نبود تبلیغات مشکل بزرگ کتاب و کتابخوانی/جایی برای آشنایی با کتاب وجود ندارد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، در حال حاضر عرصه تبلیغات مهمترین عامل برای آشنایی مخاطبان با هر گونه محصول تولیدی داخلی است. مخاطب توسط تبلیغات موثر به راحتی نسبت به هر نوع کالایی واکنش داشته و به خرید آن جذب می شود.
از سویی در بخش فرهنگی نیز در اولین گام بحث آشنایی مخاطب با محصول فرهنگی مورد نظر است. گامی که اگر محکم برداشته نشود بدون شک در کوتاه مدت آن محصول را یا به طور کلی از بین برده و یا عدم تاثیرگذاری آن در جامعه منجر می شود.
در عرصه تبلیغات محصولات فرهنگی سینما و بعد از آن موسیقی بیشترین سهم را دارند. تبلیغات آثار سینمایی از تلویزیون گرفته تا بیلبوردهای شهری اکثریت مخاطبان را پوشش می دهند. از سویی با اشاعه و گسترش فضای مجازی مخاطب در لحظه با تمامی اتفاقات سینمایی آشنا می شود.
بخش موسیقی نیز از تبلیغات نسبتاً قدرتمندی به خصوص در تبلیغات شهری بهرمند است. تبلیغاتی که گاهاً هزینه های هنگفتی را به همراه دارد اما در نهایت به سود اقتصادی محصول فرهنگی مورد نظر می انجامد.
خارج از تبلیغات در بخش دوم نحوه چگونگی رسیدن به محصول فرهنگی در سینما و موسیقی مشخص است. به عنوان مثال هر کدام از این دو عرصه دو سایت مرجع برای خرید و استفاده از آن محصول هنری را دارا می باشند و مخاطب پس از آشنایی با اثر می تواند آن را به راحتی از درگاه اینترنتی خرید کند.
این نمونه از تبلیغات در درجه سوم به تئاتر اختصاص دارد. البته در این مورد اکثریت آثاری که از تمول مالی برخوردارند و یا بازیگران سلبریتی در آنها به ایفای نقش می پردازند قادر به پرداخت هزینه های تبلیغات هستند و گروه های جوان تنها به فضای مجازی بسنده می کنند.
اما متاسفانه عرصه کتاب به عنوان بنیادیترین بخش فرهنگی در کشور به نوعی هیچکدام از امکانات فوق را برای خود نمی بیند. از سویی به جز ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب هیچگاه در سطح شهر تبلیغاتی در خصوص آثار مکتوب نمی بینیم.
یکی از دلایل اصلی نبود تبلیغات شهری فروش محدود کتاب و همچنین برآورد کم مالی در صنعت چاپ است که توان چنین تبلیغاتی را ندارد. با این وجود مخاطب تئاتر تنها با حضور در کتابفروشی و کتابخانه ها می تواند با آثار روبرو شود.
فضای مجازی نیز مجالی برای تبلیغات کتاب نداده است. در مقایسه آماری بین تبلیغات کتاب و سایر هنرهای ذکر شده، کتاب شاید خوشبینانه یک صدم تبلیغات سینما را در فضای مجازی به خود اختصاص داده باشد.
در بخش آخر اگر مخاطبی به صورت تصادفی با کتابی آشنا شده و بخواهد آن را تهیه کند هیچ منبع مشترکی برای خرید آن اثر وجود ندارد و انتشارات ها ترجیح داده اند در صورت امکان هر کدام به صورت جداگانه به فروش اینترنتی کتاب بپردازند که آن باعث چند دستگی این مقوله شده است.
به اذعان اکثریت اهالی کتاب و نویسندگان کتاب و کتابخوانی این روزها به شدت با مشکل و نبود تبلیغات روبرو شده است. چه بسا آثاری که از نگاه منتقدان و نویسندگان درجات بالایی داشته اند و مخاطب عام حتی یک بار اسم آنها را نشنیده باشد. اتفاقی که در آخر به شکست آن اثر ختم شده است.