منتظر واقعی باید از گناه امتناع کند/بخشندگی و دوری از حرام نشانه بارز فرد منتظر است
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره انتظار فرج گفت: جریان ظهور و انتظار مسئله بسیار حساب شدهای است و جامعه باید به درجهای برسد که به معنای واقعی مضطر، مضطرب و منتظر شود. انسان در مسئله انتظار میتواند به درجهای برسد که در مقام منتظر واقعی در زندگی عمل کند.
این کارشناس علوم قرآنی درباره درک موضوع انتظار اظهار کرد: فرد باید به حقیقت موضوع انتظار دست یابد نه این که شعار دهد. امروز بسیاری از افراد صرفا شعار درک انتظار برای ظهور و منتظر بودن حضرت مهدی (عج) میدهند البته برخی نیز به حقیقت انتظار میرسند. فردی که در آتش درحال سوختن است به معنای واقعی فریاد میزند که کمکش کنند، اما فردی نقش کسی را که در آتش میسوزد بازی میکند و فریاد میزند، که بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: آدم منتظر باید به اندازه و احساس آن فرد که در آتش میسوزد برسد، زمانی که به این درجه رسید و فریاد بی تابی در انتظار سر داد مطابق آیه ۶۲ سوره نمل که میفرماید: "أمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ". "کیست که درمانده را زمانی که او را بخواند اجابت کند، و گرفتاری را بر طرف سازد و شما را جانشینان این زمین قرار دهد؟ آیا معبودی با خداست؟ چه کم پند میگیرید!". خداوند بلافاصله اجابت را برقرار میکند و ادعونی استجب لکم در اینجا محقق میشود، پس معنای واقعی انتظار این است که ما با تمام وجود و ابعاد در زندگی نشان دهیم که منتظر واقعی حضرت، ولی عصر (عج) هستیم.
وی درباره چگونه عمل کردن افراد به عنوان منتظر واقعی حضرت مهدی (عج) توضیح داد: باید در سلوک و مسیر الهی و هدایتی که توصیه شده حرکت کرده و جامعه را آماده حضور امام زمان (عج) کنیم. جامعه که آماده حضور حضرت شود موانع مرتفع میشود یعنی جامعه مهدوی یکدفعه و ناگهان محقق نمیشود بلکه به تدریج و پله پله محقق میشود و باید برای تحقق آن سختی و زحمات زیادی کشید.
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه تصریح کرد: حضرت یوسف (ع) برای تحقق جامعه الهی آن هم برای یک منطقه کوچک که براساس دستور خدا عمل کند ۴۰ سال زحمت کشید.
حجت الاسلام والمسلمین بهاری درباره دعاهای منتسب به حضرت، ولی عصر (عج) بیان کرد: در کنار دعای سلامتی امام زمان (عج) که با "اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ" شروع میشود دو دعای فرج داریم. اول دعایی که با "اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْـخَـفـآءُ وَ انْـکَـشَـفَ الْـغِـطآءُ" شروع میشود و دوم دعایی که از زبان حضرت، ولی عصر (عج) بیان شده است و با "اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ" شروع میشود. این دعای دوم دعای اصلی فرج است.
وی خاطرنشان کرد: دعای اصلی فرج خصوصیت شیعه را بیان میکند و میگوید اگر کسی میخواهد به معنای واقعی به فلسفه انتظار برسد و منتظر واقعی باشد باید از گناه دوری کند، توفیق عبادت داشته باشد، آشنایی با گناهان پیدا کند، دستها از حرام دور شود و فقیر صبور و ثروتمند بخشنده باشد. وقتی این معیارها در جامعه محقق شد قطعا اسباب ظهور حضرت مهدی (عج) در جامعه مهیا میشود.