جلسه شورای معاونین دادگستری استان لرستان برگزار شد

10:28 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۴۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جلسه شورای معاونین دادگستری استان لرستان برگزار شد
جلسه شورای معاونین دادگستری استان لرستان با حضور رئیس کل، معاونین و جمعی از مسئولان قضایی استان برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید شهواری در جلسه شورای معاونین دادگستری استان ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول، هفته وحدت و میلاد پیامبر گرامی اسلام‌(ص) و امام صادق‌(ع) عنوان کرد: قوه قضاییه به عنوان یکی از نهاد‌های حاکمیتی کشور و به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از ارکان مهم نظام با هدف تحقق عدالت و احقاق حق در جامعه تکالیف و ماموریت‌های متعددی دارد.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف پیش‌بینی شده داشتن برنامه‌ای مشخص، شفاف و هدفمند لازم و ضروری است که امروز قوه قضاییه با هدف کارآمدسازی و تحقق اهداف در سند تعالی و تحول، اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، سیاست‌های کلی قضایی، برنامه توسعه کشور و دستورات هشتگانه مقام معظم رهبری در تیر ماه ۱۴۰۱ را مورد توجه قرار داده و بر این اساس یک برنامه عملیاتی را تدوین کرده است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه اهدافی که در برنامه عملیاتی مورد نظر قرار گرفته متنوع و متعدد هستند که باید در فرصت شش ماهه سال جاری با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به این اهداف پیش‌بینی شده برسیم تصریح کرد: از مهمترین و اولویت‌دارترین اهداف برنامه عملیاتی می‌توان به کاهش حجم کاری قضات و کارمندان از طریق اصلاح فرایندها، ارتقاء کیفیت رسیدگی یا همان اتقان آرا اشاره کرد.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف مهم برنامه عملیاتی بهبود وضعیت کمی پرونده‌ها و کاهش پرونده‌های مسن و معوق است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و کار جهادی انجام داد.

رئیس شورای قضایی استان اظهار کرد: اجرای ثمربخش و سریع احکام از دیگر بخش‌های این اهداف است که در این راستا باید شعب نامتعارف اجرای احکام متعارف شوند.

وی افزایش صلح و سازش، کاهش وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده را از موارد بعدی اهداف برنامه عملیاتی برشمرد و بیان کرد: مدیران قضایی استان از صدر تا ذیل مجری برنامه عملیاتی هستند و باید در اجرای آن کمال دقت و اهتمام را داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری تصریح کرد: ارتقاء وضعیت استفاده از نهاد‌های ارفاقی، ارتقا وضعیت زندان‌ها، حقوق‌عامه، به ثمر رساندن تمام پرونده‌ها، توسعه دادرسی الکترونیک، ارتقاء عملکرد سازمانی و برنامه محوری، افزایش سطح رضایت‌مندی کارکنان، تکریم مراجعان، افزایش اعتماد به قوه قضاییه و مبارزه با فساد اداری از دیگر اهداف مهم برنامه عملیاتی است که بایستی مورد توجه ویژه مدیران قضایی استان قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان در خصوص وضعیت زندان الیگودرز معاونین حفاظت اطلاعات، منابع انسانی و امور فرهنگی، برنامه‌ریزی و پیشگیری از وقوع جرم را مامور بررسی و کارشناسی مسئله انتقال زندانیان الیگودرز به زندان دورود کرد و اظهار داشت: در صورت مثبت بودن بررسی‌ها و کارشناسی‌های دقیق، زندانیان زندان الیگودرز تا زمان تکمیل زندان جدید این شهرستان به زندان درود منتقل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه شورای معاونین استان باید بر اساس برنامه عملیاتی حرکت کنند گفت: معاونین داگستری استان بر همین اساس باید بر حوزه‌های تابع خود اعم از حوزه ستادی و متناظر آن در حوزه‌های قضایی نظارت جدی و دقیق داشته و آن‌ها را در راستای نیل به این اهداف ارشاد و راهنمایی کنند.

رئیس کل دادگستری لرستان بر هدفمند و موضوع محور بودن جلسات شورای معاونین تاکید کرد و افزود: هیئت حفظ حقوق شهروندی باید نظارت مستمر و جدی بر حوزه‌های قضایی و ضابطین دادگستری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: معاون برنامه‌ریزی استان ماموریت دارد بر تشکیل به موقع جلسات مختلف و ستادی دادگستری کل استان و نتایج این جلسات نظارت داشته و در این خصوص به شورای قضایی گزارش  ارائه کند.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه کارکنان قضایی و اداری دادگستری استان لرستان در شش ماهه اول امسال عنوان کرد: محور‌های برنامه‌های عملیاتی برای همه روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی تشریح شده است که باید به آن عمل کرده و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین شهواری تاکید کرد: با توجه به اینکه پاییز پربارانی برای سال جاری پیش‌بینی شده ضرورت دارد دادستان‌های حوزه‌های قضایی در راستای حقوق عامه و نیز ترک فعل مدیران، پیگیر لایروبی رودخانه‌ها باشند تا از حوادث احتمالی پیشگیری به عمل آید.

رئیس شورای قضایی استان همچنین بر توجه ویژه به برنامه‌های فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: برخی آسیب‌ها در میان همکاران و خانواده‌هایشان به دلیل عدم کار فرهنگی است که باید در این زمینه فعالیت‌های فرهنگی در سطح دادگستری استان را تقویت کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه جرایمی مانند سرقت و قاچاق مواد مخدر ریشه در فقر و بیکاری دارد تاکید کرد: در راستای احقاق حقوق عامه باید کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی تعطیل شده شناسایی و ضمن بررسی مشکلات اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی هرچه سریعتر آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *