به زودی ۸ خط سیار به خطوط معاینه فنی شهر تهران اضافه خواهد شد
خبرگزاری میزان_ شادی مالکی در برنامه تهران ۲۰ با اشاره به مراجعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی پایتخت در ۱۱ ماه سال جاری گفت: این در حالی است که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند.
وی در ادامه افزود: مراکز معاینه فنی در کشور و به ویژه شهر تهران دارای سابقه ۳۰ ساله است و اولین مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروها در کشور نیز در شهر تهران و در پارک سوار بیهقی راه اندازی شده است.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به توسعه خطوط و مراکز معاینه فنی در شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر شهر تهران دارای ۵۶ خط مکانیزه و ۱۷ مرکز فعال معاینه فنی در نقاط مختلف پایتخت است. همچنین ۳ مرکز نیز ویژه معاینه فنی خودروها سنگین و ۱۱ خط نیز به صورت اختصاصی برای انجام معاینه فنی موتور سیکلتها در شهر تهران وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند، بیان کرد: بر همین اساس در ۱۱ ماهه امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند که از این تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار خودرو مراجعه اولی بودند.
۷۰ درصد خودروهایی که برای نخستین بار مراجعه میکنند موفق به اخذ برگه معاینه فنی میشوند
شادی مالکی یادآور شد: ۷۰ درصد خودروهایی که برای بار نخست به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند موفق به اخذ برگه معاینه فنی میشوند و ۳۰ درصد مابقی بعد از رفع نقصی که توسط همکاران ما در مراکز معاینه فنی گزارش میشود، مجددا مراجعه میکنند که از بین این میزان مراجعه بین ۹۷ تا ۹۸ درصد موفق به دریافت برگه معاینه فنی خودرو میشوند.
وی با بیان اینکه یک میلیون و۱۲۰ هزار برگه در ۱۱ ماه صادر کردیم که ۱۷ درصد این گواهیها مربوط به معاینه فنی برتر بوده است، تاکید کرد: معاینه فنی برتر در انجام تستها با معاینه فنی معمولی تفاوتی ندارد، اما در بخش بررسی آلایندهها تستهای سخت گیرانه تری دارد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در ادامه گفت: به هر حال تهران مختصات خاص خود را دارد، بنابراین پایشهایی که در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام میشود، کاملا بر اساس قوانین بالادستی است. قوانین ما و شرایط آلایندگی تهران ایجاب میکند که نهایت دقت را در انجام تستهای معاینه فنی داشته باشند.
وی افزود: در تهران حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه موتوری وجود دارد که ۴ میلیون و ۵۰۰ عدد از آنها وسایل سبک و سنگین هستند که از این تعداد ۳ میلیون ۵۰۰ هزار خودرو مشمول انجام معاینه فنی میشود.
شادی مالکی ادامه داد: در حال حاضر نیز ظرفیت پذیرش خودرو در مراکز معاینه فنی و خطوط ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است که تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند. هنوز کل ظرفیت ما استفاده نمیشود.
وی با اشاره به اینکه احتمالا برخی از خودروهای مشمول معاینه فنی شهر تهران اقدام به دریافت برگه معاینه فنی از شهرهای اطراف میکنند، اما مابقی خودروها فاقد برگه معاینه فنی هستند که توسط دوربینهای کنترلی جریمه میشوند، بیان کرد: در مورد موتور سیکلتها باید به این مساله اشاره کنم که در پایتخت ۴ میلیون ۴۰۰ هزار موتور سیکلت شماره گذاری تهران وجود دارد که از این تعداد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتور سیکلت مشمول معاینه فنی هستند و با وجود ۱۱ خط ویژه، کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه سالیانه به مراکز معاینه فنی مراجعه میکنند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران یادآور شد: بر اساس رویکرد شهرداری تهران در سهم بندی منابع آلاینده شهر تهران، در بخش آلایندههای گازی ۸۰ درصد سهم تعیین شده اختصاص به منابع آلاینده متحرک دارد که از این بین ۳۷ درصد مربوط به خودروهای سبک و فرسوده بوده و ۲۱ درصد سهم موتور سیکلتها است.
وی تاکید کرد: در خصوص ذرات معلق ۶۰ درصد از آلایندگیها مربوط به منابع متحرک است، سهم موتور سیکلتها ۱۰ درصد بوده و کامیونها و خودروهای دیزلی بیشتر است.
همکاری با پلیس برای اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلتها
مالکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: براساس نشستهایی که در دو ماه اخیر با پلیس راهور داشته ایم و طرحهای مشترک فی مابین که در دست اقدام است، یکی از این طرحها ساماندهی موتور سیکلت هاست و شیوه نامهای در این زمینه در حال تدوین است.
وی افزود: تعدادی از موتورسیکلتها پلاکهای خوانا ندارند و مشکلات زیادی وجود دارد. طرح ساماندهی در دست اقدام است که در گام نخست به صورت نمادین موتورهای پلیس و در گام دوم موتورهای پر پیمایش مراجعه میکنند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ادامه داد: در بحث معاینه فنی با توجه به جایگاهی که حاکمیت به ستاد معاینه فنی در بحث پایش خودروها داده است، مراکز معاینه فنی در تهران و کلانشهرها با یکسری مشکلاتی روبه رو هستند. یکی از این مشکلات نرخ گذاری مراکز معاینه فنی است.
وی بیان کرد: در حال حاضر شهرداری تهران برای انجام معاینه فنی خودروها سوبسید پرداخت میکند. این در حالی است که نرخ مصوب معاینه فنی خودروها ۳ سال است که ثابت بوده و پیش بینی میشود اگر این نرخ تغییر پیدا کند میتواند تاثیرگذار باشد.
شادی مالکی یاداور شد: به هر حال باید قبول کرد که تهران مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به آلودگی هوا، بسیاری از خودروها به سایر شهرها برای معاینه فنی مراجعه میکنند. این در حالی است که اگر الزام شود که خودروهایی که پلاک تهران را دارند از مراکز معاینه فنی تهران برگه دریافت کنند، بهتر است.
خودروهایی که یک یا دو سال از عمر آنها میگذرد موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر نمیشوند
وی تاکید کرد: همچنین در بحث معاینه فنی برتر خودروهایی که یک تا دو سال از عمر آنها میگذارد، موفق به دریافت برگه نمیشود و نقصهای فنی در این خودروها وجود دارد که باید رفع شود.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش معاینه فنی در مراکز معاینه فنی توضیح داد: ما در مراکز معاینه فنی از سامانه سیپا استفاده میکنیم که امکان دخل و تصرف در این سامانه وجود ندارد و به صورت کشوری رصد میشود. از سوی دیگر تمام خطوط مجهز به دوربینهای کنترلی است و عملکرد همکاران پایش میشود.
وی گفت: به نظر میرسد که میزان ۳۰ درصد مردودی خودروهای بار اولی در مراکز نشان میدهد که مراکز معاینه فنی کار خود را به درستی انجام میدهد.
شادی مالکی با اشاره به کاهش صف طولانی دو مرکز معاینه فنی بیهقی و آب شناسان و امکان دریافت نوبت اینترنتی شهروندان از سامانه افزود: دو مرکز دیگر از مراکز معاینه فنی نیز به زودی به صورت صددرصد اینترنتی میشود و دو خط نیز به تازگی به خطوط مراکز معاینه فنی اضافه شده و به زودی نیز ۸ خط سیار به خطوط معاینه فنی خودروها اضافه میشود.
انتهای پیام/