اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان/ برگزیدگان اعلام شدند

22:26 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۲۴۷
اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان/ برگزیدگان اعلام شدند
هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی ۴۳۰ برگزیده در شاخه‌های مختلف موسیقی به کار خود پایان داد و حمیدرضا اردلان برای جشنواره آینده به عنوان دبیر معرفی شد.  

خبرگزاری میزان - طبق گزارش روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور بزرگان موسیقی ایران، محمود سالاری (معاون امور هنری)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، حمیدرضا اردلان (دبیر جشنواره)، محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و نیز داوران جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم، پس از قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط سیّدقاسم موسوی‌زاده و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، تیزری از روند انتخاب آثار دوره‌ی هفدهم جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد. سپس سیدعباس سجادی در مقام مجریِ این مراسم، پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی به هنرمندان و شرکت‌کنندگان جشنواره، حاضرین را به تماشای کلیپی از پشت صحنه ستاد اجرایی هفدهمین دوره جشنواره دعوت کرد.

پس از پخش کلیپ، مجری از حمیدرضا اردلان (دبیر هفدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان) برای ایراد سخنرانی و ارائه گزارش درباره این دوره از جشنواره دعوت به عمل آورد.

اردلان در این مراسم گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان در واقع یک آزمون است. در دوره هفدهم ۲ هزار و ۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در سه بخش نواحی  و مقامی، ردیف دستگاهی و کلاسیک شرکت کردند.   در ۱۲ شاخه آوازی که ۹۰ مدرس برجسته موسیقی ایران آن‌ها را در این سه شاخه داوری کردند. 

او ادامه داد: کسری از داوران حدود ۲۵ درصد ازآن‌ها از میان استادان جوان انتخاب شدند، که برخی از آن‌ها در همین جشنواره ملی موسیقی جوان چند دوره حائز رتبه اول یا دوم بوده‌اند که تحصیلات اکادمیک را ادامه دادند و عضو هیئت علمی دانشگاه هستند. در این دوره ۲۵۷ نفر در بخش نواحی، ۱۳۰ نفر در بخش ردیف دستگاهی و ۴۳ نفر در کلاسیک صاحب رتبه‌های اول، دوم و سوم شدند و جمعا ۴۳۰ نفر برگزیده هستند. این نشان می‌دهد آن ۲ هزار و ۱۱۷ نفر نیز اغلب موسیقی‌دان‌های خوبی بودند. تعداد شرکت‌کنندگان، گستره استان‌ها، تعداد داوران شاخه‌های ساز و آواز و تعداد برگزیدگان نشان می‌دهد که مفهوم ملی واقعا به این جشنواره قابل اطلاق است. 

دبیر این دوره از جشنواره با بیان این که  جشنواره ۱۷ دوره را سپری کرده است و باید توسعه پیدا کند، گفت: کمیته‌های فنی متشکل از هیئت داوران باور دارند که این جشنواره باید توسعه پیدا کند. از سوی دیگر یکسری توقعات خانواده‌ها و والدین  کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند دارند، که طی نظرسنجی که انجام شد ما مشکلات و چالش‌های آن‌ها را پیگیری و بررسی کردیم. 

اردلان توضیح داد: اگر جشنواره ملی است و نوازندگان اغلب صاحب قدرت در ارائه خود، بهتر است بعد از جشنواره مذاکراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت علوم صورت گیرد تا مقام آوران بتوانند امتیازی در هنرستان‌ها و کنکور سراسری رشته موسیقی داشته باشند. دفتر آموزش جشنواره به کسانی که در تهران و شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند، کمک فنی کند تا نواقص را رفع کنند. 

او ادامه داد: اگر فیزیک یک دست در ویلن در نسبت با ساز اشتباه یا ناقص تعریف شود این نوازنده مستعد به دردسر‌های عجیبی خواهد افتاد، بنابراین خانواده‌ها می‌خواهند تا این نقص را که از سوی معلم این‌گونه تدریس شده است، جشنواره با توجه به وظیفه خود، با برگزاری کارگاه‌ها مرتفع کند. برخی این سوال را دارند که چه ردیفی ازسوی جشنواره دنبال می‌شود و می‌خواهند تا به نگاه سبک‌شناسی این نونهالان و جوانان کمک شود واین جهت‌ها به شکل اصولی آموزش داده شوند. 

اردلان گفت: تسهیلات لازم برای بسیار از این استعداد‌ها نداریم و برخی از این عزیزان برای آمدن و اسکانشان کمک می‌خواهند. همچنین پیشنهاد کردند تا  آنسامبل‌ها و ارکستر‌های کوچک تشکیل شود و از این استعداد‌ها بهره گرفته شود و امکان اجرا به آن‌ها داده شود. چرا که اگر این افراد معرفی شوند به نیاز‌های جامعه و جریان حرفه‌ای در موسیقی کمک می‌شود.

دبیر این دوره جشنواره همچنین تاکید کرد: این نکات موارد مهمی بود که باید به آن‌ها اشاره می‌کردم و داوران جشنواره نیز این آموزش‌ها را تایید کردند و حاضر هستند به آن‌ها کمک کردند. گوش فرهنگی و معرفت شنیداری ایرانیان و واژه ملی بودن درموسیقی نواحی بسیار است و آن‌ها می‌توانند با تمرین کم این کار را انجام دهند. 

وی خاطرنشان کرد: زمان بسیار محدود است و معرفت شنیداری در دوره حاضر و در کشور ما گاهی به دلیل اصوات مصرفی که کل کشور و جهان را فراگرفته به ما گوشزد می‌کند که یک تحول بنیادین برای نجات هوش ایرانیان لازم است. معرفت‌های شرقی اغلب از راه گوش انتقال می‌یابد و در دوره جدید بیشتر به بصر و تکنولوژی تکیه دارد. این یک ضایعه است. 

اردلان در پایان سخنان خود گفت: از معاونت هنری ارشاد، دوستان در انجمن موسیقی و همراهانم در این جشنواره کمال تشکر و سپاس را دارم. همچنین از والدین تشکر می‌کنم که همراه فرزندانشان شدند. اگر کسی رتبه آورد برگزیده است و بقیه تجربه کسب می‌کنند. کشور ما این استعداد را دارد  تا نماد وحدت ملی، نمایش هنر ایران و بسیاری از شاخصه‌های فرهنگی باشد و یک جشنواره را پرورش دهد و دست به دست بگرداند و آن را به نقطه امن برساند.

 در ادامه مراسم و پس از سخنرانی دبیر جشنواره، کلیپی از پشت صحنه داوری، راه‌یافتگان و سخنان هیئت داوران برای حاضرین پخش شد.

در بخش بعد، برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره در بخش موسیقی نواحی ایران دقایقی به اجرای برنامه پرداختند و بخشی از کارگان رنگارنگ موسیقی نواحی ایران در تالار وحدت طنین‌انداز و مورد استقبال حضار شد.

 

اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان/ برگزیدگان اعلام شدند

پس از اجرای برگزیدگان جوان بخش موسیقی نواحی، پیام معاون امور هنری (محمود سالاری) و همچنین مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره (امیرحسین سمیعی) برای حاضرین پخش شد.

عباس سجادی، مجری مراسم، در ادامه، این مراسم  محمود سالاری معاون امور هنری، حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هجدهمین دوره این جشنواره معرفی کرد. در حکم او آمده است: «به نام خدا جناب آقای دکتر حمیدرضا اردلان نظر به دانش و تجربیات ارزنده هنری جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور موسیقی به موجب این حکم به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره موسیقی جوان دوره منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال، بهره‌گیری از ظرفیت استادان ارجمند موسیقی، بهره‌مندی از تجارب دوره‌های گذشته، جشنواره‌ای برخوردار از شاخصه‌های فرهنگ اسلامی و امتیازات هنری قابل قبول در پیش داشته باشیم. محمود سالاری معاون امور هنری» 

مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره و داوران بخش نواحی نیز به دعوت مجری روی صحنه آمدند و جوایز برگزیدگان را اهدا کردند. لازم به ذکر است، نفرات اول در تمامی شاخه‌ها تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی، و نفرات برگزیدۀ دوم و سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوی هیئت داوران دریافت می‌کنند.

پس از اهدای جوایز برگزیدگان بخش نواحی نوبت به اجرای موسیقیِ برگزیدگان بخش دستگاهی رسید. در این بخش هنرمندان بخشی از کارگان موسیقی مبتنی بر ردیف را برای حاضرین اجرا کردند. در این میان به دلیل تولد مادر یکی از برگزیدگان او دقایقی به افتخار مادرش خارج از برنامه به اجرا پرداخت.

مجری برنامه، پس از اجرای موسیقی، از استادان و داوران جشنواره به همراه دبیر جشنواره، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درخواست کرد تا برای اهدای جوایز بخش موسیقی دستگاهی و بخش موسیقی کلاسیک غربی روی صحنه بیایند.
 
عباس سجادی، پس از اهدای جوایز، از هنرمندان بخش موسیقی کلاسیک دعوت کرد روی صحنه بیایند تا برای حسن ختام هفدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان دقایقی برای حاضرین به اجرای موسیقی کلاسیک غربی بپردازند.
 
هفدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بنیاد رودکی به‌صورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریورماه تا ۵ مهر ۱۴۰۳ در تالار وحدت برگزار شد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *