گفت‌وگو|

رضایی: صبر از برترین سیره‌های «امام هادی (ع)» است

11:18 - 13 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۵۴۴
رضایی: صبر از برترین سیره‌های «امام هادی (ع)» است
یک کارشناس علوم قرآنی معتقد است که بخشندگی و کرامت امام هادی (ع) در روایت‌های متعدد بیان شده است و با توجه به این سیره و الگو قرار دادن ایشان کمک به همنوع و یا گلریزان در جهت آزادی زندانیان خصوصا برای کسانی که تمکن اقتصادی ندارند، رویکردی ارزشمند است.

سلیم رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با میزان درباره رویکرد امام هادی (ع) در زمان امامت گفت: دوران ولایت امام هادی (ع) هم زمان با زمامداری عباسیان است از این رو خفقان بسیاری بر جامعه حکم‌فرما بود و این امام بزرگوار به شدت تحت نظر قرار داشتند، اما با این همه امام هادی (ع) با ذکاوت و هوشمندی مسیری ویژه را برای هدایت جامعه در پیش گرفتند. 

وی مهمترین فعالیت‌های امام هادی (ع) را برشمرد و افزود: امام دهم (ع) به مردم از راه‌های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی، آشکار کرده و تثبیت می‌کردند. همچنین‌عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می‌کردند. 

رضایی ادامه داد: یکی از محورهای فعالیت امام هادی (ع)، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت امام عصر (عج) بود، البته ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر می‌فرمودند. نکته دیگر اینکه «زیارت جامعه کبیره» از مشهورترین دعاهای بر جای مانده از امام هادی (ع) است. 

رضایی در مورد تاکیدات امام علی نقی الهادی (ع) در مورد زهد و تقوا بیان کرد: امام هادی (ع) همواره مردم را به تقوا دعوت می‌کردند. در کتاب بحارالانوار جلد ۶۸ صفحه ۱۸۲ آمده است: «مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین، هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگار ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود». 

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: امام هادی (ع) همواره مردم را به تقوا و رفتار پسندیده دعوت می‌کردند، ایشان بارها به شاگردانشان درباره ناتوانی انسان در برابر خداوند متعال نکاتی ارزشمند را بیان فرموده بودند و این نکته که انسان موجودی فقیر بوده و این امر عجز و ناتوانی انسان را در برابر پروردگارش نشان می‌دهد، بدین ترتیب اصول توحیدی با زبان عام برای مردم مطرح می‌کردند و هدایت جامعه اسلامی را به صورت نامحسوسی دنبال کرده و به مرحله اجرا می‌گذاشتند. 

وی اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۵ «سوره فاطر» به فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ‌ای، مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است»، در جای دیگر پروردگار خطاب به انسان‌ها می‌فرماید: «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرً، او از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان می‌سازد و بر هر چیز قدر و اندازه‌ای مقرّر داشته است و به هیچ تدبیری سر از تقدیرش نتوان پیچید»، لطف خدا همواره شامل حال بندگان می‌شود، لذا هر چه ارتباط ما با خداوند بیشتر باشد به لطف و نعمت خداوند نزدیکتر خواهیم بود، درعین حال تاکید شده است که خداوند هرگز بندگان مومن را به حال خود وا نمی‌گذارد و اجازه نمی‌دهد که آن‌ها به بن بست برسند. البته باید در نظر داشت که دعا با گناه منفافات دارد لذا گاهی دعای‌های ما به اجابت نمی‌رسد. 

این کارشناس علوم قرآنی دیدگاه امام هادی (ع) درباره زیارت امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار داد و افزود: امام هادی (ع) بر زیارت امام حسین (ع) همواره تاکید داشتند و به شاگردان و دوستداران خود توصیه می‌کردند، حصر برای امام دهم (ع) اجازه زیارت امام حسین (ع) از نزدیک را برای ایشان در بر نداشت، از سوی دیگر سختگیری‌های حاکمان عباسی بر شیعیان سبب شده بود تا مردم کمتر به زیارت سیدالشهداء (ع) بروند، در روایات آمده است روزی یکی از مومنان به دیدار امام هادی (ع) رفت ایشان بیمار بودند و از آن فرد خواستند تا به نیابت از ایشان به زیارت امام حسین (ع) بروند و زیر قبه حرم سیدالشهدا (ع) برای سلامتی ایشان دعا کند آن فرد پذیرفت، اما در مسیر به کسی برخورد و آن فرد به دوستدار امام هادی (ع) گفت: امام دهم (ع) خود مستجاب‌الدعوه و نیاز ندارد که شما بر او دعا کنید، این مومن به سرعت نزد امام بازگشت و دلیل در خواست دعا را از امام هادی (ع) جویا شد، ایشان در پاسخ به وی فرمودند: «خداوند دوست دارد تا برخی از بندگان در مکان‌های خاصی همانند قبه سیدالشهداء (ع) دعا کنند، زیرا دعای شما در آنجا به اجابت می‌رسد.» این روایت نشان می‌دهد امام هادی (ع) تا حد زیادی تلاش داشتند تا به احیای زیارت امام حسین (ع) در میان جامعه شیعه بپردازند. 
رضایی در مورد یکی از برترین سیره‌های امام هادی (ع) بیان کرد: امام دهم (ع) در برابر دشواری‌های موجود بر سر راه امامت صبر فراوانی داشتند، در کتاب مستدرک الوسائل جلد دوم صفحه ۷۷۵ آمده است: «امام هادی (ع) همواره مومنان را به صبر دعوت می‌کردند و می‌فرمودند: مصیبت برای صابر یکی است و برای کسی که بی‌طاقتی می‌کند، دوتاست». از این رو توجه به صبر را نکته‌ای مهم برای مومنان مطرح می‌کردند. 

وی توجه به سبک زندگی امام هادی (ع) را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: بخشندگی و کرامت امام هادی (ع) در روایت‌های متعدد بیان شده است، حتی در یکی از روایت آمده ایشان ۳۰ هزار سکه برای گره‌گشایی از مشکل یکی از شیعیان پرداخت کردند. این امر درس بزرگی برای جامعه امروز دارد، کمک به همنوع و یا گلریزان در جهت آزادی زندانیان خصوصا برای کسانی که تمکن اقتصادی ندارند، همچنین حمایت از خانواده‌های اقشار آسیب دیده و حل مشکلات قشر ضعیف نکاتی ارزشمند است و می‌تواند در قالب قربانی، صدقه و فراهم کردن سبد خانوار در مساجده محله‌ها توزیع و ارائه شود. 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *