نبود تبلیغات مشکل عمده سرانه مطالعه کتاب/کاهش خرید کتاب و تعطیلی کتاب‌فروشی‌های محلی

9:57 - 29 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۱۳۹۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
سال جاری برای اهالی کتاب سال چندان خوبی نبوده است. سالی که موضوعاتی همچون افزایش قیمت کاغذ، قاچاق کاغذ، ازایش قیمت کتاب و همچنین کاهش خرید در این عرصه به وفور در میان اهالی کتاب شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سال جاری برای اهالی کتاب سال چندان خوبی نبوده است. سالی که موضوعاتی همچون افزایش قیمت کاغذ، قاچاق کاغذ، ازایش قیمت کتاب و همچنین کاهش خرید در این عرصه به وفور در میان اهالی کتاب شنیده می شود.

سرانه مطالعه کتاب از سوی اکثریت آمارها وضعیت به شدت ضعیفی داشته و این آمار هر روز کاهش پیدا می‌کند. در این میان متخصصان و صاحبان فن در این عرصه همواره به طور لفظی راهکارهایی را ارائه می‌دهند اما همچنان هیچ راهکار مستقیمی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور لحاظ نشده است.

نبود تبلیغات مشکل بزرگ کتاب و کتابخوانی/جایی برای آشنایی مردم با کتاب وجود ندارد

در عرصه تبلیغات محصولات فرهنگی سینما و بعد از آن موسیقی بیشترین سهم را دارند. تبلیغات آثار سینمایی از تلویزیون گرفته تا بیلبوردهای شهری اکثریت مخاطبان را پوشش می دهند. از سویی با اشاعه و گسترش فضای مجازی مخاطب در لحظه با تمامی اتفاقات سینمایی آشنا می شود.

بخش موسیقی نیز از تبلیغات نسبتاً قدرتمندی به خصوص در تبلیغات شهری بهرمند است. تبلیغاتی که گاهاً هزینه های هنگفتی را به همراه دارد اما در نهایت به سود اقتصادی محصول فرهنگی مورد نظر می انجامد.

خارج از تبلیغات در بخش دوم نحوه چگونگی رسیدن به محصول فرهنگی در سینما و موسیقی مشخص است. به عنوان مثال هر کدام از این دو عرصه دو سایت مرجع برای خرید و استفاده از آن محصول هنری را دارا می باشند و مخاطب پس از آشنایی با اثر می تواند آن را به راحتی از درگاه اینترنتی خرید کند.

نبود تبلیغات مشکل بزرگ کتاب و کتابخوانی/جایی برای آشنایی مردم با کتاب وجود ندارد

این نمونه از تبلیغات در درجه سوم به تئاتر اختصاص دارد. البته در این مورد اکثریت آثاری که از تمول مالی برخوردارند و یا بازیگران سلبریتی در آنها به ایفای نقش می پردازند قادر به پرداخت هزینه های تبلیغات هستند و گروه های جوان تنها به فضای مجازی بسنده می کنند.

اما متاسفانه عرصه کتاب به عنوان بنیادی‌ترین بخش فرهنگی در کشور به نوعی هیچکدام از امکانات فوق را برای خود نمی بیند. از سویی به جز ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب هیچگاه در سطح شهر تبلیغاتی در خصوص آثار مکتوب نمی بینیم.

یکی از دلایل اصلی نبود تبلیغات شهری فروش محدود کتاب و همچنین برآورد کم مالی در صنعت چاپ است که توان چنین تبلیغاتی را ندارد. با این وجود مخاطب تئاتر تنها با حضور در کتابفروشی و کتابخانه ها می تواند با آثار روبرو شود.

نبود تبلیغات مشکل بزرگ کتاب و کتابخوانی/جایی برای آشنایی مردم با کتاب وجود ندارد

فضای مجازی نیز مجالی برای تبلیغات کتاب نداده است. در مقایسه آماری بین تبلیغات کتاب و سایر هنرهای ذکر شده، کتاب شاید خوشبینانه یک صدم تبلیغات سینما را در فضای مجازی به خود اختصاص داده باشد.

در بخش آخر اگر مخاطبی به صورت تصادفی با کتابی آشنا شده و بخواهد آن را تهیه کند هیچ منبع مشترکی برای خرید آن اثر وجود ندارد و انتشارات ها ترجیح داده اند در صورت امکان هر کدام به صورت جداگانه به فروش اینترنتی کتاب بپردازند که آن باعث چند دستگی این مقوله شده است.

به اذعان اکثریت اهالی کتاب و نویسندگان کتاب و کتابخوانی این روزها به شدت با مشکل و نبود تبلیغات روبرو شده است. چه بسا آثاری که از نگاه منتقدان و نویسندگان درجات بالایی داشته اند و مخاطب عام حتی یک بار اسم آنها را نشنیده باشد. اتفاقی که در آخر به شکست آن اثر ختم شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *