رییس کل دادگستری خراسان شمالی: اعمال مراقبت‌های لازم در خصوص مجرمان حرفه ای و بروز رسانی اقدامات پیشگیرانه در مقابله با سرقت ضرورت دارد

17:56 - 30 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۳۹۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رییس کل دادگستری خراسان شمالی: اعمال مراقبت‌های لازم در خصوص مجرمان حرفه ای و بروز رسانی اقدامات پیشگیرانه در مقابله با سرقت ضرورت دارد
رییس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: در خصوص پیشگیری از وقوع سرقت باید اقدامات پیش بینانه و پیشگیرانه در خصوص مراقبت از مجرمان حرفه ای، خطرناک و سابقه‌دار به‌طور مستمر انجام و بروز رسانی شود.

خبرگزاری میزان- دومین نشست ستاد استانی کنترل مجرمین حرفه ای، خطرناک و سابقه دار در سال جاری به ریاست حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به حوادث شهریور ماه سال گذشته ضمن قدردانی از عوامل اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در راستای برقراری مجدد نظم و آرامش در جامعه گفت: تجربه به ما نشان داده که دشمنان این مرز و بوم یا مستقیماً در صدد براندازی هستند و یا در اثنای شکل گیری یک حادثه یا رویداد هر چند معمولی و پیش پا افتاده در کشور آن را سازماندهی و تلاش می‌کنند با مدیریت میدانی این رویداد‌ها و جریان سازی‌های آشوبگرانه، جامعه را دچار التهاب و تنش نمایند و از این طریق به اغراض منفعت طلبانه خود جامه عمل بپوشانند.

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به کارنامه ایثارگرانه، مجاهدانه و در عین حال موفقیت آمیز و تحسین برانگیز نیرو‌های حافظ امنیت کشور و موقع شناسی و وظیفه شناسی به‌هنگام آنان در جریان رویداد‌های مختلف، تصریح کرد: قبل از هر رویداد و اتفاقی نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی با هوشیاری کامل عمل کنند تا کسانی که به نحوی از انحاء برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی برنامه ریزی می‌کنند و نقشه‌های پلید در سر می‌پرورانند هیچگاه اجازه سوء استفاده از فرصت‌ها و عرض اندام نداشته باشند.

وی با تبیین ابعاد فراگیر امنیت در یک گستره جغرافیایی، وحدت و همدلی و مشارکت سازنده همه دستگاه‌ها را عامل اصلی انسجام بخشیدن به مؤلفه‌های امنیتی در تأمین نظم و آرامش برشمرد و اظهار کرد: اگر امروز مردم ما می‌بینند که ایران اسلامی بر خلاف برخی کشور‌هایی که هر روز با تنش و درگیری و بی ثباتی مواجهند از آرامش و آسایش مثال زدنی بهره‌مند هستند یقیناً همه این‌ها مرهون خون شهدایی است که در راه امنیت این مرز وبوم تا پای جان ایستاده اند و هرگز در این مسیر سخت و دشوار حاضر به عقب نشینی نیستند و نخواهند بود.

رئیس کل دادگستری استان با تأکید مضاعف بر ضرورت انتظام و انطباق در تصمیم گیری و میدان عمل از سوی عوامل برقراری نظم و آرامش، اقدام پیش دستانه و پیشگیرانه و اجرای مجازات‌های قانونی را حسب مورد از جمله مؤلفه‌های مؤثر در حوزه کنترل مجرمان حرفه ای، خطرناک و سابقه دار توصیف و تصریح کرد: پیش بینی یک رویداد احتمالی بر اساس شواهد و قرائن موجود و از طریق پایش رفتار‌ها و فرایندها، پیشگیری از وقوع جرم و در ادامه اعمال دقت و سرعت در فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی بر اساس مقررات موضوعه و در نهایت صدور رأی و اجرای کامل دادنامه‌های قطعی و مجازات‌های پیش بینی شده از جمله مراحل پیوسته‌ای است که باید متناسب با نحوه مواجهه با جرائم و مجرمان به کار گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده ادامه داد: بسترسازی مناسب و تنوع در نحوه اقدام و عمل مناسب با رفتار مجرمان حرفه ای، خطرناک و سابقه دار در جامعه، می‌تواند به مدیریت میدانی یک جریان کمک کند و علاوه بر ایجاد بازدارندگی لازم، آرامش و امنیت و مهمتر از آن احساس روانی امنیت در جامعه را به ارمغان بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: امنیت مردم خط قرمز دستگاه قضایی است و قانون فصل الخطاب همگان است و این قبیل حوادث که به روایت تاریخ نظام، بار‌ها و هر از چندی با طراحی و مدیریت میدانی نظام سلطه و استکبار جهانی به منصه ظهور و بروز می‌رسد، نشان داده که دشمن برای ایجاد خسارت و رسیدن به مقاصد شوم خود از هیچ تلاش فروگذار نیست. بطوریکه ابعاد متعدد خسارت‌های فراوان مالی و جانی در جریان رویداد‌های سال گذشته بر صحت این مدعا گواهی می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده خطاب به عوامل تأمین امنیت کشور تأکید کرد: اقدامات پیشگیرانه انتظامی و امنیتی را همواره در اولویت خود قرار دهید و در این مسیر به نحوی عمل کنید که نقشه‌های شوم دشمنان با کمترین هزینه ممکن نقش بر آب شود.

رییس کل دادگستری استان خراسان شمالی در بخش دیگر از سخنان خود، با اشاره به نگرانی شهروندان از افزایش موارد سرقت در استان گفت: در خصوص پیشگیری از وقوع سرقت باید اقدامات پیش بینانه و پیشگیرانه در خصوص مراقبت از مجرمان حرفه ای، خطرناک و سابقه دار بطور مستمر انجام و بروزرسانی شود.

 ضرورت هوشیاری نیرو‌های حافظ امنیت در خصوص نحوه مواجهه با عوامل متعرض ثبات و آرامش شهروندان، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه فرهنگی از قبیل برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی جهت اصلاح رفتار جامعه هدف و همچنین اتخاذ رویه‌های واحد و کارآمد در خصوص نحوه برخورد با مجرمان از مهمترین موضوعات مطروحه در این نشست به شمار می‌رفت.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *