چالشهای اساسی دانشآموزان؛ از مناسب نبودن فضای سخت افزاری و نرم افزاری مدارس تا تنبیههای ذهنی دانشآموز در مدرسه
علیرضا نیکنژاد در گفتوگو با میزان به مناسبت روز دانشآموز درباره مسائلی که باید بیشتر در مورد دانشآموزان مورد توجه قرار گیرد، گفت: یکی از چالشهایی که در حال حاضر وجود دارد و از گذشته هم وجود داشته این است که فضای مدرسه برای دانشآموزان آزار دهنده است و این مسئله تنها به کشور ما مربوط نمیشود چرا که ذات انسان چندان چارچوب پذیر نیست و محدودیتهای مدرسه که از زوایایی به نفع دانشآموزان است به نوعی فضای آزار دهنده و گریزانندهای را برای دانشآموزان ایجاد میکند.
وی ادامه داد: باتوجه به تجربه ۳۰ سال تدریس در مدارس و سروکار داشتن با دانشآموزان مختلف میگویم که عموما دانشآموزان درسخوان و زرنگ هم از فضای مدرسه گریزان هستند و باتوجه اهدافی که دارند و مسیرهایی که به موفقیتشان ختم میشود، فضای مدرسه را بهتر تحمل میکنند اما این به این معنی رضایتشان از فضای مدرسه نیست، دانشآموزانی با رتبههای برتر و زیر ۱۰۰ داشتم که برای فاصله گرفتن از فضای مدرسه لحظه شماری میکردند.
این کارشناس آموزش ضمن اشاره به اینکه هم در فضای سختافزاری و محیط فیزیکی و هم در فضای نرمافزاری مدارس نیز با چالشهایی رو به هستیم و فضای مدرسه محیط چندان خوشحال کننده و با نشاطی نیست، افزود: حدود یک سال پیش کشور چین در برنامه آموزشی خود تحولاتی ایجاد کرد و یکی از آنها این بود که زنگ ورزش از یک زنگ در هفته به ۲ و یا حتی ۳ زنگ در هفته به ویژه در مقاطع تحصیلی پایینتر تغییر پیدا کرد و کلاسهای تئوری را کاهش داد و بیشتر به برگزاری کلاسهای عملی روی آوردند که نشاط را به همراه داشته باشد.
نیکنژاد با بیان اینکه اغلب مدارس قدیمی هستند و چندان با آموزشهای نوین منطبق نیستند، توضیح داد: از حدود ۳ تا ۴ دهه گذشته تحولات درونی و بیرونی در آموزش موجب شده تا شیوههای آموزش تغییر کند و باید متناسب با این تغییرات فضای فیزیکی مدرسه نیز تغییر کند.
وی بیان کرد: سالن غذا خوری، سالن ورزشی مجهز متعلق به دانشآموزان، زمین بازی، آمفی تئاتر، سالن همایشها و تعدادی کلاس با ظرفیت حداکثر ۱۵ تا ۲۰ نفر از حداقل امکانات مدارس کشورهای اسکاندیناوی است و این در حالی است که بیشتر مدارس کشور ما چنین امکاناتی ندارند.
نیکنژاد متذکر شد: تنبیه در جامعه آموزشی ما موضوعی فرهنگی است و متاسفانه موفق نشدیم ریشه تنبیه را در خانوادهها از بین ببریم، تنبیه در سیستم آموزشی هم اگر چه کاهش یافته است، اما با وجود همه تلاشهای بیرونی و درونی که در آموزش و پرورش شکل گرفته تنبیه فیزیکی همچنان وجود دارد و به علاوه تنبیههای آزار دهنده نظیر جریمه کردن دانشآموزان، محروم کردن آنها از فعالیتهای نشاطآور و درخواست آوردن والدین به مدرسه و ایجاد تنشهای ذهنی برای دانشآموز هم در سیستم آموزشی ما وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه دوره آموزش یکی از اثرگذارترین دورههای زندگی یک انسان است، بیان کرد: هر فرد از ۷ سالگی وارد این دوره میشود و پس از ۱۸ سالگی از آن خارج میشود؛ منحنی رشد انسانها اینگونه است که از تولد آغاز میشود و اوجش ۵ سالگی است و از ۱۸ تا ۲۰ سالگی به تدریج از اوج پایین میآید و از ۳۵ تا ۴۰ سالگی تقریبا به خط صاف تبدیل میشود که البته به شرایط فردی، اجتماعی و فرهنگی هم بستگی دارد؛ اوج یادگیری و تغییر رفتار هر فرد در سن مدرسه است و اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و مسیر را به خوبی برای دانشآموزان فراهم کنیم هم به آن فرد و هم به جامعهای که به آینده دانشآموزان امید دارند، خیانت کردهایم.
انتهای پیام/