رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: میزان ملاقات‌های مردمی در دادگستری استان ۱۰ درصد رشد داشته است

9:47 - 27 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۶۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی: میزان ملاقات‌های مردمی در دادگستری استان ۱۰ درصد رشد داشته است
رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی از رشد ۱۰ درصدی آمار ملاقات‌های عمومی مراجعین با مسئولان قضایی استان طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.  

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده، از رشد ۱۰ درصدی آمار ملاقات‌های عمومی مراجعان با مسئولان قضایی استان طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.  

وی با مقایسه میزان ملاقات‌های مردمی طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به رشد بیش از ۳۱ درصدی دیدار‌های مردمی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان با حضور در مجموعه‌های قضایی استان، مسائل و مشکلات خود را با رئیس کل دادگستری و دیگر مسئولان قضایی استان در میان گذاشتند که این عملکرد در مقام مقایسه با آمار سال ۱۴۰۰ که روایت‌گر ثبت دیدار تعداد ۲۴ هزار نفر از مراجعان با مدیران قضایی استان بود، رشد بیش از ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی گفت: طی پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ هزار و ۵۰ نفر از شهروندان با رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان دیدار داشتند در حالی که در مدت زمان مشابه در سال گذشته تعداد ملاقات کنندگان و مراجعین ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با افزایش حجم ورودی پرونده‌های قضایی در سنوات گذشته، به ویژه طی سالیان اخیر به همان نسبت با تراکم کاری پیش رو، متوسط ارجاع هر پرونده به هر یک از قضات نیز در طول یک ماه بیش از ۱۷۰ فقره و در طول یک سال به حدود ۲ هزار فقره خواهد رسید که این آمار بسیار قابل تأمل و نگران کننده به نظر می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده تصریح کرد: طی این روند رو به رشد و تصاعدی، میزان انباشت پرونده‌ها و موجودی پایان هر دوره نیز روند افزایشی خواهد داشت و در چنین وضعیتی تحقق عدالت قضایی بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

وی این مسأله در کنار دیگر عوامل، زمینه‌ساز اطاله دادرسی برشمرد و اظهار کرد: یقیناً بخشی از موارد ابراز نارضایتی مردم و برخی از موضوعاتی که در ملاقات‌های مردمی مطرح می‌شود حکایت از ایراد به نحوه رسیدگی‌های قضایی و طولانی شدن این روند دارد. در حالی که در طرف دیگر این ماجرا وضعیت به گونه‌ای است که یک همکار قضایی ناگزیر است با میزان انبوه و بعضاً غیرقابل باوری از پرونده‌های قضایی مواجه و به تک تک آن‌ها رسیدگی کند و مبادرت به اتخاذ تصمیم کند و مهم‌تر از همه این‌ها باید بتواند در شرایط موجود بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین براتی‌زاده، درخواست اعاده دادرسی، اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و نیز مشکلات مربوط به زندانیان را از جمله مهمترین موضوعات مطروحه از سوی ملاقات کنندگان طی این دیدار‌ها برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با اشاره به پیش بینی سازوکار‌های لازم در دستگاه قضایی استان به منظور تسهیل و تسریع در انجام دیدار‌های عمومی در طول ایام هفته اظهار کرد: خوشبختانه طی سال گذشته بیشتر مراجعه کنندگان به ویژه افرادی که درخواست‌های خود را از طریق حوزه ریاست دستگاه قضایی استان مطرح کردند بطور نسبی از سازوکار نوبت دهی، ارائه خدمات و روند پیگیری‌ها ابراز رضایت کردند و این امر بر اساس ارزیابی و نظرسنجی‌های انجام شده کاملا مشهود است.

وی با اشاره به پیش بینی سامانه‌ای به منظور نظام مندسازی و انتظام بخشی به سازوکار نوبت دهی به متقاضیان دیدار عمومی با حوزه ریاست دستگاه قضایی در استان، بیان کرد: کلیه شهروندان و حتی دیگر افراد خارج از استان، می‌توانند طی روز‌های دوشنبه هر هفته با مراجعه حضوری و یا ثبت نام از طریق سامانه‌ای که به همین منظور و به نشانی اینترنتی https://dadgostari_kl.eadl.ir پیش بینی شده درخواست ملاقات خود را با رئیس کل دادگستری استان به ثبت برساند

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *