درخواست اتحادیه اروپا برای تشکیل مجمعی جهانی برای کنترل توسعه هوش مصنوعی

15:19 - 29 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۲۵۱
درخواست اتحادیه اروپا برای تشکیل مجمعی جهانی برای کنترل توسعه هوش مصنوعی
قانونگذاران اتحادیه اروپا از سران جهان خواستند تا نشستی را برای یافتن راه‌هایی برای کنترل توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته برگزار کنند.

خبرگزاری میزان - قانونگذاران اتحادیه اروپا از سران جهان خواستند تا نشستی را برای یافتن راه‌هایی برای کنترل توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند ChatGPT برگزار کنند و گفتند که این سیستم‌ها سریعتر از حد انتظار در حال توسعه هستند. 

۱۲ عضو پارلمان اروپا که همگی روی قوانین اتحادیه اروپا در مورد این فناوری کار می‌کنند، از «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا خواستند تا جلسه را تشکیل دهند و گفتند شرکت‌های هوش مصنوعی باید مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند. 

این بیانیه چند هفته پس از آن صادر شد که «ایلان ماسک»، مالک توییتر و بیش از هزار چهره عرصه فناوری، خواستار توقف شش ماهه توسعه سیستم‌هایی قدرتمندتر از آخرین نسخه ChatGPT تحت حمایت مایکروسافت شد که می‌تواند انسان‌ها را تقلید کند و متن و تصویر را بر اساس درخواست‌ها ایجاد کند.

نامه‌ای سرگشاده که در ماه مارس توسط مؤسسه Future of Life (FLI) منتشر شد، هشدار داده بود که هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات نادرست را با سرعتی بی‌سابقه منتشر کند و اگر کنترل نشود، ماشین‌ها می‌توانند بیشتر از حد و به طور هوشمند جایگزین انسان‌ها شوند. 

در این نامه از کشور‌ها خواسته شده تا در مورد سیستم‌های حکومتی بالقوه تأمل و در تعقیب هوش مصنوعی بسیار قدرتمند خویشتن داری کنند.

هفته گذشته رگولاتور فضای سایبری چین از پیش‌نویس اقداماتی برای مدیریت خدمات هوش مصنوعی مولد پرده برداری کرد و گفت که از شرکت‌ها می‌خواهد ارزیابی‌های امنیتی را قبل از ارائه خدمات خود به عموم به مقامات ارائه کنند.

همچنین دولت بایدن به دنبال نظرات عمومی در مورد اقدامات بالقوه پاسخگویی به موضوع سیستم‌های هوش مصنوعی بوده است، زیرا سؤالاتی در مورد تأثیر آن‌ها بر امنیت ملی و آموزش وجود دارد. 

هوش مصنوعی چیست؟
هوش مصنوعی پتانسیل عظیمی را برای همه ما، به عنوان افراد، ملت‌ها و به عنوان یک سیاره ارائه می‌دهد. 

هوش مصنوعی می‌تواند زندگی ما را آسان‌تر کند، با مسائل بزرگی مانند تغییرات آب‌وهوایی و نابرابری مقابله کند، استاندارد‌های زندگی مردم در سراسر جهان را بهبود بخشد، و به طور کلی آینده‌ای بسیار روشن‌تر ایجاد کند. 

اما هوش مصنوعی همچنین چالش‌های اخلاقی مختلفی را به همراه دارد، از جمله مسائل مربوط به سرقت ادبی، از دست دادن انسان و همچنین چالش‌های اجتماعی بی‌شماری، از جمله مسائلی در مورد توزیع ثروت و قدرت، بیکاری و نابرابری، زوال محیط زیست و موارد دیگر. 

موفقیت یا شکست هوش مصنوعی در نهایت به تصمیمات انسان بستگی دارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *