کاپیتان پرواز اماچ 370 مالزی به عمد موجب سقوط هواپیما شده است
به گزارش گروه بینالملل ، پایگاه روزنامه ایندیپندنت گزارش داد که تیم متخصصان امنیت حمل و نقل هوایی به این نتیجه رسیدهاند که کاپیتان پرواز اماچ 370 مالزی به عمد موجب سقوط این هواپیما شده است.
این تیم از متخصصان شامل افرادی است که به مدت 2 سال عملیات جستجو برای هواپیمای پرواز اماچ 370 را مدیریت میکردهاند و اکنون میگویند که کاپیتان «زهاری احمد شاه» به طور دقیق مأموریت قتل-خودکشی را طراحی کرده است.
این هواپیمای مسافربری با 239 مسافر و خدمه 8 مارس سال 2014 در مسیر کوالالامپور پکن ناپدید شد.
این حادثه بزرگترین حادثه هوایی بوده و تلاشها برای یافتن این هواپیما با جستجوی 120 هزار کیلومتر مربع از اقیانوس با ناکامی و بدون نتیجه متوقف شد.
تجزیه و تحلیل دادههای ماهوارهای نشان میدهد که سوخت این هواپیما تمام شده و در غرب استرالیا و در آبهای اقیانوس هند، هزاران مایل دورتر از مقصد مورد نظر خود سقوط کرده است.
عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای بویینگ 777 که بزرگترین جستجوی آبی تاریخ به حساب میآید پس از 3 سال به طور کامل متوقف شد.
ایندیپندنت مینویسد: کاپیتان زهاری احمدشاه 53 ساله، خلبان این هواپیما بود که در این پرواز فارق عبدالحمید، یک خلبان بیتجربه که در اولین مأموریت خود با بوئینگ 777 قرار داشت در این پرواز همراه وی بود.
در ادمه گزارش این روزنامه آمده است: 6 روز پس از آنکه هواپیما ناپدید شد، خانههای این دو نفر در پایتخت مالزی مورد بررسی قرار گرفت و تجهیزات کامپیوتری آنها انتقال یافت، این مدارک حاوی شواهدی است که نشان میدهد کاپیتان زهاری از نرم افزار شبیه سازی پرواز به منظور آماده شدن برای منحرف کردن هواپیما استفاده کرده است.
ایندیپندنت به نقل از کاپیتان «سیمون هاروی» که پروازهای زیادی با بویینگ 777 در آسیا داشته مینویسد: این مأموریت «به طور دقیقی برنامهریزی شده بود تا هواپیما ناپدید شود.»
این خلبان انگلیسی از جمله اقدامات برنامهریزی شده در این زمینه را پرواز در امتداد مرز تایلند و مالزی برای جلوگیری از اقدامات هر دو کشور عنوان عنوان کرده است.
هاروی میگوید: اگر این مأموریت را به من واگذار میکردید تا یک هواپیمای بویینگ 777 را ناپدید کنم دقیقا همین کار را انجام میدادم.
«لَری وَنس»، یک محقق کانادایی در زمینه سوانح هوایی میگوید که معتقد است کاپیتان زهاری پیش از اقدام به کاهش فشار هواپیما به منظور بیهوش کردن مسافران و خدمه، از یک ماسک اکسیژن استفاده کرده است.
این محقق کانادایی افزود: هیچ دلیلی برای عدم باور به این نظریه که کاپیتان از افت فشار برای بیهوش کردن خدمه و مسافران استفاده کرده است وجود ندارد.
«مارتین دولان»، مدیر امنیت حمل و نقل استرالیا تروریستی بودن این حادثه را رد کرده و میگوید که اگر این حادثه تروریستی بود در این صورت بر عهده گرفتن مسئولیت آن از سوی یک گروه تروریستی اجتناب ناپذیر بود.
دولان میگوید: چنین ادعایی از سوی هیچ گروهی نشده است.
درباره این که آیا در لحظه برخورد هواپیما با اقیانوس، خلبان هدایت آن را بر عهده داشته یا خیر اختلاف نظرهایی وجود دارد.
ونس بر این عقیده است که کاپیتان زهاری عمدا هواپیما را در آب فرو برده تا حد ممکن سالم بماند اما دولان میگوید که شواهد حاکی است که هواپیما سقوط کرده است.
چندین مورد تأیید شده از قتل و خودکشی که خلبانها مرتکب آن شدهاند وجود دارد از جمله پرواز 9525 «جرمنوینگز» در سال 2015.
زمانی که «آنداریاس لوبیتز» موجب سقوط هواپیمای ایرباس A320 از بارسلونا به دوسلدورف، در آلپ شد تمامی 150 سرنشین و خدمه آن کشته شدند.