قدرت نیروی دریایی ایران؛ از خلیج فارس تا دریاهای دوردست

7:30 - 23 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۱۲
قدرت نیروی دریایی ایران؛ از خلیج فارس تا دریاهای دوردست
به گفته کارشناسان، پیشرفت نیروی دریایی ایران به سمت عملیات پایدار دریایی غیرقابل انکار است.

خبرگزاری میزان - پایگاه «اندیشکده واشنگتن» در گزارشی نوشت که در نیروی دریایی ایران به دلیل وابستگی این کشور به خلیج فارس برای تجارت و امنیت، نقش استراتژیک مهمی در معماری امنیت ملی ایران دارد.

بر اساس این گزارش، نیروی دریایی ایران علاوه بر خلیج فارس در دریای خزر، دریای عمان و اقیانوس هند نیز فعالیت می‌کند.

به نوشته نگارنده، ایران شدیداً با حضور نیروی دریایی آمریکا در آب‌های خاورمیانه مخالف است.

یکی دیگر از ماموریت‌های کلیدی دیگر نیروی دریایی ایران طی سال‌های گذشته ممانعت از اقدامات رژیم صهیونیستی برای گسترش دسترسی دریایی خود به آب‌های خلیج فارس پس از عادی‌سازی روابط «تل آویو» با امارات و بحرین بوده است.

تهران همچنین در حال گسترش حضور فعال در زمینه امنیت دریایی خود در دریای سرخ است.

علاوه بر این، مقامات نظامی ایران گفته‎اند که رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار این شده تا ایران دامنه حضور خود را به «دریا‌های دور دست» گسترش دهد.

در هر صورت، زمانی که ناو «شهید سلیمانی» دوره طولانی آزمایشی دریایی خود را به پایان رساند، این کلاس شناور جدید ممکن است قابلیت‌های جدید قابل توجهی را به ایران اعطا کند؛ یعنی استقرار قایق‌های موشکی با برد بلندتر، موشک‌های ضد کشتی، ضد هواپیما و پهپادها.

به گفته کارشناسان، پیشرفت نیروی دریایی ایران به سمت عملیات پایدار دریایی غیرقابل انکار است، و سناریو‌های متعددی وجود دارد که نیروی دریایی ایران در آن‌ها می‌تواند موضوعی قابل‌توجه برای دارایی‌ها و تأسیسات نیروی دریایی آمریکا باشد.

در آینده، می‌توان انتظار داشت که توانایی نیروی دریایی ایران باعث ایجاد چالش بیش‌تر برای کشور‌های رقیب در اقیانوس هند شود.

این گزارش می‎گوید که ایران همچنین با توجه به پیشرفت نیروی دریای‌اش ممکن است به دنبال ایجاد قدرت دریایی در شرق مدیترانه و اسکورت کشتی‌های باری به بنادر کشور‌های متحدش، از جمله سوریه باشد.

نگارنده در بخشی دیگر می‎نویسد که این در حالی است که ایران نیروی دریایی سپاه پاسداران را به پهپاد‌های قدرتمند و موشک‌های برد هزار کیلومتری مجهز کرده است و این در زمانی انجام می‌شود که آمریکا اعلام کرده تعداد نیروهایش در منطقه را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *