فهم عمیق دین خدا با فضیلت ترین کار مؤمن است
استاد دانشگاه تهران با توجه به تأکید پیامبر(ص) بر کسب علم گفت: کسی که طالب رشد معنوی و سیر و سلوک عرفانی است، لازم است پایه های علمی و معرفتی خود را نسبت به خداوند متعال و توحید حقیقی تقویت کند.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: آن مرد گفت: یا رسول الله، من از عمل پرسیدم، شما از علم و دربارۀ علم جواب دادید! پیامبر اکرم (ص) فرمود: با علم و معرفت به خداوند و فهم عمیق دین، عمل کم، تو را سود و منفعت میرساند، در حالی که با جهل به خدا و دین خدا، عمل زیاد هم تو را منفعت نمیدهد؛ «سأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ الله عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَقَالَ الْعِلْمُ بِالله وَ الْفِقْهُ فِی دِینِهِ وَ کَرَّرَهُمَا عَلَیْهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ الله أَسْأَلُکَ عَنِ الْعَمَلِ فَتُخْبِرُنِی عَنِ الْعِلْمِ فَقَالَ إِنَ الْعِلْمَ یَنْفَعُکَ مَعَهُ قَلِیلُ الْعَمَلِ وَ إِنَّ الْجَهْلَ لَا یَنْفَعُکَ مَعَهُ کَثِیرُ الْعَمَل». (ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، ج. ۱ ص. ۸۲)
استاد دانشگاه تهران اظهارداشت: ازاین رو، معرفت به خداوند متعال و دین خدا هرچه بیشتر و صحیحتر باشد، انسان در وادی سلوک و عمل بهتر میتواند موفق شود، ولی اگر معرفت به خداوند و دین او ضعیف یا سست یا نادرست باشد، انسان هر چه عمل کند، هر چه نماز و روزه و حج بجا آورد، و هر چه بدن خود را با عبادات به زحمت وادار کند، چه بسا منفعتی نخواهد داشت.
این محقق عرفان اسلامی تأکید کرد: دو رکعت نماز عالم و عارف بالله با فضیلتتر و نافعتر از هزاران رکعت نماز کسی است که معرفت کم و ضعیفی به خداوند متعال دارد؛ نه تنها نماز عالم و عارف الهی که خواب او نیز برتر از عبادت جاهل است؛ «نَوْمُ الْعَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ رَکْعَةٍ یُصَلِّیهَا الْعَابِد». (مجلسی، بحارالانوار، ج. ۲ ص. ۲۲)
واحد جوان تأکید کرد: کسی که طالب رشد معنوی و سیر و سلوک عرفانی است، لازم است پایههای علمی و معرفتی خود را نسبت به خداوند متعال و توحید حقیقی تقویت کند که در این صورت، از جهت عمل، ترک محرمات برای انسان کفایت میکند، اگرچه هزار سال در این دنیا زندگی کند و در این صورت است که انجام مستحبات بسیار پرمنفعت خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین وحید واحد جوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در مورد علل سفارش و تأکید فراوان پیامبر (ص) بر علم و دانایی گفت: مردی از رسول خدا (ص) از با فضیلتترین و بهترین اعمال سؤال کرد. رسول الله فرمود: علم به خدا و فهم عمیق دین خدا (و پیامبر این مطلب را تکرار کرد).
وی افزود: آن مرد گفت: یا رسول الله، من از عمل پرسیدم، شما از علم و دربارۀ علم جواب دادید! پیامبر اکرم (ص) فرمود: با علم و معرفت به خداوند و فهم عمیق دین، عمل کم، تو را سود و منفعت میرساند، در حالی که با جهل به خدا و دین خدا، عمل زیاد هم تو را منفعت نمیدهد؛ «سأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ الله عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَقَالَ الْعِلْمُ بِالله وَ الْفِقْهُ فِی دِینِهِ وَ کَرَّرَهُمَا عَلَیْهِ فَقَالَ یَا رَسُولَ الله أَسْأَلُکَ عَنِ الْعَمَلِ فَتُخْبِرُنِی عَنِ الْعِلْمِ فَقَالَ إِنَ الْعِلْمَ یَنْفَعُکَ مَعَهُ قَلِیلُ الْعَمَلِ وَ إِنَّ الْجَهْلَ لَا یَنْفَعُکَ مَعَهُ کَثِیرُ الْعَمَل». (ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، ج. ۱ ص. ۸۲)
استاد دانشگاه تهران اظهارداشت: ازاین رو، معرفت به خداوند متعال و دین خدا هرچه بیشتر و صحیحتر باشد، انسان در وادی سلوک و عمل بهتر میتواند موفق شود، ولی اگر معرفت به خداوند و دین او ضعیف یا سست یا نادرست باشد، انسان هر چه عمل کند، هر چه نماز و روزه و حج بجا آورد، و هر چه بدن خود را با عبادات به زحمت وادار کند، چه بسا منفعتی نخواهد داشت.
این محقق عرفان اسلامی تأکید کرد: دو رکعت نماز عالم و عارف بالله با فضیلتتر و نافعتر از هزاران رکعت نماز کسی است که معرفت کم و ضعیفی به خداوند متعال دارد؛ نه تنها نماز عالم و عارف الهی که خواب او نیز برتر از عبادت جاهل است؛ «نَوْمُ الْعَالِمِ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ رَکْعَةٍ یُصَلِّیهَا الْعَابِد». (مجلسی، بحارالانوار، ج. ۲ ص. ۲۲)
واحد جوان تأکید کرد: کسی که طالب رشد معنوی و سیر و سلوک عرفانی است، لازم است پایههای علمی و معرفتی خود را نسبت به خداوند متعال و توحید حقیقی تقویت کند که در این صورت، از جهت عمل، ترک محرمات برای انسان کفایت میکند، اگرچه هزار سال در این دنیا زندگی کند و در این صورت است که انجام مستحبات بسیار پرمنفعت خواهد بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *