از گلوی غمگین فرات تا آغاز روشنایی آینه
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مجموعه شعر "آغاز روشنایی آینه" به قلم علی موسوی گرمارودی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و هم اکنون در تمامی کتابخانه های کشور قابل تهیه است.
این کتاب شامل ترکیب بندی ۱۵ بندی سروده علی موسوی گرمارودی است که پیش از این بندهایی از آن با نام موقت از گلوی غمگین فرات در نیمه فروردین ۸۷ در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود.
در کتاب حاضر موسوی گرمارودی عنوان ترکیب بند را تغییر داده و در بخش مستقلی تمام نقد و نظرهایی که درباره این شعر مطرح شده را آورده است که از جمله آنها میتوان به نگاهی به شعر آیینی جدید گرمارودی از بهاالدین خرمشاهی، حریر و حماسه، از محمد یزدان پرست، زنگ اول در کلاس از گلوی غمگن فرات، از مرتضی امیری اسفندقه، در غیاب منطقه، از حمیدرضا شکارسری و نقدی کوتاه بر بند اول در گلوی غمگن فرات از شهیدی اشاره کرد.
حمیدرضا شکارسری درباره این ترکیب بند نوشته است: واژههایی، چون غم، حقیقت، سیاهی، زیبایی، شکوه، و ... ترکیب مورد نظر را به بیانیهای مستقیم، اما هنرمندانه و پر شور و تاثیر گذار بدل نمودهاند که فایدهمندی آن انکار پذیر است.
این نقد و نظرها همراه با نقد و نظرهایی از سید صدرالدین قوام شیرازی، محمد یزدانپرست و مرتضی امیری اسفندقه درباره این ترکیب بند، در کتاب حاضر ارایه شده است.
این کتاب، اما اگرچه به نام ترکیب بند معروف موسوی گرمارودی منتشر شده، اما تنها این شعر را شامل نمیشود و در آن مطالب دیگری هم ارایه شده که به نوعی بیانگر نوع نگاه شاعر به شعر آیینی است.
در همین راستا نوشتار موسوی گرمارودی بر چگونگی شعر عاشورایی در گذر زمان و در دورانهای مختلف و اشاره به شاعرانی که در موضوع عاشورا سرودههایی داشتهاند، با محوریت نگاه به شعر عاشورایی باز این چه شورش است محتشم کاشانی و تحلیل و کالبد شکافی این سروده بلند، در بخشی مجزا آمده است.
اما در بخشهای دیگر این کتاب موسوی گرمارودی خود نگاهی به شعر زنده یاد سیدحسن حسینی با نام «شاعری در تصرف شعر» و همچنین شعرهای آیینی قیصر امینپور دارد.
در بند هفتم این ترکیببند درباره حضرت قاسمبن حسن (ع) میخوانیم: آن چهره برفروخته، ماه تمام بود/ نورسته بود لیک چو گل سرخفام بود/ همچون بنفشه طبری ترد و تازه بود/، چون میوههای نورس ناچیده خام بود/ قدش کمی زقامت شمشیر بیشتر/ گویی چو ذوالفقار علی در نیام بود.