وی گفت: آن‌ها به این مسیر، کریدور امن می‌گویند، اما هیچ امنیتی در آن وجود ندارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *