نشست مجمع اَپِک در سانفرانسیسکو و اهداف آن

10:10 - 17 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۳۹۱
نشست مجمع اَپِک در سانفرانسیسکو و اهداف آن
اجلاس کشور‌های عضو مجمع اپک درحالی از ۲۰ آبان در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، که دیدار احتمالی بین رئیس‌جمهور‌های آمریکا و چین هم‌زمان با رقابت‌های استراتژیک ۲ کشور از مهم‌ترین نکات این اجلاس خواهد بود.

خبرگزاری میزان - «مت موری»، مقام ارشد مجمع «اَپِک»، می‎گوید که آمریکا از همه اعضای مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) برای شرکت در نشست کالیفرنیا دعوت کرده است.

۲۱ عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بین ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برای سی‌اُمین اجلاس اپک ملاقات خواهند کرد. از ۱۱ تا ۱۴ نوامبر روسای اقتصادی کشور‌ها و از ۱۵ تا ۱۷ نوامبر سران کشور‌های عضو در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

این اولین بار از سال ۲۰۱۱ است که آمریکا میزبان برگزاری این اجلاس خواهد بود.

اپک چیست؟

اپک در سال ۱۹۸۹ در کانبرا، پایتخت استرالیا به‌عنوان یک انجمن گفت‌وگوی غیررسمی برای ترویج یکپارچگی اقتصادی منطقه‌‎ای تأسیس شد. این مجمع در ابتدا ۱۲ عضو داشت. 

اعضای اپک اکنون ۳۸ درصد از جمعیت جهان، یا نزدیک به سه میلیارد نفر، حدود ۶۲ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا نیمی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهند.

اپک می‌گوید که بر اساس تعهدات غیر الزام‌آور، گفت‌وگوی آزاد و احترام برابر به نظرات همه شرکت‌کنندگان عمل می‌کند؛ تصمیمات در این مجمع با اجماع و بر‌اساس تعهدات داوطلبانه اتخاذ می‌شود.

اعضای اپک

اعضای اپک عبارتند از استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، چین، هنگ‌کنگ، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پاپوآ گینه‎نو، پرو، فیلیپین، روسیه، سنگاپور، تایوان، تایلند، آمریکا و ویتنام.

هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان عضو مجمع اپک نیست. تلاش‌های هند برای پیوستن به اپک برای چندین دهه متوقف شده است.

نکات اصلی نشست امسال اپک

مانند بیشتر گردهمایی‌های بین‌المللی، اپک به صحنه رقابت استراتژیک بین آمریکا و چین، ۲ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. همه نگاه‌ها در اجلاس امسال به نشست دوجانبه مورد انتظار بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین خواهد بود. این نشست دوجانبه احتمالی در حاشیه اجلاس اپک برگزار خواهد شد.

دیدار بین این ۲ نفر دومین دیدار حضوری آن‌ها از زمان روی کار آمدن بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود. آن‌ها برای اولین بار یک سال پیش در اجلاس گروه ۲۰ در بالی با یکدیگر ملاقات کردند. 

مناقشه‌های فعلی

حضور نماینده‌ای از هنگ‌کنگ در این اجلاس بحث‌برانگیز شده است. آمریکا به عنوان میزبان، مسئول فهرست مهمانان است و در ماه جولای، دستیاران کنگره آمریکا، گفتند که از «جان لی»، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ برای حضور در این اجلاس دعوت نخواهد شد، چراکه او از سوی آمریکا تحت تحریم قرار گرفته است.

مقام‎های هنگ‌کنگ گفتند که «جان لی» به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی در این اجلاس حضور نخواهد داشت و «پل چان»، وزیر اقتصاد هنگ‌کنگ به جای او به سانفرانسیسکو خواهد رفت.

مشارکت روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین در سال گذشته و عدم شرکت «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در اجلاس سال ۲۰۲۲ در بانکوک، نظر‌ها را به خود جلب کرد. وزارت خارجه آمریکا گفته است که «پوتین» در اجلاس سانفرانسیسکو نخواهد بود. 

کارشناسان می‌گویند که تهیه پیش‌نویس بیانیه نهایی نشست امسال به دلیل اختلافات بین اعضا بر سر درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه دشوار خواهد بود.

سال گذشته در بانکوک، سران متنی را تأیید کردند که در آن وعده حمایت و تقویت یک سیستم تجاری چندجانبه مبتنی بر قوانین را می‌دادند، در حالی که بیشتر آن‌ها جنگ اوکراین را محکوم کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *