قیمت کتاب نسبت به اقلام روزمره اصلا گران نیست/ناشران برای معرفی جوانان ریسک نمی کنند
احمد یوسف زاده نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص آخرین مجموعه فعالیت های خود در عرصه نویسندگی گفت: به امید خدا قرار است که خاطرات دوران اسارتم را با سه کتاب تکمیل کنم. در حال حاضر دو کتاب نوشته شده که در جمع داستان سه سال از دوران اسارتم را شامل می شود و هم اکنون نگارش کتاب سوم را آغاز کرده ام.
وی در همین راستا افزود: کتاب سومم به زمان اسارت من در اردوگاه موصل و اتفاقات و روزگار آن دوران اختصاص خواهد یافت. در حال حاضر نگارش آن را آغاز کرده ام و به امید خدا در نمایشگاه کتاب سال آینده از آن رونمایی می کنم.
نویسنده کتاب "اردوگاه اطفال" درباره دلیل کاهش سرانه مطالعه کشور تاکید کرد: برخی می گویند هزینه تهیه کتاب باعث شده تا مردم کمتر به سمت کتاب بروند اما من اعتقاد دارم که هزینه تهیه کتاب بالا نیست. در حال حاضر هزینه تهیه یک کتاب همقیمت با خرید یک نوشیدنی در کافه است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: من به تازگی در تهران بودم و در یک کافه یک نوشیدنی به مبلغ 15 هزار تومان خریدم. در حالی که با این قیمت می توان به راحتی یک کتاب تهیه کرد. این مشخص می کند هزینه خرید کتاب در مقایسه با سایر اقلام روزمره اصلاً بالا نیست.
این نویسنده انقلابی درباره تاثیر فضای مجازی بر کاهش سرانه مطالعه اضافه کرد: فضای مجازی بدون شک تاثیر منفی بر مطالعه کتاب در میان جامعه داشته که قابل چشم پوشی نیست اما باز هم نمی شود همه تقصیر را بر گردن فضای مجازی انداخت زیرا در برخی کشورها با وجود حضور پیشرفته تر فضای مجازی شاهد سرانه بالای مطالعه کتاب هستیم.
وی با اشاره به علاقمندی مردم به مطالعه کتب دفاع مقدس افزود: از نظر من محتوا در افزایش آمار کتابخوانی موثر است. همانطور که می بینیم سرانه مطالعه کتب دفاع مقدس نسبت به سالهای گذشته به شدت افزایش یافته و دلیل اصلی این افزایش محتوای چنین آثاری و جذابیت آنها برای مردم است. نسل جوان امروز عطش آشنایی با دوران دفاع مقدس را دارد. در این روزگار که از دوران جنگ دور شدهایم نسل جوان علاقمند به دانستن در مورد آن تاریخ و رویدادهای زمان دفاع مقدس است و همین عاملی شده تا چنین کتبی به این مورد استقبال واقع شوند.
نویسنده کتاب "آن بیست و سه نفر" درباره لزوم حمایت از نویسندگان جوان تاکید کرد: برخی خرده می گیرند که چرا ناشران برای معرفی جوانان ریسک نمی کنند. البته این را بگویم که به دلیل هزینه های بالای چاپ، ناشران حق دارند روی آثاری سرمایه گذاری کنند که کمی به فروششان مطمئن تر هستند.
وی در همین راستا اضافه کرد: در کل عرصه ادبیات ایران آنقدر که به نویسندگان خارجی اهمیت می دهد به نویسندگان داخلی اهمیت نمی دهد. متاسفانه امروزه کتاب خارجی خواندن تبدیل به روشنفکری شده است. تبلیغات عرصه ادبیات همه جانبه پشت کتب خارجی بوده و فرصت زیادی برای تبلیغ آثار داخلی گذاشته نمی شود. تبلیغات در خصوص کتب خارجی به شدت خوش آب و رنگ و فراگیر انجام می شود و همین عاملی شده تا نسل نوجوان و جوان بیشتر به سمت اینگونه آثار بروند.
یوسف زاده با گلایه از سیستم غلط پخش کتب آموزشی و کمک آموزشی خاطرنشان کرد: امروزه می بینیم که بخش خصوصی پخش کتب آموزشی و درسی را بر عهده گرفته و این عمل را با چنان تبلیغاتی انجام می دهد که نسل نوجوان و جوان فرصتی برای مطالعه کتب غیر درسی پیدا نمی کند. کتب کمک آموزشی تا حدی فرصت رقابتی بوجود آورده که دانش آموز در بهبوهه تبلیغات آنها و هزینه هنگفتی که می دهد اصلاً بودجه و وقتی برای مطالعه آزاد پیدا نمی کند. این در صورتی است که فرهنگ مطالعه دقیقاً از همین سنین در باطن هر فرد نهادینه می شود.