وزیر خارجه چین با بایدن دیدار کرد؛ اختلافات ادامه‌دار پکن و واشنگتن

12:12 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۵۳۷
وزیر خارجه چین با بایدن دیدار کرد؛ اختلافات ادامه‌دار پکن و واشنگتن
دیدار وزیر خارجه چین با جو بایدن در حالی انجام شد که پکن و واشنگتن همچنان بر سر موضوعات مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند.

خبرگزاری میزان - وانگ یی، وزیر خارجه چین به‎تازگی سفری به واشنگتن را آغاز و ابراز امیدواری کرد که آشفتگی اخیر روابط بین ۲ کشور پایان یابد.

کارشناسان می‌گویند که این سفر می‌تواند راه را برای نشست ماه نوامبر میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین هموار کند.

دیدار وزیر خارجه چین با همتای آمریکایی

وانگ یی در ابتدا با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن دیدار کرد. 

به گفته وی، ۲ کشور منافع و چالش‌های مشترک مهمی دارند که باید آن‌ها را با هم حل کنند. 

وانگ با اشاره به اینکه چین و آمریکا باید گفت‌وگو کنند، اظهار کرد: نه تنها باید گفت‌وگو را از سر بگیریم، بلکه گفت‌وگو باید عمیق و جامع باشد. گفت‌وگو همکاری‌ها را گسترش می‌دهد و روابط را به مسیر توسعه سالم، باثبات و پایدار باز می‌گرداند.

دیدار وانگ یی و بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه چین، روز جمعه در کاخ سفید دیدار کردند.

این دیدار در راستای تلاش‌های ۲ کشور برای مدیریت اختلافات و آماده‌سازی زمینه برای نشست سران در ماه آینده بود.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که بایدن همچنان امیدوار است در آینده نزدیک با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، دیدار کند.

آمریکا به دنبال چیست؟

آمریکا امیدوار است که سفر وانگ به واشنگتن راه را برای شرکت شی جین‌پینگ در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) ماه آینده در سانفرانسیسکو هموار کند.

این اولین دیدار بایدن و شی پس از نشست گروه ۲۰ در اندونزی در نوامبر ۲۰۲۲ خواهد بود. 

همچنین با وجود ناامیدی آمریکا در موضوع حمایت چین از روسیه و سکوت شی جین‌پینگ درباره وضعیت بحرانی رژیم صهیونیستی، واشنگتن امید دارد که زمینه‌های مشترکی را در این موضوعات با پکن پیدا کند. 

بلینکن در ماه ژوئن با شی در پکن ملاقات کرده بود. این دیدار قرار بود در ماه فوریه برگزار شود که به دلیل موضوع بالن نظارتی چین که بر فراز آمریکا سرنگون شده بود، به تاخیر افتاد.

آمریکا و چین بر سر چه چیزی اختلاف نظر دارند؟ 

تنش‌های آشکاری بین ۲ کشور، به‌ویژه بر سر تایوان وجود دارد. دولت بایدن حمایت نظامی خود را از تایوان افزایش داده است. پکن نیز در این رابطه می‌گوید که تایوان بخش از سرزمین اصلی چین بوده و در این رابطه ممکن است به زور متوسل شود.

واشنگتن همچنین محدودیت‌های صادرات ریزتراشه‌ها به چین را تشدید کرده و افراد چینی را به بهانه تولید مواد شیمیایی سازنده فنتانیل، هدف قرار داده است. فنتانیل یک داروی مسکن است که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها به آن اعتیاد دارند.

همچنین بایدن اوایل سال جاری شی جین‌پینگ را «دیکتاتور» خطاب کرده و در مواجهه با چین اتحاد خود با کشور‌های منطقه را تقویت کرده است. او یک اتحاد نظامی سه‌جانبه جدید با استرالیا و انگلیس ایجاد کرده است. این اتحاد با نام «آکوس» شناخته می‌شود.

پکن و واشنگتن همچنین بر سر تغییرات آب‌وهوایی، کره شمالی و دریای چین جنوبی با هم اختلاف دارند و بایدن به چین درباره موشک‌های شلیک شده ادعایی از سوی کشتی‌های چینی به قایق‌های فیلیپینی در آب‌های مورد مناقشه هشدار داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *