بیماری؛ شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر زندانیان در آمریکا

12:41 - 25 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۶۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بیماری؛ شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر زندانیان در آمریکا
مرگ طبیعی، نامی است که به مرگ‌ومیر‌های ناشی از عدم تجویز یا ارائه دارو‌های تجویزی به زندانیان در زندان‌های ایالتی و فدرال آمریکا داده شده است.

خبرگزاری میزان – آمریکا در حالی به‌عنوان کشوری با بالاترین جمعیت زندانی در جهان شناخته می‌شود که موضوع نقض گسترده حقوق زندانیان در این کشور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ همین امر سبب شده تا آمریکا کم‌ترین پاسخگویی را در این زمینه داشته باشد.

تعدد، گستردگی و تکرار موارد نقض مرگ‌بار حقوق بشری زندانیان در آمریکا سبب شده تا برخی از کارشناسان حکم حبس در آمریکا را معادل مرگ در زندان‌های فدرال و ایالتی این کشور بدانند.

به‌طور مثال، تعداد زندان‌های فدرال در آمریکا بیش از ۱۲۰ زندان است؛ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ در مجموع ۴ هزار و ۹۵۰ زندانی در زندان‌های فدرال آمریکا جان خود را از دست دادند.

به تازگی خانواده «موریس مونک»، زندانی آمریکایی که در نوامبر ۲۰۲۱ در زندان «سانتا ریتا» جان خود را از دست داد، شکایتی را علیه این زندان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های آمریکا ثبت و اعلام کردند که رویکرد غیروجدانی کارکنان زندان، مرگ این زندانی بیمار را رقم زده است.

«مونک» پس از آن که به دلیل مشاجره با راننده اتوبوس حضور در دادگاه را از دست داد، به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه ۲ هزار و ۵۰۰ دلاری به زندان افتاد؛ او در سی‌وچهارمین روز حضور در سانتا ریتا ایالت کالیفرنیا جان خود را از دست داد.

بی‌توجهی کارکنان زندان به ارائه دارو‌های تجویزی «مونک» دلیل اصلی مرگ وی بود؛ «مونک» به فشار خون، دیابت و اسکیزوفرنی مبتلا بود.

«مونک» پس از آن که سه روز کارکنان زندان داروهایش را به وی نرساندند، جان خود را از دست داد؛ کارکنان زندان، جسد وی را در حالی پیدا کردند که در شرایط بسیار هولناکی قرار داشت.

وضعیت بیماری زندانیان در زندان‌های آمریکا

اگرچه بیشتر مرگ‌های سالانه در زندان‌های آمریکا به بیماری نسبت داده شده و بنابراین طبیعی دانسته می‌شود، بیماری در زندان‌های آمریکا با بیماری در جمعیت عمومی این کشور کاملا تفاوت دارد.
بی‌توجهی سیستماتیک به بیماری در جمعیت زندانیان در آمریکا به هیچ‌وجه طبیعی نیست.

مراقبت‌های پزشکی غیر استاندارد در زندان‌های آمریکا تاکنون به فجایع متعدد مشابهی منجر شده‌اند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که این روند همچنان ادامه دارد.

در عین حال، در پرونده زندانیانی که به دلیل عدم تجویز یا عدم دریافت داروهای تجویزی جان خود را از دست داده‌اند، «مرگ طبیعی» علت مرگ ذکر می‌شود تا راه برای هرگونه شکایت و اعتراض احتمالی بازماندگان بسته شود.

سانتا ریتا؛ نماد مراقبت‌های پزشکی غیراستاندارد در زندان‌های آمریکا

زندان «سانتا ریتا» در ایالت کالیفرنیا آمریکا یکی از بدنام‌ترین زندانی‌های این کشور است.

این زندان که روزانه حدود ۲ هزار زندانی را در خود جای می‌دهد، نماد نقایص بهداشتی و پزشکی در زندان‌های آمریکا است؛ از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۰ زندانی در این زندان جان خود را از دست دادند.

در حالی که سه ماه پس از مرگ «مونک»، قاضی این زندان را دست‌کم به مدت پنج سال تحت نظارت فدرال قرار داد، آمار‌ها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم پنج زندانی در این زندان جان باختند.

نرخ بالای مرگ‌ومیر ناشی از عدم ارائه دارو‌های مناسب در زندان‌های تگزاس

در حالی که به‌طور معمول، شکایت‌های متعددی از زندان‌های تگزاس ثبت می‌شوند، تعداد بسیار بالایی از شکایت‌ها مربوط به عدم تجویز یا ارائه دارو‌های مناسب به زندانیان است که از طریق خانواده‌های آن‌ها مطرح می‌شوند.

در برخی از موارد، عدم تجویز یا عدم ارائه دارو‌های تجویزی به زندانیان به مرگ آن‌ها منجر می‌شود.

در حالی که زندان‌های تگزاس از کمبود کارکنان به‌عنوان دلیل تکرار این حوادث مرگ‌بار یاد می‌کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهند که دلیل اصلی، استفاده از کارکنان زندان به عنوان کادر مراقبت‌های پزشکی است.

از آنجا که در پرونده‌های مربوط به مرگ زندانیان در زندان‌های تگزاس، دلیل عمده مرگ‌ها «طبیعی» ذکر می‌شود، امکان تشخیص این موضوع که کدام مرگ‌ها به دلیل عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی رخ داده‌اند، ممکن نیست.

از سال ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۳، دست‌کم ۴۱ مورد مرگ در زندان تارانت به وقوع پیوست که در پی انجام کالبدشکافی، دلیل مرگ طبیعی اعلام شد.

براساس داده‌های ایالتی، در همین بازه زمانی، در زندان دالاس، ۵۵ زندانی به دلایل طبیعی جان خود را از دست دادند.

مدیر اجرایی اتحادیه ملی بیماری‌های روانی تگزاس می‌گوید که تعداد مرگ‌ومیر‌های طبیعی مربوط به دارو‌هایی که به درستی مدیریت نمی‌شوند، کمتر از میزان واقعی شمارش می‌شوند.

برخی از کارشناسان با اشاره به تعداد بالای دستگاه‌های دیالیز در زندان‌های تگزاس، درباره نرخ بالای مراقبت‌های پزشکی غیراستاندارد هشدار دادند.

چرایی تداوم چالش عدم ارائه مراقبت‌های استاندارد در زندان‌های آمریکا

دسترسی ضعیف به مراقبت‌های پزشکی در میان جمعیت زندانیان آمریکا بیداد می‌کند؛ چراکه در حالی که صد‌ها هزار زندانی از بیماری‌های مزمن پزشکی مانند دیابت، آسم، مشکلات قلبی – عروقی یا کلیوی رنج برده و نیازمند مراقبت‌های پزشکی به موقع و مناسب هستند، درصد بالایی از زندانیان بیمار در زندان‌های ایالتی در زمان حبس به متخصص مراقبت‌های بهداشتی دسترسی ندارند.

مهم‌ترین دلیل تداوم چالش عدم ارائه مراقبت‌های استاندارد در زندان‌های آمریکا، نبود تضمین و قدرت برای اجرای حداقل استاندارد‌ها لازم است.

کمبود کارکنان پزشکی و بی‌توجهی کارکنان موجود به ارائه درست مراقبت‌های پزشکی مناسب و البته بی‌تفاوتی زندان‌ها در تامین بودجه و کارکنان مراقبت‌های پزشکی و بیماری زندانیان در زندان‌ها دیگر دلیل تداوم این چالش است.

گستردگی این چالش به حدی است که شرکت‌های حقوقی متعددی برای احقاق حق زندانیان آسیب‌دیده یا جان‌باخته به دلیل محرومیت از دارو یا مراقبت‌های پزشکی تاسیس شده‌اند.

در عین حال، هشتمین متمم قانون اساسی آمریکا می‌گوید که مجازات‌های ظالمانه و غیرعادی هرگز نباید برای هیچ شخصی اعمال شود؛ طبق همین متمم، «بی‌تفاوتی عمدی» افسر زندان نسبت به بیماری یا آسیب جدی زندانی، مجازات ظالمانه و غیرعادی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *