گلایه نویسنده کودک از بی توجهی به سرانه مطالعه/جشنواره فیلم ونیز در آستانه افتتاح با اولین انسان

17:20 - 30 تير 1397
کد خبر: ۴۳۷۹۵۵
سی‌امین روز از تیر ماه ۱۳۹۷ با اخبار و حاشیه‌های متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سخنان "عبدالمجید نجفی" نویسنده عرصه کودک و نوجوان در خصوص عدم توجه به سنین پایین در عرصه نشر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سی‌امین روز از تیر ماه ۱۳۹۷ با اخبار و حاشیه‌های متفاوتی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سخنان "عبدالمجید نجفی" نویسنده عرصه کودک و نوجوان در خصوص عدم توجه به سنین پایین در عرصه نشر اشاره کرد.

فیلم سینمایی "اولین مرد" ساخته "دیمین شزل" کارگردان فیلم تحسین شده "لالالند" هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز را افتتاح خواهد کرد. پیشتر فیلم لالالند از همین کارگردان در سال 2016 افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز را انجام داده بود.

 

جمع کمدین‌های سینما در من دیوانه نیستم/حضور متفاوت مجید صالحی در سینمای کمدی

جمع طنزپردازان سینما در من دیوانه نیستم جمع شد/حضور متفاوت مجید صالحی در سینمای کمدی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فیلم سینمایی "من دیوانه نیستم" به کارگردانی "علیرضا امینی" از جهارشنبه هفته جاری اکران خود در سینما‌های کشور آغاز خواهد کرد.  

این فیلم با درون مایه اجتماعی از جمله آثار کمدی سینمای ایران در سال ۱۳۹۷ محسوب می‌شود. تاکنون اکثریت آثار پرفروش گیشه در سال ۹۷ را آثار کمدی به خود اختصاص داده اند و تنها دو فیلم "لاتاری" و "به وقت شام" توانستند در برابر آثار کمدی فروش بسیار خوبی را به ثبت برسانند.  

پیش بینی می‌شود با توجه به تعداد بازیگران زیاد و مطرح کمدی در فیلم علیرضا امینی این فیلم بتواند شانس بالایی برای فروش در تابستان امسال را داشته باشد.  

"من دیوانه نیستم" داستان زندگی تعدادی بیمار روانی را در یک آسایشگاه در وسط جزیره‌ای در شمال کشور روایت می‌کند. فیلم به تهیه کنندگی "مرتضی شایسته" ساخته شده و پخش آن را هدایت فیلم بر عهده گرفته است.  

"مجید صالحی" بازیگر پرکار سینما نقش اول مرد این فیلم را بر عهده دارد. صالحی که تجربه نه چندان موفقی را در آثار جدی به ثبت رسانده بار دیگر با فیلمی کمدی به عرصه باز خواهد گشت. حضور صالحی در "من دیوانه نیستم" در حالی رخ می‌دهد که وی هم اکنون نخستین اثر سینمایی خود در مقام کارگردان را در دست تولید دارد.  

برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.

اعتیاد، رسوایی اخلاقی و خودکشی ثمره سالها تلاش هالیوود/دلیل اصلی خودکشی بازیگر مطرح هالیوود چه بود؟

اعتیاد، رسوایی اخلاقی و خودکشی ثمره سینمای ۱۰۸ ساله هالیوود/دلیل اصلی مرگ بازیگر فیلم جومانجی چه بود؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، هالیوود همواره از نگاه برخی از سینما دوستان مهد این هنر نامیده می‌شود و بسیاری از بازیگران جهان خواسته و ناخواسته آرزوی حضور در فیلمی هالیوودی دارند، اما وقتی با کمی دقت به سینمای هالیوود نگاه می‌کنیم به سرابی واهی خواهیم رسید.
 
 
سینمای هالیوود طی سال‌های گذشته نشان داده که دیگر آن اتوپیا و یا مدینه فاضله سینما نیست. برملا شدن رسوایی‌های شدید اخلاقی از تهیه کننده معروف گرفته تا کوین اسپیسی بازیگر محبوب هالیوودی‌ها نشان می‌دهد که هالیوود تنها یک ویترین خوب چیده شده و انگار از درون در حال فروپاشی است.فارغ از رسوایی‌های فراوانی که سینمای هالیوود درگیر آن شده، مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان بازیگران سینمای هالیوود به شدت همه گیر و کلی شده است. جنیفر آنیستون، آنجلینا جولی، کارا دلوین، کریستین استوارت و کیت مارس فهرست کوتاهی از بازیگران هالیوودی هستند که درگیر اعتیاد بوده اند.

اعتراف تکان دهنده بازیگر زن سینمای جهان

اعتیاد در میان بازیگران هالیوود به نوعی جزوی از روند دوران کاری محسوب می‌شود و بسیاری از آن‌ها در برهه‌ای از زمان اعتیاد را تجربه کرده اند، اما در این میان برخی از این بازیگران نتوانستند در جلوی این مشکل فائق آیند و جان خود را از دست دادند.

یکی دیگر از مشکلات عمده‌ای که بازیگران سینمای هالیوود به شدت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افسردگی و گوشه گیری در دوران میانسالی است. این بازیگران که در دوران جوانی به واسطه فیزیک جوان به شدت استفاده می‌شدند در برهه‌ای از زمان کم کار شده و گاهاً به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. برخی نیز تحمل تنهایی و بیکاری را نداشته و چاره‌ای جز خودکشی برای خود نمی‌بینند.
برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.

هیجان و التهاب برای اکران فیلم جدید دیمین شزل/روایتی تازه از سفر انسان به ماه//////////////////سه شنبه

فیلم کارگردان لالالند جشنواره ونیز را افتتاح می‌کند/نخستین انسان در قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی جهان

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فیلم سینمایی "اولین مرد" ساخته "دیمین شزل" کارگردان فیلم تحسین شده "لالالند" هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز را افتتاح خواهد کرد. پیشتر فیلم لالالند از همین کارگردان در سال 2016 افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز را انجام داده بود.

فیلم سینمایی "اولین مرد" فیلمی در ژانر زندگینامه‌ای و درام تاریخی به کارگردانی "دیمین شزل" اکران بین المللی خود در سینماهای امریکای شمالی را از 12 اکتبر 2018 آغاز خواهد کرد.

فیلمنامه این فیلم توسط "جاش سینگر" و "نیکول پرلمن" بر اساس کتاب "اولین مرد:زندگی نیل آرمسترانگ" نوشته "جیمز آر.هانسن" به نگارش در آمده است.

رایان گاسولینگ در این فیلم در نقش فضانورد آمریکایی نیل آرمسترانگ ظاهر شده‌ و در کنارش بازیگرانی همچون کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر و جیسون کلارک به ایفای نقش پرداخته اند.

برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.

کاهش سرانه مطالعه کتاب به زنگ خطر فرهنگی تبدیل شده است/کتابخانه ها بیش از متصدی کتابخانه به مربی کتاب نیازمندند/کتاب نخواندن نسل کودک و نوجوان خطرساز است/کتب کمک آموزشی وقتی برای مطالعه ادبیات نگذاشته اند//////////////شنبه

کاهش سرانه مطالعه کتاب به زنگ خطر فرهنگی تبدیل شده است/کتابخانه‌ها بیش از متصدی به مربی کتاب نیازمندند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، دغدغه کتاب و کتابخوانی این روزها از سوی بسیاری از اهالی کتاب در مجامع مختلف مطرح می شود و تمامی دوستداران عرصه ادبیات متفق‌القول از کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور می گویند.

استفاده بیش از حد از فضای مجازی، مسأله قاچاق کتاب، گران بودن قیمت کتاب، رشد تکنولوژی و تمایل جمعی برای رسانه های بصری، عدم تبلیغات مناسب جهت کتابخوانی، چیرگی صنعت ترجمه بر تالیف نکاتی هستند که منتقدین و پژوهشگران حوزه کتاب از آنها به عنوان دلایل اصلی کاهش سرانه مطالعه کتاب یاد می کنند.

در این بین اما کمتر توجهی به سرانه مطالعه کتاب های غیر درسی در سنین کودک و نوجوان می شود. این نسل با وجود اینکه می تواند آینده کتابخوانی را تامین کند اما بیشتر مشغول خواندن کتب درسی و کمک درسی است و وقتی برای آشنایی با ادبیات داستانی و یا شعر ایرانی - اسلامی ندارد.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، با "عبدالمجید نجفی" نویسنده و فعال عرصه کتاب کودک و نوجوان به گفت و گو نشسته است تا به شرح و بررسی مشکل کاهش سرانه مطالعه کتاب و همچنین دغدغه های کتاب خوانی در سنین کودک و نوجوان بپردازد.

عبدالمجید نجفی، متولد سال ۱۳۳۸ تبریز و از نویسندگان کودک و نوجوان، دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است. او علاوه بر تدریس در زمینه مسائل تئوریک ادبیات داستانی، دوره‌ای کارشناس و مربی کانون پرورش فکری بوده است.

وی همچنین به‌عنوان داور و مدرس با کانون پرورش فکری و حوزه هنری همکاری داشته و با دفتر مطالعات ادبیات داستانی وزارت ارشاد و گروه‌های نقد داستان کیهان بچه‌ها و سروش نوجوان نیز همکاری دارد.

رمان برف‌آباد، مجموعه داستان‌های کت پشمی، کابوس ژنرال، گمشدگان جنگل آیسولان، چشم‌های مادرم، پرنده‌های سحرآمیز، پسر کوهستان و رمان "دختری به نام پریا" از جمله آثار در زمینه کودک و نوجوان به قلم نجفی به حساب می آیند. 

رمان "دختری به نام پریا" نوشته عبدالمجید نجفی از سوی شورای کتاب کودک در سال ۱۳۸۲ به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده است.

میزان: امروز اکثر رسانه ها و اهالی کتاب از کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور می گویند. از نظر شما دلیل اصلی این کاهش در رغبت مردم به کتابخوانی چیست؟

نجفی: درخصوص دلیل کاهش سرانه مطالعه کتاب تنها به یک دلیل خاص نمی توان بسنده کرد و مجموعه عوامل متعددی در طول زمان و سالیان اخیر دست به دست هم داده تا سرانه کتاب و کتابخوانی هر ساله کاهش پیدا کند و هم اکنون تبدیل به یک زنگ خطر شود.

برای مشاهده ادامه این گفت و گو تفصیلی اینجا کلیک کنید.

مهدی آقا بیگی

خاطره مجری تلویزیون از برنامه‌ای که وی را با خطر مرگ مواجه کرد/پخش برنامه ویژه دهه کرامت از حرم مطهر امام رضا(ع)

مهدی آقابیگی مجری و گوینده تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره یک اجرای خوب گفت: بلوغ مخاطب بسیار بالا رفته است و به راحتی می تواند کیفیت کار یک مجری را تشخیص دهد و او را قضاوت کند. مجری باید بداند که مردم بهترین داور هستند و او را در لحظه قضاوت می‌کنند. اگر یک مجری غلو کند، نابلد باشد، تفریط کند، بانک واژگانش کم یا اطلاعات عمومی او پایین باشد مخاطبان او را تحلیل می‌کنند و این اولین نکته‌ای است که یک مجری باید به آن آگاه باشد. 

وی در همین راستا افزود: ملاک‌های زیادی می‌توان برای یک مجری خوب نام برد، درصد زیادی از این ملاک ها را چهره و پس از آن زبان بدن و نوع پوشش تشکیل می دهد. اگر یک مجری پوشش مناسب فرهنگ ایرانی نداشته باشد اجرای او تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و خوشایند مخاطبان نیست. در واقع از ظاهر مجری تا سواد، حافظه قوی، نوع صدا و بیان کلمات همگی در کنار یکدیگر تشکیل دهنده یک مجری خوب هستند.

آقابیگی درباره صداقت و صراحت مجری اظهار کرد: یک مجری خوب از آنجایی که با مردم زندگی می‌کند باید نزد مردم مقبولیت داشته باشد و در جامعه به گونه‌ای رفتار کند که همان اجرا و فضای تلویزیون را تداعی کند. مجری که در جامعه به یک شکل دیگری صحبت کند و در تلویزیون به گونه‌ای دیگری اجرا کند از نظر مردم مجری خوبی نیست. او باید در نظر داشته باشد که مورد توجه و الگوی مردم است.

وی تصریح کرد: نمی گویم که یک مجری باید فردی بسیار نمونه و شاخص باشد اما باید اندازه استاندارد خود را رعایت کند تا وقتی با همه وجود به عنوان یک مجری در تلویزیون ظاهر می‌شود مردم سراپا گوش باشند.

این مجری درباره علت حضور خود در برنامه‌های مذهبی رسانه ملی توضیح داد: من معتقد هستم هر کسی در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کند باید موفق و موثر باشد اما منفعل نباشد. احساس می‌کنم در عرصه‌ای که در رادیو در جایگاه یک گوینده و در تلویزیون در جایگاه یک مجری فعالیت می‌کنم نسبت به حوزه‌ها احساس مسئولیت دارم و ریشه آن در روحیات شخصی خودم و همچنین به علت توانمندی‌هایی است که خداوند متعال در تنوع اجرا به من بخشیده است. شاید برخی مجری‌ها فقط در یک حوزه خاص مثلاً ورزش، سرگرمی یا حوزه اجتماعی فعالیت کنند اما خداوند به من توفیقی داده است که در حوزه های مختلف اجرا کنم.

برای مشاهده ادامه این گفت و گو اینجا کلیک کنید.

بی رغبتی کارگردانان برای حضور در جشنواره فیلم فجر/آیا گیشه تب و تاب را از سیمرغ ربوده است////////////////////شنبه

وقتی سینماگران برای جذب گیشه از مهم‌ترین جشنواره سینمایی غافل می‌شوند/علت افزایش بهای بلیت است؟

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سالیان پیش جشنواره فیلم فجر مقصد و مقصود تمامی فیلمسازان ایرانی بود و هر چه به این جشنواره نزدیک می‌شدیم این هیاهو و اینکه کدام کارگردان در جشنواره فیلم خواهد داشت در میان اهالی رسانه بالا می‌گرفت.  

با روند افزایش تعداد سالن‌های سینما و متعاقب آن پردیس‌های سینمایی، بهای بلیت آثار سینمایی افزایش یافت و همین عاملی بود تا گیشه به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی موفقیت یک فیلم سینمایی محسوب شود.
 
تمایل اکثر کارگردانان به ساخت آثار کمدی و به اصلاح بفروش طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است و در سال جاری شاهد آن بودیم که اکثر آثار موفق در گیشه را آثار کمدی تشکیل دادند.  

از طرفی عدم موفقیت اکثر آثار حائز رتبه در جشنواره در بخش اکران و همین طور شکست این آثار در همزمانی با اکران آثار کمدی دلیل دیگری بود تا کارگردانان به جای عجله برای رساندن آثارشان به جشنواره با صبر بیشتری به دنبال ساخت آثار کمدی باشند.  

البته طی سالیان گذشته بسیاری کارگردانان خوب سینما نیز در جشنواره فیلم فجر از آثارشان رونمایی کردند و در گیشه نیز به موفقیت‌هایی رسیدند، اما این ارقام در مقایسه با فیلم‌های کمدی که قید جشنواره را از همان ابتدا زده بودند رقم قابل ملاحظه‌ای نبود.
 
برای مشاهده ادامه این گزارش اینجا کلیک کنید.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *