اسناد مالکیت حدنگاری بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان مانه و سملقان تحویل داده شد

14:16 - 01 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۸۱۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اسناد مالکیت حدنگاری بخشی از اراضی کشاورزی شهرستان مانه و سملقان تحویل داده شد
در آیینی نمادین اسناد تک برگی کاداستر به تعدادی از متقاضیان و مالکان شهرستان مانه و سملقان تحویل داده شد.

خبرگزاری میزان-در آیینی در شهر آوا از توابع شهرستان مانه و سملقان بطور نمادین اسناد تک برگی کاداستر به تعدادی از متقاضیان و مالکان این شهرستان از سوی رئیس دادگستری استان خراسان شمالی تحویل شد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با حضور در این شهرستان ابتدا از قسمت‌های مختلف اداره ثبت اسناد و املاک این شهرستان بازدید و طی دیدار اختصاصی و گفت‌وگو با رئیس و دست اندرکاران این مجموعه در جریان فرایند و نحوه صدور اسناد کاداستر در اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین اراضی کشاورزی قرار گرفت و در پایان از تلاش‌های انجام شده قدردانی کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با حضور در جمع تعدادی از نمازگزاران و اهالی شهر آوا با بیان اینکه طبق آمار موجود حدود ۳۴ درصد از اراضی کشاورزی استان، حدنگاری شده؛ بر ضرورت تسریع و تسهیل موجبات اجرای این طرح در باقیمانده این اراضی تأکید کرد.

وی با اشاره به برخی موانع و محدودیت‌های پیش رو، مهمترین عوامل و علل تأخیر در اجرای این طرح را در بخش‌های باقیمانده از اراضی کشاورزی تشریح و خاطرنشان کرد:برخی افراد بر اساس ذهنیت‌های پیش رو و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که دارند حاضر نیستند ادارات ذی ربط و مسئول را در اجرای این طرح یاری کنند.

رئیس کل دادگستری استان، تسهیل موجبات تثبیت مالکیت قانونی افراد و رفع اختلافات موجود در نتیجه حدنگاری و تحدید حدود اراضی تحت تملک، اعتباربخشی و ارزشمندی و ایجاد زمینه‌های بهره مندی از وثایق ملکی حدنگاری شده بعنوان ضمانت‌های های معتبر، خرید و فروش آسان املاک کاداستری و حصول اطمینان از صحت و اصالت معاملات و رفع تداخلات مورد تصور را از جمله مهمترین مزایای اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی برشمرد و بیان کرد: همه این موارد می‌تواند بعنوان مشوق‌های انگیزشی در پیش روی افراد قرار گیرد تا میزان شناخت از مزیت‌های مورد اشاره افزایش یابد و طبعاً هر چه میزان اطلاع و آگاهی مردم در این خصوص بیشتر باشد؛ سطوح همکاری‌ها نیز بیش از پیش ارتقاء خواهد یافت.

وی  گفت: بر اساس هدفگذاری پیش بینی شده در شورای حفظ حقوق بیت المال هر چه سریعتر حدنگاری حدود ۷۰ درصد باقی مانده اراضی کشاورزی استان تا پایان سال جاری پایان یابد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، تلاش شبانه روزی و کار جهادی از سوی دستگاه‌های ذی ربط به ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان را زمینه ساز تحقق این هدف، مطابق زمانبندی تعیین شده برشمرد و اظهار کرد:همانگونه که تثبیت مالکیت و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان با موفقیت انجام گرفت و این امر استان خراسان شمالی را از جایگاه ممتاز کشوری بهره‌مند ساخت شایسته است مسؤولان در حوزه اراضی کشاورزی به نحوی تلاش کنند تا این هدفگذاری در سال ۱۴۰۲ به بهترین وجه تحقق یابد.

رئیس کل دادگستری استان با تأکید مضاعف و مجدد بر ضرورت جلب مشارکت مؤثر مردم در راستای اجرای طرح کاداستر و حدنگاری در باقیمانده اراضی کشاورزی استان گفت:لازم است با بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های لازم از جمله صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و جلب مشارکت سازنده و همکاری راهگشای دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی، مراتب اطلاع رسانی گردد تا مردم بهتر بتوانند با مزیت‌های اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی، آشنا و از آن بهره‌مند شوند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی بررسی راهکار‌های مختلف جهت تأمین منابع مالی در راستای جبران مشکلات ناشی از تنش آبی و عدم تکافوی ذخائر موجود و نیز نحوه اجرای طرح جیره بندی آب را از مهمترین مباحث مورد بررسی و تبادل نظر طی این بازدید میدانی عنوان کرد.

لازم به ذکر است پیش از سخنان رئیس کل دادگستری استان، خیرخواه، مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی، گزارشی از آخرین وضعیت اجرای طرح حدنگاری در اراضی کشاورزی استان و شهرستان مانه و سملقان ارائه کرد.

بازدید از یک حلقه چاه عمیق تأمین کننده منابع آبی برخی نقاط شهری و روستایی واقع در شهر آوا و گفتگو با مسئولان ذی ربط از جمله فرماندار و نیز امام جمعه شهرستان مانه و سملقان و اهالی این منطقه از دیگر محور‌های برنامه‌های رئیس کل دادگستری استان و نقطه پایان بخش این سفر بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *