رهایم نکن، روایتی از حج باطنی/ قصه بندگانی که از غفلت به توبه و حج مقبول رسیدند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، مجموعه تلویزیونی "رهایم نکن" سریالی است که در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن سیما رفت و زودتر از سایر آثار یک روز قبل از اتمام ماه مبارک رمضان به پایان رسید و با استقبال خوبی از سایر سریالها روبرو شد.
"رهایم نکن" با بازی امین تارخ و بازیگران خوبی که در کنارش ایفای نقش کردند روایت زندگی آدمهایی است که در لحظهای، غفلت مسیر زندگیشان را تغییر میدهد و شاید این تغییر باعث تغییر در زندگی اطرافیانشان نیز شود.
سریال جدید محمد مهدی عسگر پور روایت غفلتها، حرصها، خودخواهیها، زیادهخواهیها است که به جهت قرار گرفتن در موقعیت جدید سر وا کرده و دیگران را نیز آزار میدهد.
در میان این همه صفات در دل آدمهای قصه اما متوجه میشویم شخصیتهایی که به نظر مخاطب شاید استحقاق بیشتری برای حقی که خورده شده دارند بیشتر از سایرین انسانیت، بخشش، برادری و کرامت دارند و خوبیها یادشان نرفته است.
سریال محمد مهدی عسگرپور از موضوع سفر حج در شروع قصهاش روایت میشود و در قسمت پایانی نیز با حج تمام میشود و این براساس اصول داستان نویسی است و از این نظر پایبندی نویسنده و کارگردان حائز اهمیت است.
محمد مهدی عسگرپور در کارگردانی و به تصویر کشیدن فضاهای معنوی تقریبا به یک سبک مشخصی رسیده است. سبکی که در "رهایم نکن" نیز نمود دارد. به تصویر کشیدن صحنههای نماز، راز و نیاز، گرفتن وضو، پوشیدن لباس احرام، طریقه رو به قبله بودن و دیدار با اموات در هنگام مرگ و تلقی جان گرفتن توسط آنان نمونههایی از تصاویری است که امضای عسگر پور را پای خود دارد.
بازی خوب امین تارخ در سریال "رهایم نکن" نقطه قوت این کار است، بازیهای خوبی از همه بازیگران به مخاطبان ارائه شد و بعضا بازیگرانی نیز برای اولین بار و بعضا در نقش جدید و خاص به کار گرفته شدند. بازیگرانی چون دنیا مدنی و نیما شعبان نژاد در اولین حضورشان توانستند به خوبی از پس نقش برآیند و بازیگری چون محمدرضا هدایتی که پیش از این بازی در نقش و ژانرهای مختلف را تجربه کرده و صرفا خود را محدود به کمدی نکرد با نقش ضد قهرمان سریال به خوبی توانست نقش و بازی متفاوتی را به مخاطب ارائه دهد.
در سریال رهایم نکن با سه بازی متفاوت دیگر روبرو هستیم که از این نظر سریال را با نقاط قوت و البته خاص در جذب مخاطب همراه کرد.
بازی آرام و درونی مریم بوبانی در این سریال که پیش از این در آثار مختلف تقش های محکم و پر جنب و جوشی از او دیده بودیم از بازیهای خوب در این سریال بود که توانست در نظر مخاطب بنشیند.
بازی محسن توکلی کارگردان سینما که اثر "متولد ۶۵" را در کارنامه دارد در سریال "رهایم نکن" از نکات جالب این سریال است که نشان از استعداد خوب و قدرت توکلی در بازیگری را نیز دارد چرا که بازی خوبی را در نقش شریک امیر در این سریال ایفا کرد.
استفاده از مجری جوان برنامه فعلی "صبح بخیر ایران" نیز که در نقش شریک سوم در بوتیک بازی کرد از دیگر خلاقیتهای عسگرپور در این سریال بود.
سریال "رهایم نکن" با یک رمز و راز، قصه خود را شروع میکند در نتیجه تا چند قسمت شخصیت رسول تولایی برای مخاطب ناشناخته و رمزآلود است. این رمزآلودی وقتی برای مخاطب باز میشود و شخصیتهای دیگر سریال نیز حقیقت را میفهمند، دیگر رمزآلود نیست و ابهتی برای سایر اطرافیانش ندارد. این نوع پرداخن قصه، باورپذیری و تحقق دنیای درونی قصه به دنیای بیرونی در نگاه مخاطب نیز شکل میگیرد و این نشانه قوت سریال و قصه آن است.
"رهایم نکن" ناگهان تمام میشود و این نشانه ضعف آن نیست بلکه گویی کارگردان با این ناگهان تمام شدن میخواهد سیر تحولی آدمها را بیان کند. این که هر لحظه ممکن است در این دنیا به نقطه پایان برسیم و نباشیم بنابراین باید در زندگی به درستی عمل کنیم و از لحظاتمان غافل نشویم.
دیدار خواهران با برادر قبل از سفر حج و بخشش آنان و نیز فرستادن هدایا و پیغام از جهان برای رسول در قسمت پایانی، حج ظاهری یعنی پاکی در اعمال و دِینی روی رسول نماندن است که در ادامه با پوشاندن لباس احرام و سپس خروج روح از بدن و مرگ با لباس احرام نشان از حج مقبول او از سوی خداوند دارد.
صحنه پایانی سریال "رهایم نکن" با مرگ تمام میشود. رسول تولایی در حالی که لبخند روی لبانش است دستش را به دست پدرش میدهد. در ادامه، حرکت دوربین از تولایی به سمت بیرون خانه و صعود به آسمان، بیانگر خروج روح از بدن به سوی خداست .
عسگر پور با صحنه پایانی و معنوی که "رهایم نکن" را با آن به اتمام میرساند به خوبی موضوع حج و بندگی را به تصویر میکشد تا اثری ماندگار در دل ماه رمضان برای مخاطب با قسمت پایانی در همه ابعاد تکمیل شود.