قدیری ابیانه: توهم پول نفت، مردم را به اشتباه می اندازد/زاکانی:پیروان واقعی مکتب امام به سنت های الهی باور دارند
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، کاظم قدیری ابیانه عصر امروز در کمیسون تخصصی نهمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور در قم گفت: درآمد نفتی و گاز و میعانات گازی کشور در سال 96، هزار میلیاردتومان است که با تقسیم بر جمعیت کشور به هر نفری 100هزار تومان در ماه اختصاص می یابد.
وی افزود: نکته جالب این است که مردم ما اصلاً تصوری نسبت به این ضرب و تقسیم نداشتند ولی توقعات بسیار بالا و متناقضی نسبت به این مسأله داریم؛ حال سؤال این است که چرا این تصور در مردم ما شکل نگرفته است ولی توقعات نسبت به این مسأله بسیار بیشتر است.
این کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: نسبت صادرات نفت هر ایرانی به نسبت جمعیت یک ایرانی و یک اماراتی، به اندازه یک سال به هشتاد سال است؛ یعنی میزان صادرات نفت یک ساله یک فرد اماراتی به اندازه میزان صادرات هشتاد ساله یک ایرانی است.
قدیری ابیانه اظهارکرد: توهم بودجه نفتی در کشور وجود دارد و همه فکر میکنند که اگر پول نفت درست هزینه شود همه مشکلات کشور از جمله مسکن و حوزه دفاعی و... به راحتی قابل حل است؛ برای رفاه و بیمه و درمان و آموزش و پژوهش، بیش از 150 هزار تومان برای هر فرد هزینه می شود که بیشتر از درآمد نفت نسبت به مردم است.
وی گفت: دولت درآمدهای دیگری از جمله استخراج سالی دو تن طلا و فروش کارخانجات و اوراق های مشارکت و... دارد که بسیاری از آنها جزو قرض است؛ شرکت های دولتی و... اگر سود کنند 75 درصد سود خالص خود را نیز باید در بودجه عمومی وارد کنند؛ دولت نمی تواند با این سرمایه بدون ریخت و پاش و حقوق های نجومی و اختلاس ها، هزینه های جاری خود را مدیریت کند.
وی افزود: اگر 8 و نیم میلیون حقوق بگیر کشور نفری یک میلیون تومان دریافتی داشته باشند به سالی 100 هزار میلیارد تومان می رسد؛ دولت با این پول نمی تواند کشور را اداره کند؛ برای پرداخت حقوق به موقع به ناچار به استقراض از بانک مرکزی روی می آورد و پول بدون پشتوانه چاپ میکند؛ برداشت از صندوق بازنشستگی از دیگر راهکارهایی است که بدهی دولت را به 700هزار میلیارد تومان رسانده است.
این کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: دولت حاضر، آمار بدهی ها را اعلام نکرده است؛ قرض های دولت، هر ساله در حال افزایش است چون باید سود اوراق مشارکت ها را پرداخت کنیم پس هر سال مقروض تر می شویم؛ در دوران پیش از انقلاب پنج برابر دوران پیش از تحریم فعلی درآمد نفتی به ازای هر نفر داشتیم ولی امید به زندگی و طول عمر مردم بیش از 20 سال بیشتر شده است؛ در این چهل سال سعی شد که خط فقر تغییر یابد و ارتقای زندگی ایجاد کنیم ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم؛ در زمان شاه کمتر خانواده ای بود که دانشجو داشته باشد ولی امروز کمتر خانواده ای را سراغ داریم که دانشجو و یا چند دانشجو نداشته باشد.
وی گفت: مانع بزرگ ما نسبت به نفت، وابستگی ذهنی نسبت به نفت است؛ اگر تصور کنیم که درآمد نفت ما به ازای هر ایرانی ده میلیون تومان است می توان مطالبه گر بود؛ تمام بحث های سیاسی اجتماعی کشور حول و حوش توزیع ثروت است و نه تولید ثروت؛ همه در کشورما به دنبال گرفتن پول هستند و نه تولید پول؛ نبایدتصور کنیم که با پول نفت همه مشکلات حل می شود.
وی افزود: به همین دلیل وقتی جنبش هایی می خواهد شکل بگیرد همه می خواهند مطالبه گر باشند ولی به نظر من باید ابتدا مواخذه کنیم که چرا این منابع را به این شکل هزینه کردند؛ برخی از کسانی که خود را ذخیره نظام می دانند قطعا خسارت نظام هستند؛ حقوق برخی مدیران بانکی ما چند برابر حقوق رئیس جمهور آمریکا بوده است.
قدیری ابیانه اظهارکرد: نکته دیگر این است که ذهنیت ها نسبت به اختلاس ها نیز مثل درآمد نفت، غیر واقعی است؛ ضد انقلاب همیشه اعداد و ارقام اختلاس ها را غیرواقعی قلمداد می کند؛ مثلا جمع و تقسیم چند اختلاس را با عدد 240 میلیون نفر به خورد مردم می دهند؛ آنها اعداد عجیب و غریبی ارایه می دهند که با هیچ عقل سلیمی قابل فهم نیست.
این کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: سیاست غربی ها این است که هر کسی که به مردم، ضرر مالی و اقتصادی زد در خارج از کشور در امنیت کامل هست؛ به همین دلیل است که وقتی خاوری از کشور فرار کرد از وی استقبال کردند؛ در حالی که باید طبق قانون وی را تحویل می دادند ولی این کار را نمی کنند؛ کار آنها به این دلیل است که سعی می کنند که ایران را سرزمینی اختلاس پرور کنند.
قدیری ابیانه اظهارکرد: در شرایط تحریم، همیشه امکان سوءاستفاده وجود دارد؛ همیشه در دور زدن های تحریم، احتمال سوءاستفاده افراد سست ایمان وجود دارد؛ نتیجه این است که تا زمانی که تصور می کنیم دولت به حدی پول دارد که نیازهای ما را تأمین کند قطعاً کار نخواهیم کرد؛ کره جنوبی با فرهنگ کار پیشرفت کرد؛ بسیاری سعی می کنند وضعیت کره شمالی و جنوبی را به رابطه با آمریکا مرتبط کنند.
وی گفت: مصر با آمریکا رابطه استراتژیک و نظامی دارد ولی اکثر جمعیت این کشور زیر خط فقر است و یک میلیون نفر در قاهره در قبرستان زندگی می کنند؛ رابطه با آمریکا همیشه قدرت زا نیست؛ کره ای ها با کار، قناعت و تعصب روی مصرف کالای داخلی پیشرفت کردند؛ در بخش اداری کشور 22 دقیقه در روز کار مفید انجام می شود؛ این میزان ساعت در کره 9 و نیم ساعت است؛ یعنی میزان کار یک کره ای 26 برابر یک کارمند ایرانی در روز است.
وی افزود: وقتی از همت و کار مضاعف سخن گفته شده همه از مسئولان توقع داشتند ولی خودمان کاری برای خودمان نکردیم؛ اصل مخاطب شعار سال، مردم ما بودند ولی واقعا این وظیفه به درستی انجام شد؟ حتی اگر دولت هم به وظیفه خود در قبال تولیدگران عمل کند ولی مردم کالای او را نخرند به هیچ وجه این تولید استمرار نخواهد داشت.
وی گفت: مردم ژاپن اجناس بنجل گران خود را مصرف کردند ولی با پولی که از این مسیر بدست آوردند کار خود را بهبود دادند و امروز به نماد کالای با کیفیت مبدل شده اند ولی مردم ما حاضر به این خرید نیستند؛ باید سبک زندگی و فرهنگی و فکری مردم را اصلاح کنیم؛ در ژاپن، اولین کلمه ای که به کودکان می آموزند، دویدن است، انگلیسی ها کتاب را به عنوان اولین کلمه به دانش آموزان می آموزند ولی در ایران بابا آب داد و بابا نان داد را می آموزند؛ یعنی اولین کلمه ای که آموزش می دهیم دستِ بگیر داشتن است.
وی افزود: هیأت ها باید یک کمیته اشتغال زایی ایجاد کنند؛ در گذشته چنین کارهایی انجام می شد و متدینین دارا سعی می کردند که وسیله کار را برای جوانان فراهم کنند؛ هر پایگاه و مسجدی باید پایگاه کمیته تبلیغات اسلامی باشد.
این کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: تصور نسبت به درآمد نفتی و اختلاس ها در مردم غیر واقعی است و این تصورات غلط، تحریک کننده و اشتعال زا است.
آبفروش: هیأت تراز انقلاب اسلامی، ایجاد شود
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بر لزوم تلاش فعالان مذهبی و هیأتی بر ایجاد هیأت تراز انقلاب اسلامی در چارچوب سند چشم انداز 1404 مشعر تأکید کرد.
رحیم آبفروش صبح امروز در دومین روز نهمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: مشکلات بسیاری در زمینه فعالیت های متمرکز هیأت های مذهبی به دلیل عدم حمایت ها و مشکلات اقتصادی وجوددارد؛ حتی برخی هنوز با مساله مطالبه گری در نزدیکی محرم کنار نیامده اند ولی این مسیر بدون توجه به این نگاه های اشتباه حرکت می کند.
وی افزود: در 9همایش برگزارشده هیأت های محوری مشعر، 150 نفر از اساتید و کارشناسان و منبری های کشور حضور یافتند؛ در این مدت نگران این مساله بودیم که اگر جریان مطالبه گری به یک جریان خرد و مصداقی و نازل تنزل پیدا کند که از آسیب های این عرصه است قطعا این جریان می تواند به ضد خود برسد.
آبفروش اظهارکرد: نباید این جریان را به شکلی دنبال کنیم که این جریان به جریان ضد آرمان های انقلاب برسد؛ وقتی که جریان آب برازجان و دشت بوشهر ایجاد شد، مسیح علینژاد که یک مترسک و نسخه بدل حمایت گری است اولین پست را گذاشت و این مسأله برای همه ما نقطه ضعف است که حنجره ای که نوای اهل بیت(ع) را سر می دهد باید اولین کسی باشد که صدای درد مردم را بر می آورد.
وی گفت: فعالان جامعه ایمانی مشعر بر اساس یک سند مکتوب، عمل و فعالیت کرده اند؛ این پیشنهاد هم برای همه مجموعه های هیأتی کشور مطرح است که نقشه راه خود را مشخص و به آیندگان نیز ارایه دهند؛ مدیر هیأت، ناظم هیات نیست؛ هیأت، مسئول تهیه تدارکات نیست بلکه خادم جمعیتی از جوانان و اقشار مختلف جامعه است که نسبت به جریان تربیتی آنها مکلف است؛ هیأت، باید نیازهای متنوع او را پاسخ دهد و در رقابت با سازمان های مدعی دیگر، باید مسیر را مشخص کند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: روند فعالیت هیأت در یک یا ده سال بعد باید مشخص باشد؛ هیأت های قوی تنها هیأت های شلوغ با یک مداح قوی نیستند؛ نباید هویت هیأت را در همین نقطه رها کرد؛ هیأت ها باید سند راهبردی داشته باشند؛ در همین راستا سند راهبردی جامعه ایمانی مشعر مشخص شد و سپس با حضور نخبگان جوان و طلاب خوش فکر جوان نونویسی شد؛ در حال حاضر این سند مراحل پایانی خود را می گذارند؛ این سند به مدد فعالان هیأتی پیاده خواهد شد.
آبفروش اظهارکرد: اهداف اصلی این سند شامل جبهه سازی در عرصه هیأت های مذهبی در گام اول در کشور و سپس در عرصه بین الملل است؛ فعالیت های هدفمند باید در عرصه های مختلف ادامه یابد؛ سال قبل برای اولین بار، اولین مراسم منسجم و مشترک در کربلا و نجف ویژه برادران اردوزبان برگزار کردیم؛ این هماهنگی با فعالان مذهبی اردوزبان در قم و در مشعر کلید خورد؛ پاکستانی ها تحت ظلم بسیاری قرار گرفتند و رهبر واحدی ندارند و مثل ما از نعمت ولایت فقیه بهره مند نیستند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: برگزاری برنامه با 5 زبان و با حضور پرچم های کشورهای جهان و تصاویر بزرگان جبهه مقاومت نیز در مسیر زیارتی اربعین برگزار شد؛ این جبهه سازی ابتدا در داخل شکل می گیرد تا به افق هیأت تراز انقلاب اسلامی برسد و این عرصه به حوزه بین المللی نیز می رسد.
وی افزود: هیأت تراز انقلاب اسلامی چشم انداز این مسیر است؛ اگر کسی در این افق قرار گرفته باشد چشم انداز را فتح کرده است؛ هیأت تراز انقلاب اسلامی نقطه وحدت است؛ هیأت ها نباید به انقلابی و غیذذر انقلابی تقسیم شوند؛ به قول فرمایش رهبری معظم در کشور ما هیأت سکولار وجود ندارد؛ مگر می شود که کسی فریاد بزرگ مظلوم تاریخ باشد ولی از مظلوم در روزگار خود دفاع نکند؛ بهترین های هیأت های کشور ما در دامنه این قله در حال نزدیک شدن به قله مطلوب هستند.
آبفروش اظهارکرد: هیات تراز انقلاب اسلامی، قله نیست بلکه سلسله جبال است و در هر اقلیم و جغرافیا متناسب با اقلیم و لوازم منطقه، قله ها تعریف می شود؛ به همین دلیل هیأت ها نباید از هم تقلید کورکورانه کنند؛ اگر این چنین شود وارد قتلگاه شده است؛ مباحث زبانی و سنتی هر منطقه باید رعایت شود؛ نباید با اصرار به فارسی خوانی در هیأت هایی که در مناطق زبانی غیر فارسی هستند، دوگانگی شکننده ایجاد کرد بلکه باید به شرایط اقلیمی توجه کرد.
وی گفت: برای رسیدن به قله باید ارکان هیأت به این قله برسند؛ یعنی مدیران و مداح ها و منبری های ما به این قله نزدیک شوند؛ امروزه جوانان هیاتی به این مساله نیاز دارند که منبری ها طبیب دوار باشند؛ منبری که با درد به هیات نیاید، نمی تواند درد هیاتی ها را درمان کند؛ اگر نوکری برای نوکری اش نرخ تعیین کند و ما به این روضه فروشی دامن بزنیم و او را ارج بنهیم و او را تامین کنیم ما نیز در این کار اشتباه شریک هستیم.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: اگر ارکان هیأت به نقطه تراز نزدیک شوند، هیات نیز به این عرصه می رسد؛ تمام ارکان و اجزای کلان و خرد کوچک هیات باید مورد پسند حضرت حجت باشند؛ اگر چنین هیات هایی داشتیم قطعا به ظهور نیز کمک می کند؛ نکته مهمتر این است که ما تنها نمی خواهیم که هیات های تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرند بلکه باید اجتماع هیات های تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرند.
وی افزود: برای رسیدن به آن قله قاف، باید تجمیع شده و سیمرغ شویم و ققنوس وار به سمت آن قله حرکت کنیم؛ به همین دلیل باید مخاطبان و.. در این مسیر قدم بردارند؛ باید در این مسیر به یک تیم و گروه مبدل شویم و این جمع با یکدیگر این قله را فتح کنند.
آبفروش اظهارکرد: استفاده بهینه از ظرفیت هیات برای جریان سازی در راستای اهداف انقلاب اسلامی در پرتو اندیشه امامین انقلاب و مقابله هوشمندانه و دفع و رفع آسیب ها و جریان های معاند از جمله اهداف کلان هیات ها در این چشم انداز است؛ وقتی هیات ها علم خادمی مردم را بر می دارند، در واقع در این مسیر گام بر می دارند؛ نمونه های موفق جذب مردمی توانسته اند به شکلی فعالیت کنند که مردم نیز آنها را درک کنند.
وی گفت: آغوش هیات ها همیشه باید برای جذب جوانان با هر گرایش و لباس و.. باز باشد؛ وقتی نمونه های موفق حوزوی می توانند در فضای مجازی موفق عمل کنند می بینیم که رمز موفقیت آنها همین آغوش باز و رفع همه سوءتفاهمات و حجاب ها است؛ مدیر هیات نباید میرغضبی باشد که کسی جرات حضور در مسجد و هیات را نداشته باشند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: باید یک نهضت مطالبه گری برای رهایی مساجد از چنگال برخی افراد بدفهم راه بیاندازیم؛ متاسفانه برخی از مساجد به حبس رفته اند؛ این مساجد در بسیاری از شهرها در محاصره افرادی هستند که اجازه حضور جوانان را نمی دهند؛ هیات تراز انقلاب اسلامی را، هیاتی مسجد محور می دانیم؛ مگر می شود که بچه های هیاتی، مسجدی نباشد؛ به کجا فریاد ببریم که بسیاری از مساجد در چنگال عده ای بدفهم به اسارت در آمده اند.
وی افزود: با توجه به این ماموریت جامعه ایمانی مشعر با عنایت خداوند متعال در افق 1404 توانسته است با شناسایی و اشراف و رصد دائمی هیات ها که باید با همکاری مدیران، اطلاعات جامعی از هیات های مذهبی در همه شهرهای کشور حاصل نماید؛ در این سال، این جامعه توانسته است هیات های مذهبی کشور را در ابعاد محتوایی، مهارتی و تشکیلاتی، ارتقا و رشد دهد.
آبفروش اظهارکرد: هفته آینده ناب ترین دوره تخصصی آموزش هنر در هیات است که در مرکز 313 در جمکران برگزار می شود؛ این دوره با حضور بهترین هنرمندان این عرصه از جمله استاد نجابتی برگزار می شود که به ارتقای هنرهای مرتبط به هیات از جمله طراحی پوستر کمک می کند.
وی گفت: سایت جامع شعر هیات، تمام ذاکران و منبری ها و علاقه مندان شعر هیات را از مراجعه متعدد به سایت ها و کانال ها و شبکه های اجتماعی دیگر بی نیاز می کند؛ تا کنون 3هراز شعر بررسی شده و همراه با محتوای مطمین در این سایت بارگذاری شده است؛ استان های ما در زمینه ملودی سازی برای مضامین انقلابی و مکتبی ضعف دارند و باید دراین عرصه خود را تقویت کنیم.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر بیان کرد: در ادامه این سند آمده است که در این سال جامعه ایمانی مشعر توانسته است ظرفیت لازم را برای همفکری و نیروسازی کارآمد در جهت اقدامات شبکه ای و قرارگاهی در میان آنها ایجاد کند؛ هیاتی ها در همین سفرها هم دیگر را پیدا و جذب می کنند و می توانند تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند؛ بسیاری از ظرفیت ها در چنین همایش هایی همدیگر را می یابند.
آبفروش اظهارکرد: حمایت از پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی با رویکرد هیات می تواند به کمک حل مسایل مرتبط به هیات بپردازد و باید از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده کرد.
زاکانی:پیروان واقعی مکتب امام به سنت های الهی باور دارند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بر لزوم اعتقاد به باورداشت سنت های الهی به منظور رسیدن به افق پیروی مکتب امام و اهل بیت(ع) تاکید کرد.
زاکانی صبح امروز در دومین روز نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم گفت: اصرار رهبر معظم انقلاب بر انقلابی بودن و رصد گری و اندیشه ورزی و قرارگاهی عمل کردن از جمله عناصری است که هیاتی ها در این مسیر باید به آن توجه کنند.
وی افزود: اگر فکر و اندیشه ما رصدگرانه نباشد و اگر در این عرصه قیام نکنیم، عملا ابتر هستیم و نتواستیم رسالت اصلی خود را به انجام برسانیم؛ همیشه نسبت به شهدا غبطه می خوریم ولی شهدا هم به کسانی که در این مسیر مجاهدانه در خط ولایت هستند غبطه می خورند زیرا اگر کسی بتواند وظیفه خود را ادا کند و همچون دوران ائمه اطهار(ع) بوده باشد، چون قیمت کسی که در دوره غیبت است بالاتر است، به همین خاطر در دوران ائمه، بسیاری غبطه چنین روزی را می خوردند.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: کسانی که در دوره جهاد اصغر زحمت کشیده باشند و کسانی که در دوره جهاد اکبر مجاهدت کرده باشند، اگر از نظر پایه های اعتقادی و... یکی باشند، باهم برابر نیستند؛ ارج و اجر مجاهدان دوران فتنه با دوره جنگ مستقیم با دشمن آشکار بیشتر است.
وی گفت: امروز توانسته ایم که انقلاب و نظام را شکل دهیم ولی عملا موفق نشده ایم الگوی کاملی از آنچه در انقلاب، شعار آن را دیدیم به منصه ظهور برسانیم؛ امروزه می توانیم حزب الله لبنان را به عنوان یک حرکت انقلاب موفق ارایه دهیم ولی نمی توانیم جامعه الگوی انقلاب اسلامی را ارایه دهیم زیرا در این عرصه مشکل داشتیم؛ رهبری فرمودند که 38 سال است هنوز در مسیر تشکیل دولت و جامعه اسلامی هستیم و به این عرصه نرسیدیم.
زاکانی اظهارکرد: جامعه اسلامی با دوره گذشته ستم شاهی متفاوت است ولی آنچه که می توانیم به آن بنازیم هنوز برای ما حاصل نشده است؛ به همین جهت رهبری معظم انقلاب به تشریح صفات جامعه انقلابی پرداختند؛ در این مسیر نیازمند یک انقلاب هستیم؛ موانعی که فراروی انقلاب اسلامی گذاشته شده است، موانع جدی است؛ اگر در سال 57 انقلاب اول را به پیروزی رساندیم، درسال 58 ابعاد جهانی انقلاب را با درگیری با آمریکا(که مقصر این جریان نیز آمریکا بود) آغاز کردیم ولی امروز نیازمند یک انقلاب بزرگ در سازندگی هستیم که دولت اسلامی و جامعه اسلامی را مبتنی بر مکتب امام بسازیم.
وی افزود: زمانی که از انقلاب تعریف می کنیم، ارایه انقلابی که امام و رهبری از آن سخن می گفتند را دنبال می کنیم؛ پس از انقلاب امام راحل مردم را از توجه به افرادی مثل مهندس بازرگان که بیان می کرد انقلاب تمام شد و در خانه ها بنشینید تا کشور را اداره کنیم نهی کردند که انقلاب تمام نشده و ادامه دارد؛ در این دوره باید به دنبال الگوسازی در بستر ایجاد دولت و جامعه اسلامی باشیم.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: در زمینه چرایی نیز حداقل 11 دلیل وجود دارد که اگر این انقلاب را رقم نزنیم دچار مشکلات جدی خواهیم شد؛ جامعه ما به جایی رسیده است که نمی توان این مسیر را به شکل ساده دنبال کند و به همین دلیل نیازمند یک حضور جدی و تغییر اساسی است؛ این تغییر اساسی باید توسط نیروهای انقلابی شکل گیرد.
وی گفت: اگر این حرکت بزرگ صورت نگیرد، آسیب پذیری ما بیشتر می شود و موضع ما انفعالی تر خواهد شد؛ اول، آن است که تحقق اهداف انقلاب اسلامی معطوف به انقلاب سوم است؛ استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت مادی و انقلاب اسلامی در داخل و مظلوم نوازی و ظلم ستیزی اهداف اصلی انقلاب ما بودند؛ اگر این هفت هدف را می خواهیم باید به دولت و جامعه اسلامی برسیم؛ اگر موفق نیستیم به این دلیل است که در عرصه فرهنگی و اقتصادی به استقلال نرسیده ایم.
زاکانی اظهارکرد: انقلاب اسلامی با نظام سلطه در جنگ اساسی است؛ رقیب ما نیز در این جریان، آمریکا است و در این عرصه نیز زمینه سازی ظهور را به عنوان یک غایت، هدف گذاری و دنبال می کنیم و آمریکا نیز به دنبال جهانی سازی است؛ در این مسیر، نیازمند یک الگو هستیم؛ اگر اصلاح الگویی انجام نشود نمی توانیم به غایت و هدف جدی خود برسیم.
وی افزود: نماینده سابق مجلس بیان کرد: امروز هنوز دو گام از پنج گام انقلاب اسلامی را برداشتیم؛ به دلیل اینکه هنوز افق همگونی با هم نداشتیم هنوز در این افق دوم مانده ایم؛ در این عرصه باید یک جهش جدی انجام شود.
وی گفت: نکته جدی دیگر، آن است که استقرار مردم سالاری دینی نیازمند این تغییر و تحول است؛ وقتی از نظام مردم سالاری دینی سخن می گوییم مطالبات جدی ما شروع می شود؛ مردم ما در عرصه مردم سالاری دینی دارای 5 حق هستند؛ در مردم سالاری دینی، مردم پنج حق دارند که شامل حق دانستن و حق انتخاب است؛ در زمان مرحوم هاشمی بیان می شد که تفاوت ایشان و مقام معظم رهبری این بود که رهبر معظم انقلاب قائل به حضور حداکثری و احترام به رای حداکثری مردم بودند.
زاکانی اظهارکرد: اگر فکر و اندیشه ما رصدگرانه نباشد و اگر در این عرصه قیام نکنیم، عملا ابتر هستیم و نتواستیم رسالت اصلی خود را به انجام برسانیم؛ همیشه نسبت به شهدا غبطه می خوریم ولی شهدا هم به کسانی که در این مسیر مجاهدانه در خط ولایت هستند غبطه می خورند زیرا اگر کسی بتواند وظیفه خود را ادا کند و همچون دوران ائمه اطهار(ع) بوده باشد، چون قیمت کسی که در دوره غیبت است بالاتر است، به همین خاطر در دوران ائمه، بسیاری غبطه چنین روزی را می خوردند.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: کسانی که در دوره جهاد اصغر زحمت کشیده باشند و کسانی که در دوره جهاد اکبر مجاهدت کرده باشند، اگر از نظر پایه های اعتقادی و... یکی باشند، باهم برابر نیستند؛ ارج و اجر مجاهدان دوران فتنه با دوره جنگ مستقیم با دشمن آشکار بیشتر است.
وی گفت: امروز توانسته ایم که انقلاب و نظام را شکل دهیم ولی عملا موفق نشده ایم الگوی کاملی از آنچه در انقلاب، شعار آن را دیدیم به منصه ظهور برسانیم؛ امروزه می توانیم حزب الله لبنان را به عنوان یک حرکت انقلاب موفق ارایه دهیم ولی نمی توانیم جامعه الگوی انقلاب اسلامی را ارایه دهیم زیرا در این عرصه مشکل داشتیم؛ رهبری فرمودند که 38 سال است هنوز در مسیر تشکیل دولت و جامعه اسلامی هستیم و به این عرصه نرسیدیم.
وی افزود: نماینده سابق مجلس بیان کرد: امروز هنوز دو گام از پنج گام انقلاب اسلامی را برداشتیم؛ به دلیل اینکه هنوز افق همگونی با هم نداشتیم هنوز در این افق دوم مانده ایم؛ در این عرصه باید یک جهش جدی انجام شود.
وی گفت: نکته جدی دیگر، آن است که استقرار مردم سالاری دینی نیازمند این تغییر و تحول است؛ وقتی از نظام مردم سالاری دینی سخن می گوییم مطالبات جدی ما شروع می شود؛ مردم ما در عرصه مردم سالاری دینی دارای 5 حق هستند؛ در مردم سالاری دینی، مردم پنج حق دارند که شامل حق دانستن و حق انتخاب است؛ در زمان مرحوم هاشمی بیان می شد که تفاوت ایشان و مقام معظم رهبری این بود که رهبر معظم انقلاب قائل به حضور حداکثری و احترام به رای حداکثری مردم بودند.
زاکانی اظهارکرد: به همین دلیل بود که برخی پس از ارایه نشود ولی رهبر معظم انقلاب به خواست مردم احترام گذاشتند؛ مشارکت کردن در همه امور از دیگر ویژگی های مردم سالاری دینی است؛ اقتصاد مقاومتی، انتقال ظرفیت های اقتصادی بر دوش جامعه است؛ نکته دیگر حق نظارت کردن است که حکومت اسلامی را از حکومت های غربی متمایز می کند؛ حق پنجم مردم سالاری دینی نیز ، حق بازخواست کردن است.
وی افزود: دموکراسی غربی یک نمایش ناقص را ارایه می کند ولی در مردم سالاری نگاهی عمیق حاکم است؛ اولین وظیفه حاکمیت نیزآن است که مسیر درست را انتخاب کند؛ امام علی(ع) به دنبال ایجاد یک مسیر درست برای حکومت و جامعه بودند؛ رشد فکری و توانمندی های ذهنی در جامعه و ارایه خدمات در سطح شأن و منزلت مردم و حفظ امنیت و برخورد با متجاوز از نکات اصلی وظایف دولت اسلامی در مردم سالاری دینی است.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: در این جامعه مردم باید با حکومت همراهی کنند و ارزشها را پاس دارند و در خیرات حافظ حکومت باشند؛ در این مسیر باید مسیری طی شود که این حقوق یعنی حقوق مردم و حکومت به شکل کامل پیاده شود.
وی گفت: سه دسته مواجهه نسبت به مکتب امام وجود دارد که شامل دشمن، رقیب و پیرو است؛ امام پیش از انقلاب با شش گروه مقابله می کردند که شامل دین ستیزان و انجمنی ها و متحجرین و سکولارها و...بودند؛ پس از انقلاب این شش گروه در مقابل انقلاب ایستادند زیرا خود را اصلاح نکردند؛ در کنار این جریان، ریزش های انقلاب نیز در این گروه ها قرار گرفتند.
زاکانی اظهارکرد: ویژگی های پیروان مکتب امام شامل باور داشتن به سنت های الهی، اعتقاد به جامعیت دین، اعتقاد به استمرار امامت و تجلی در حوزه ولایت فقیه(نمونه کامل این جریان سید حسن نصر الله است که ذوب در ولایت است)، توجه به مردم سالاری دینی در همه ابعاد و مقدمه دانستن انقلاب اسلامی در انقلاب جهانی و موعود است؛ اگر این پنج عنصر را در نظر بگیریم می بینیم که اکثر روسای دولت های پس از انقلاب این ویژگی ها را نداشتند؛ این مساله باعث شد که ایران اسلامی و انقلاب اسلامی با هم فاصله گرفتند و انقلاب اسلامی در حال گسترش سریع است ولی ایران اسلامی به دلیل اینکه برخی از مسئولان پیرو مکتب امام نیستند در مشکلات بسیاری گرفتار است.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران سه ویژگی خاص دارد که شامل جمهوری اسلامی، ولایت فقیهو قدرت عظیم بسیج اجتماعی است؛ یک سری ویژگی ها نیز جزو مزیت های ویژه ما به شمار می رود که از جمله آنها می توان به موقعیت استراتژیک و منابع و مزیت تمدنی و.. اشاره کرد؛ اگر انقلاب سوم و حرکت جمعی را انجام ندهیم خود را ویژگی های انحصاری خود محروم کردیم.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: انقلاب دارای یک سری دستاوردها و عظمتها است و اگر این تحولات را پیگیری نکنیم، دستاوردهای خود را از دست می دهیم؛ نمونه کامل آنها برجام بود که بیان شد که به برجام دو و سه خواهد رسید؛ به همین دلیل است که اگر تغییر نکنیم، دیگران تغییر را مدیریت خواهند داد.
وی گفت: دشمنان به دنبال کم جلوه کردن خدمات ملموس و بزرگ جلوه دادن مشکلات غیر ملموس هستند؛ آنها می خواهند نیازهای کاذب را تشویق کنند و نیازهای اصلی را مخدوش کنند و در این مسیر با ایجاد نارضایتی به یک انفجار دست بزنند؛ رقیب مکتب امام کار دشمن را می کند ولی دریک مسیر به موج سواری دست می زند که این مسیر در انتخابات شکل می گیرد.
زاکانی اظهارکرد: باید جهاد یاداوری را در حوزه خدمات ملموس دنبال کنیم و در مقام خدمات غیر ملموس باید جهاد امیدبخشی و خدمات ملموس داشته باشیم؛ وقتی به نیازهای دائمی جامعه رسیدگی کنیم؛ جهاد شبهه زدایی و مطالبه گری باید با حضور جوانان انقلابی و هیاتی دنبال شود؛ خدمت رسانی و پیشرفت جویی کشور مطالبات جدی و اساسی است و کمک کردن در این مسیر وظیفه ما است؛ زمانی که این مطالبه گری مردم را نا امید و دشمن را شاد می کند خط قرمز ما است.
وی افزود: در عرصه فعالیت های فرهنگی نباید میدان را برای دشمن آماده کنیم؛ در خصوص نیازهای حقیقی نیز جهاد خودسازی کنیم؛ در خصوص نیازهای حقیقی نیز باید الگو سازی کنیم؛ در خصوص نیازهای کاذب وظیفه روشنگری داریم؛اگر جامعه را روشن نکنیم، جامعه ما به قهقهرا می رود.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: بزرگ ترین مشکلات کشور شامل تفکر نظامات غربی، خودباختگی نسبت به غرب و خواب آلودگی نیروهای خودی، عدم رشد مناسب معرفت و بصیرت، متناسب با نیازهای انقلاب، دنیاگرایی عمومی و قدرت پرستی بین نخبگان است؛ این مساله باعث گسستگی بین دستگاهی و بروکراسی غلط اداری و ناکارآمدی، تنگنای اقتصادی و ولنگاری فکری و اجتماعی و سرخوردگی نخبگان و یاس و ناامیدی در جامعه که محصول آن کاهش سرمایه های اجتماعی است می شود؛ اگر این مشکلات حل نشود توسعه خواهد یافت و در نهایت به انقراض و سیلی خوردن بزرگ می رسد؛ برای جلوگیری از این مساله باید نخبگان و مردم باید بیدار شوند و با فساد و توسعه فقر و توسعه اشرافی گری برخورد کنیم.
وی گفت: در این مسیر برخی سعی می کنند این مسیر را به همین شکل ادامه دهند ولی برخی سعی می کنند کل جریان را تخریب کنند ولی برخی دیگر می گویند که همه چیز را به حراج بگذاریم تا چند روز بیشتر زندگی کنیم؛ رهبر معظم انقلاب بیان می کنند که هدایت هوشمندانه این مسیر را باید دنبال کنیم.
زاکانی اظهارکرد: ولی فقیه، نخبگان و عموم مردم کنشگران اصلی انقلاب اسلامی هستند؛ یک رهبر برای یک جامعه اسلامی واجب و لازم است ولی کافی نیست زیرا اگر کافی بود تمام مشکلات امت اسلامی با حضور امام علی(ع) در راس حکومت حل می شد؛ در آن زمان نیز خواص و مردم به وظیفه خود عمل نکردند؛ برای اصلاح قوه قضاییه باید دو قوه دیگر نیز به او کمک کنند؛ کمبود میزان قاضی باعث می شود که مشکلات پرونده ها در کشور همچنان وجود داشته باشد.
نماینده سابق مجلس بیان کرد: پرچم استقلال و آزادی و تعامل و عدالت باید در دست قشر حزب اللهی باشد و نباید این پرچم را به دیگران بدهیم؛ امام علی(ع) در خطبه 25 نهج البلاغه بیان کردند که مردم شام متحد هستند و امانت دار رهبر خود می باشند و درناحق خود پیرو امام خود هستند و به همین دلیل می دانستم که آنها که بر عکس شما(مردم کوفه و...) هستند پیروز می شوند.
وی گفت: برای موفقیت در عرصه هایی چون انتخابات، نیروهای نخبه ما باید هم داستان شوند و بر مدار اوامر رهبری حرکت کرده و به جبهه سازی دست بزنند؛ همچنین باید در گام دوم باید شناخت را به جامعه منتقل کنیم زیرا تا زمانی که کف جامعه و اجتماع قیام نکند، کاری انجام نمی شود؛ وقتی این امور دنبال شد، بصیرت ایجاد می شود و جامعه کار خود را دنبال می کند.
زاکانی اظهارکرد: گام دیگر، آمادگی و عنصر برنامه ریزی برای حل مشکلات کشور است؛ گام دیگر، افزایش تعامل با مردم است زیرا امام و رهبری خود را خادم مردم می دانند؛ تجمع ظرفیت های نهادی، وحدت برای حضور در عرصه های اجتماعی گام دیگر است که ما را به گام آخر یعنی تغییر گسترده در کشور می رساند؛ باید برای ولی فقیه بسط ید عملی ایجاد کنیم زیرا ایشان از نظر نظری بسط ید دارند ولی این بسط ید باید در عرصه عملی ایجاد شود.
وی افزود: در سال 84 وقتی تهدیدات آمریکا توسعه یافت رهبری نیز فرمودند که اگر ما را تهدید کنید در هرجای عالم که باشید شما را می زنیم؛ این مساله به دلیل فضای خوبی بود که در مجلس و دولت و جامعه شکل گرفته بود؛ به همین دلیل است که دشمن به دنبال تغییر در مسیر انتخاب مردم است.