گفت‌وگو |

کتاب «صلیب سلمان» روایتی متفاوت از مفهوم خانواده و معرفی پیامبر اسلام (ص)

7:57 - 09 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۸۷۸
کتاب «صلیب سلمان» روایتی متفاوت از مفهوم خانواده و معرفی پیامبر اسلام (ص)
نویسنده کتاب «صلیب سلمان» بازتعریفی از دیدگاه غربی و دین اسلام را به خواننده ارائه می‌دهد.

حسین قربان‌زاده خیاوی در گفت‌وگو با میزان ضمن بیان مضمون کتاب «صلیب سلمان»، گفت: کتاب «صلیب سلمان» یک رمان است که با نگاهی متفاوت به مفاهیمی، چون خانواده، داعش، جنگ و معرفی پیامبر اسلام (ص) به جوانان اروپایی نوشته شده است. این کتاب روایتی را از شخصیتی با عنوان سلمان بیان می‌کند که تا حدودی برگرفته از مستندات بوده و بخش‌های دیگر خیال‌پردازی‌های نویسنده است.

وی ادامه داد: کتاب «صلیب سلمان» روایتگر زندگی نوجوانی به نام سلمان است که از پدری آلمانی و مادری اهل جنوب ایران که تمام خانواده‌اش را در جنگ از دست داده است. سلمان سال‌ها در کنار اویس یکی از فرماندهان بزرگ جنگ که جانباز است و در روستایی نزدیک به قله ساوالان باغداری می‌کند. اویس شیفته پیامبر اسلام (ص) بوده و با مرگ پدر و مادر، سلمان ناگزیر به زندگی در آلمان می‌شود، زیرا عموی او سرپرستی سلمان را بر عهده گرفته و در این کشور زندگی می‌کند.

قربان‌زاده خیاوی به بخش‌هایی از کتاب «صلیب سلمان» اشاره و اظهار کرد: در آلمان دو گروه با گرایش افکار داعشی و طرفداران آنجلا مرکل که از مدافعان کریکاتوریست دانمارکی هتاک به پیامبر اسلام (ص) بوده است، با یکدیگر درگیری دارند. سلمان بین این دو گروه قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند تا پیامبری را که اویس برایش معرفی کرده است، به همه معرفی کند. از این رو با تکیه بر توانمندی‌های خود در حوزه هنر نمایش، تئاتری را اجرا می‌کند که به معرفی پیامبر اسلام (ص) بپردازد و بدین ترتیب زمینه دشمنی برای گروهی داعشی فراهم می‌شود.

وی در مورد پیام کتاب «صلیب سلمان» تصریح کرد: این کتاب درصدد است بازتعریفی از دیدگاه غربی و دین اسلام به خواننده ارائه دهد. کتاب به‌گونه‌ای نوشته شده است که علاوه بر مخاطبان کودک مخاطبان بزرگسال نیز بتوانند از آن بهره ببرند. این رمان حاصل نشست‌های دفتر آفرینش‌های ادبی رمان حوزه هنری بوده و برای نگارش بخش آلمان علاوه بر تحقیق، از همکاری یکی از نویسندگان ایرانی مقیم دوسلدورف بهره برده است.

این نویسنده درباره نگارش کتاب «صلیب سلمان» گفت: کتاب «صلیب سلمان» رمانی است با فراز و فرود‌های فراوان که می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند. استفاده از شخصیت‌هایی همانند لیندا، تک‌تیراندازی که در کشور عراق به دست داعش دستگیر شد و شخصیت‌های دیگر جذابیت‌هایی دیگر را برای کتاب «صلیب سلمان» فراهم کرده است. نوشتن رمان بعد از کار تحقیق و مطالعه هفت ماه زمان برد و دو ماه زمان هم صرف ویرایش آن کردم.

وی نام‌گذاری کتاب را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: شخصیت اویس به عنوان فرمانده بزرگ هشت سال دفاع مقدس ابعاد پنهانی نیز دارد. او صلیبی را با خود دارد که برایش ویژه و خاص است. این امر کنجکاوی سلمان را برمی‌انگیزد و داستان خاص خود را دارد، از سوی دیگر تلاش داعشی‌های آلمان برای انتقام از سلمان نیز در نام‌گذاری کتاب بی‌تأثیر نبوده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه کتاب نکات و رموز به کار رفته در آن را دریابند.

قربانزاده خیاوی انگیزه نوشتن کتاب «صلیب سلمان» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: هنگام مطالعه کتاب «ده روز با داعش» شخصیت کریستین که از دوسلدورف آمده و به داعش پیوسته بود، برایم جالب بود. در دامنه کوه ساوالان رزمنده پیری زندگی می‌کند که باغبانی عاشق مسلک است و شخصیت جذابی دارد؛ تلفیق این دو شخصیت شد رمان «صلیب سلمان» که امروز به مخاطبان ارائه شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *