رژیم صهیونیستی با چه سناریویی مواجه است؟

8:30 - 05 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۸۷۱
رژیم صهیونیستی با چه سناریویی مواجه است؟
تحولات داخلی در اراضی اشغالی نشانه‌های یک فروپاشی و چند دستگی را در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان - پایگاه «عربی ۲۱» در گزارشی درباره وضعیت این روزهای اراضی اشغالی، نوشت که رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد شاهد دومین کودتا از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۸ خواهد بود.

نگارنده با اشاره به اینکه کودتای نخست در انتخابات سال ۱۹۷۷ روی داد که طی آن حزب راستگرای لیکود در نقشه سیاسی رژیم صهیونیستی قدرت پیدا کرد و حزب کارگر که اسرائیل را تشکیل داده بود، عقب نشینی کردف می‎گوید که آن کودتا به معنای کاهش نفوذ سکولار‌های غربی به نفع حزب لیکود بود که نماینده سکولار‌های شرقی و یهودیان محسوب می‌شود. 

این احساس فزاینده در رژیم صهیونیستی وجود دارد که بحران کنونی، دارای ابعاد و تاثیراتی است که موجودیت این رژیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رژیم صهیونیستی در حال کنار گذاشتن ارزش‌های ادعایی است و جامعه آن دچار شکاف و چند دستگی گسترده شده است و نهاد‌های آن از جمله ارتش، دچار ضعف و اختلاف درونی شده‎اند و وجهه ادعایی این رژیم در سطح بین المللی در حال تخریب شدن است.

حتی برخی مسئولان و ژنرال‌های سابق صهیونیست درباره لغزیدن رژیم صهیونیستی به سمت جنگ داخلی و تشدید خشونت و اختلافات اجتماعی و سیاسی و فرار سرمایه‌ها و وخیم شدن اوضاع اقتصادی هشدار می‌دهند. 

در پی رای‎گیری درباره پیش نویس اصلاح قضایی در کنست، دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی گسترش یافت و همزمان، شمار بیشتری از افسران و سربازان ذخیره، خودداری از بازگشت به خدمت را در صورت تصویب پیش نویس، اعلام می‌کنند.

ارتش این رژیم در حال بررسی اوضاع خود و تاثیر خودداری نظامیان ذخیره از بازگشت به خدمت است به ویژه که هزاران نفر از آنان عضو نیروی هوایی هستند. 

فشار‌های آمریکا و انتقادات غرب از کابینه نتانیاهو به علت «کودتای دموکراتیک» بی فایده بوده است و اعتراضات نیز تاثیر بر آن نداشته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از این اصلاح چشم پوشی کند و علت آن نیز فقط به تبرئه شدن خود از اتهامات مربوط نیست بلکه در صورت پس گرفتن این لایحه، کابینه ائتلافی او و حتی حزب لیکود ممکن است متلاشی شوند و علیه نتانیاهو شورش کنند.

نتانیاهو همچنین فرصتی برای دستیابی به راه حل میانه که مورد رضایت مخالفان باشد، ندارد. 

سناریویی که در برابر نتانیاهو قرار دارد این است که پرونده اصلاح قضایی را به سرانجام برساند و آن را در کنست تصویب کند، سپس رسیدگی به پیامد‌های آن در آینده را آغاز کند.

اما سوال این است که مخالفان این لایحه در صورت تصویب آن چه خواهند کرد؟ آیا اعلام نافرمانی خواهند کرد و مسئولیت ادامه یافتن و تشدید بحران را خواهند پذیرفت که طبعا زیان‌های اقتصادی، معنوی و دیپلماتیک سنگینی برای اسرائیل خواهد داشت. 

در صورتی که مخالفان به اعتراضات خود ادامه دهند، گام بعدی نتانیاهو این خواهد بود که بر انسجام ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تاکید کند و مخالفان را در تنگنا قرار دهد.

او طبق معمول، پای یک خطر بزرگ را وسط خواهد کشید که این بار از کشتار در کرانه باختری یا حمله به نوار غزه فراتر خواهد رفت.

یکی از احتمالات این است که رژیم صهیونیستی وارد ماجراجویی نظامی با حزب‎الله شود به ویژه که نتانیاهو اطمینان دارد آمریکا به رغم موافق نبودن با این گزینه، رژیم صهیونیستی را تنها نخواهد گذاشت.

«عربی ۲۱» در پایان نوشت که این احتمال به این معنا است که کل منطقه در آستانه انفجاری گسترده قرار دارد که بخشی از جنگ جهانی سوم خواهد بود و منطقه خاورمیانه نیز از آتش آن در امان نخواهد ماند.

انتهای پیام/


برچسب ها: رژیم صهیونیستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *