کودکان غرق شده؛ هزینه انفعال غرب در موضوع مهاجرت

7:00 - 25 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۶۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان غرق شده؛ هزینه انفعال غرب در موضوع مهاجرت
گزارش اخیر یونیسف درباره آمار کودکان غرق شده در مسیر مهاجرت به اروپا تکان دهنده و به همان اندازه نیازمند اقدام جدی است.

خبرگزاری میزان – کودکان بدون شک آسیب پذیرترین قشر جمعیت پناهجو هستند؛ این در حالی ست که هر کودک پناهجو صرف نظر از نژاد، اعتقاد یا پیشینه اجتماعی خود، باید اجازه داشته باشد که با خیال راحت از مرز‌ها عبور کند.

یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) به تازگی در گزارشی به موضوع شمار کودکان جان باخته در مسیر مهاجرت به اروپا پرداخته و آمار‌های تکان دهنده‌ای را منتشر کرد که ضرورت بررسی و رسیدگی جدی این موضوع را نشان می‌دهد.

فقط طی چند هفته گذشته کودکان و نوزادان زیادی از جمله مهاجران غرق شده‌ای بودند که هنگام عبور از دریا برای رسیدن به یونان، اسپانیا و ایتالیا جان خود را از دست دادند؛ باید توجه داشت که دریای مدیترانه مرکزی یکی از مرگبارترین مسیر‌های مهاجرت در جهان برای کودکان است.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل (UNHCR)، از ۶۹ هزار و ۵۹۹ پناهجو و مهاجری که از ژانویه ۲۰۲۳ از طریق مسیر دریای مدیترانه مرکزی سفر کردند، ۱۶.۷ درصد معادل ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر کودک بودند.

 

مدیترانه مرکزی؛ سیاهچاله‌ای که کودکان مهاجر را در خود می‌بلعد

 

کودکان مهاجر غرق شده؛ هزینه انفعال غرب در موضوع مهاجرت

«ورنا کناوس»، مسئول یونیسف در زمینه مهاجرت و آوارگی در گزارش جدید خود به موضوع غرق شدن کودکان مهاجر در دریای مدیترانه مرکزی در جریان مهاجرت به اروپا پرداخته و گفت: شمار کودکانی که هنگام تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جهت رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده است.

در گزارش «کناوس» آمده است که در پی درگیری‌ها و تغییرات اقلیمی، کودکان بیشتری زندگی خود را در معرض خطر بزرگ گام نهادن در مسیر مخاطره آمیز مهاجرت از طریق دریای مدیترانه قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش مذکور، در سال جاری ۲۸۹ کودک مهاجر جان خود را در دریا از دست دادند؛ این رقم معادل حدود ۱۱ کودک در هر هفته است؛ ضمن این که تقریبا ۲ برابر تعداد کودکانی است که سال گذشته در دریا جان خود را از دست دادند.

همچنین یونیسف تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۸، حدود هزار و ۵۰۰ کودک هنگام عبور از دریای مدیترانه مرکزی در میر مهاجرت به اروپا جان خود را از دست داده و ناپدید شدند؛ این رقم معادل یک نفر از هر پنج نفر از ۸ هزار و ۲۷۴ مهاجری است که در این مسیر کشته یا ناپدید شدند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ کودک از مسیر دریای مدیترانه مرکزی مهاجرت کردند که تقریبا ۲ برابر بیشتر از تعداد ثبت شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

یکی دیگر از آمار‌های حیرت‌انگیز این گزارش، تعداد کودکانی است که یونیسف تخمین می‌زند که بدون والدین یا سرپرست خود وارد مسیر مهاجرتی مرگبار دریای مدیترانه مرکزی می‌شوند؛ در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۳ هزار و ۳۰۰ کودک معادل ۷۱ درصد کودکانی که از مسیر دریای مدیترانه مرکزی به اروپا رفتند، بدون همراه بودند؛ این رقم سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

دختران خردسال مهاجری که به تنهایی مهاجرت می‌کنند، خشونت زیادی را تجربه می‌کنند.

این گزارش در ادامه آورده است که اوضاع زمانی بدتر می‌شود که بدانیم بسیاری از کشتی‌های غرق شده در دریای مدیترانه مرکزی هیچ بازمانده‌ای باقی نگذاشته یا اساس غرق شدنش ثبت نشده است؛ همین امر شمارش تعداد واقعی تلفات را عملا غیرممکن می‌کند.

سکوت اروپا در برابر جنایتی بزرگ

نخستین بار که موضوع غرق شدن کودکان مهاجر در دریای مدیترانه مرکزی مورد توجه قرار گرفت، سال ۲۰۱۵ بود که عکس‌های کودک ۳ ساله سوری در ساحل ترکیه پس از غرق شدن قایق حامل او و ده‌ها پناهجو منتشر شد.

 

مدیترانه مرکزی؛ سیاهچاله‌ای که کودکان مهاجر را در خود می‌بلعد

 

بزرگ بودن آمار کودکان مهاجر غرق شده در دریای مدیترانه مرکزی زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم بسیاری از این مرگ و میر‌ها قابل پیشگیری هستند، اما جامعه جهانی به ویژه اروپا عمدا چشمان خود را عامدانه بر آن چه در حال رخ دادن است، بسته است.

کودکان غرق شده، بخشی از کودکانی هستند که قربانی آوارگی ناشی از شرایط اضطراری پیچیده، درگیری و مخاطرات اقلیمی از یک سو و نبود اقدام سیاسی و عملی برای حفاظت از مهاجران و پناهجویان از سوی دیگر هستند.

آن چه در ادامه ماجرا در کشور‌های اروپایی رخ می‌دهد، سوگواری برای جان‌های خردسال از دست رفته است؛ بدون اینکه اقدامی عملی جهت محافظت بیشتر از کودکان آسیب پذیر در دریا، کشور‌های مبدا، ترانزیت و مقصد صورت بگیرد.

 

مدیترانه مرکزی؛ سیاهچاله‌ای که کودکان مهاجر را در خود می‌بلعد

 

چه کسی مسئول مرگ کودکان در آب‌های اروپاست؟

مرگ و میر کودکان مهاجر در آب‌های اروپا را نمی‌توان نتیجه کم کاری، اهمال و سیاست‌های مهاجرتی غیر انسانی یک کشور یا یک سازمان دانست؛ بلکه مجموعه‌ای از کشور‌ها و سازمان‌های اروپایی در این جنایت دست دارند.

کشور‌ها و سازمان‌های اروپایی که به درخواست کمک کشتی‌ها و قایق‌های سرگردان حامل مهاجران در دریا توجهی نمی‌کنند و اخبار مربوط به تماس‌های آن‌ها را جعلی می‌دانند، کسانی هستند که کودکان بی گناه را به کام مرگ می‌فرستند.

گذشته از مرگ و میر کودکان مهاجر در دریای مدیترانه مرکزی، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ بیش از هزار کودک مهاجر در جریان سفر به اروپا از کانال مانش گرفته تا بالکان و مدیترانه و در مرز‌های شرق اروپا جان خود را از دست دادند.

باید تاکید کرد که کودکان به دلیل سیاست‌های مهاجرتی خشونت آمیز اروپا در موقعیت‌های خطرناک مرگبار از جمله غرق شدن در دریای مدیترانه مرکزی قرار می‌گیرند و جان خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین باید گفت که مرگ این کودکان تصادفی نیست، بلکه نتیجه استراتژی‌های مهاجرتی اروپا برای جلوگیری از ورود مهاجران از طریق نقض حقوق بین المللی پناهجویی است.

اروپا در چنین مواقعی در تلاشی فرافکنانه والدین کودک مهاجر را محاکمه کرده و انگشت اتهام خود را سمت آن‌ها می‌گیرد؛ والدینی که خود قربانی مهاجرت به دلیل سیاست‌های جاه طلبانه و خودخواهانه غرب و البته اروپا شده‎اند.

 

مدیترانه مرکزی؛ سیاهچاله‌ای که کودکان مهاجر را در خود می‌بلعد

 

هشدار صندوق نجات کودکان

صندوق نجات کودکان Save the Children اخیرا و در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ناپدید شدن دستکم ۲۰۰ مهاجر و پناهجو شامل کودکان از اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو خواست فورا تلاش‌های جست‌وجو و نجات در مدیترانه و اقیانوس اطلس را بهبود دهند.

مشاور ارشد حمایت از کودکان در صندوق نجات کودکان تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا دست از لفاظی برداشته و اقدام کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *