پنج مجموعه داستانی با موضوعات مختلف در بخش داستان جایزهی جلال آل احمد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، داستانهای «اسپارانی» نوشته امیر ریاحی، «تفنگمو زمین نذار» نوشته سیدمیثم موسویان، «زخم شیر» نوشته صمد طاهری، «قلب نارنجی فرشته» نوشته مرتضی برزگر و «ماندن» نوشته مرتضی فرجی نامزدهای بخش داستان یازدهمین دوره جایزه جلال آل احمد هستند . در این گزارش مروری می کنیم بر کتاب ها:
«تفنگمو زمین نذار»
مجموعه داستان کوتاه «تفنگمو زمین نذار» نوشته سید میثم موسویان از داستانهای ژانر دفاع مقدس است که در سه بخش به داستان مربوط به «بازماندگان جبهه»، «اسارت» و «خط مقدم» میپردازد. فصل نخست این کتاب، حول محور مسائلی که بازماندگان رزمندگان با آن دست به گریبان هستند، شکل گرفته است. فصل دوم به ماجراهایی که برای اسرا رقم خورده میپردازد و فصل سوم، ماجرای خود رزمندگان در خط مقدم است. داستانهای این مجموعه از واقعیت و تاریخ جنگ نشات گرفته اند
«سفید و سیاه»، «وسایل اضافی»، «آب فروش»، «نفی سبیل»، «شفاعت»، «آب و آهن»، «فرشته مرگ»، «سوراخ»، «قهرمان»، «دیده بان»، «گاومیش» از جمله داستانهای این کتاب هستند. آنچه وجه تمایز داستانها در حوزه دفاع مقدس است این است که برخی از داستانهای این کتاب طنز بوده و برخی دیگر لحظات غمگینی را روایت میکند. همچنین اگرچه همه داستانهای این کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس جا دارند، اما برخی از آنها در جشنوارههای مختلف ادبی حائز رتبه شدهاند.این کتاب سال گذشته به همت انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است.
«زخم شیر»
صمد طاهری که ازدانشآموختگان رشته نمایشنامهنویسی از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است با فعالیت در حوزه نویسندگی و شاعری، مجموعه داستانهایی، چون «سنگ و سپر»، «شکار شبانه» و «زخم شیر» را روانه بازار کرده است.
«زخم شیر» شامل یازده داستان کوتاه با عنوان «مردی که کبوترهای باغی را با سنگ میکشت»، «موش خرما»، «خروس»، «میهمانی»، «در دام مانده مرغی»، «سفر سوم»، «زخم شیر»، «نی زن»، «نام آن پرنده چه بود»، «چیزو فلان و بهامان و اینا» و «سگ ولگرد» است که طاهری در سالهای ۸۵ تا ۹۵ نوشته است.
فضای داستانها عمدتا جنوب کشور است و هر یک از آنها از نظر سبک به سبک رئالیسم مدرن نزدیک هستند.
این کتاب از آثار داستانهای کوتاه فارسی است که با قصههای پرحادثه و شخصیتپردازی منحصربهفرد، توسط نشر نیماژ به چاپ رسیده است.
«اسپارانی»
پیش از انتشار «اسپارانی» امیر ریاحی را به واسطه آثاری، چون «ساندویچ ژامبون»، «هزارپیشه» و «پینوکیو» بیشتر به عنوان مترجم میشناختیم. بر همین اساس «اسپارانی» که این روزها نامزد بخش داستان یازدهمین جایزه جلال آل احمد شده، اولین مجموعه داستانی از امیر ریاحی نیز محسوب میشود.
مجموعه داستان «اسپارانی» شامل دوازده داستان با عناوین «حراج بزرگ کمالی»، «قاتل غلتیده در خود»، «مردم منتظر»، «اسپارانی»، «گروه موسیقی»، «عامل نقشهها»، «انحطاط یک ویراستار»، «صبحهای جمعه»، «زمهریر»، «پای شکسته زرافه»، «یک جمله و سیاهی» است. آدمهای این داستان برای گذشتن از خاطرات دور یا نزدیک خود دست به بازخوانی خود میزنند.
این کتاب اواخر سال گذشته از سوی نشر مروارید به بازار آمده است.
«قلب نارنجی فرشته»
«قلب نارنجی فرشته» نخستین مجموعه داستان مرتضی برزگر است که در آنها عناصری مانند مرگ ناگهانی، انتقام، سقوط و کودکی نقش مهمی دارند.
یکی دیگر از مشخصههای ۱۰ داستان این کتاب که شامل «این یک داستان نیست»، «کشور بیستوهفتم»، «بیست تومان آزادی»، «آقای نویسنده عزیز»، «اشتباهی»، «این پای من نیست!»، «روایت نابهنگام مَردی که مُرده بود»، «چراغی برای شاه»، «اتوپسی» و «رانده شده» میشود، داشتن پایانهایی تکاندهنده آنها است.
نویسنده این داستانها ذهنی پیچیده دارد و سعی میکند با لحنی خونسرد روایت گم شدن، فقدان و تنهایی را برای خواننده پله به پله بسازد. او در مجموعه داستانش خود را نویسندهای مسلط به چندین لحن داستانی نشان میدهد که به جزئینگری در داستاننویسی بسیار پایبند است.
مجموعه داستان «قصههای دهه شصت»، «گلادیاتور سازمانی» و «قلب نارنجی فرشته» از آثار منتشر شده برزگر است. «قلب نارنجی فرشته» به عنوان نامزد بخش داستان یازدهمین دوره جایزه جلال آلاحمد خرداد امسال از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است.
«ماندن»
مرتضی فرجی از نویسندگان جوان استان همدان است که با مجموعه داستان پیوسته «ماندن» شناخته شده است.
وی از نویسندگان و مدرسان پرتلاش ادبیات داستانی است که مجموعه داستان «ماندن» را با نگاهی به اقلیم، فرهنگ، آداب و سنن همدان به رشتهی تحریر درآورده است.
با محوریت اقلیم و ویژگیهای همدان در قالب داستان چاپ شده است.
کتاب «ماندن» شامل هفت داستان کوتاه «زردِ خوشههای شهریور»، «آسمان، ابرهایت را از شهر من ببر»، «خاکستر برف»، «بارانِ تابستان و باغ گیلاس»، «کینه کشی»، «ماه خواهر ندارد» و «عاشق را از آخر بخوان» است که در عین مستقل بودن، به یکدیگر وابستگی ارگانیک دارند به طوری که پس از مطالعه کتاب، تصویری یکپارچه در ذهن مخاطب شکل میگیرد.
این کتاب از جمله آثار ادبیات اقلیمی به شمار میرود که توانسته به درستی بازتاب دهنده ویژگیها و عناصر مشترکی، چون فرهنگ، باورها، آداب و رسوم یک منطقه جغرافیایی باشد.