آستان قدس رضوی در مناطق محروم کتابفروشی ایجاد میکند/سهم آستان قدس رضوی در رونق مطالعه مفید
حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی در گفتوگو خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به کارنامه نشر بهنشر در دو سال گذشته گفت: این مرکز انتشاراتی در سال1395، علاوه بر تولید و انتشار 415 عنوان کتاب و 170عنوان محصول، کار آماده¬سازی 355 عنوان اثر برای عرضه الکترونیک را انجام داد.
حسین سعیدی با مروری بر کارنامه نشر این انتشارات در سال جاری بیان میکند: این مرکز تاکنون 396 عنوان کتاب و 61 عنوان محصول فرهنگی را منتشر و 100عنوان اثر را برای عرضه الکترونیک آمادهسازی کرده است.
محورهای اصلی تولید کتاب
وی در ادامه با بیان اینکه بهنشر در سه دهه فعالیت خود در 24 حوزه مختلف کتابهایی را روانه بازار نشر کرده است، ادامه می دهد: با بررسیهای تخصصی و کارشناسی صورت گرفته این مرکز انتشاراتی تلاش کرده است تا تولیداتش در سال جاری با رویکرد دینی و معارفی و ارزشی باشد و از جمله این محورها میتوان «معارف اسلامی»، «سنت و سیره اهلبیت (علیهم السلام)»، «فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی»، «فرهنگ زیارت» و «سبک زندگی ایرانیاسلامی با تأکید بر خانواده و تربیت فرزند» به عنوان محورهای کلی تولید در سال 96 اشاره کرد.
کمیت و کیفیت در کنار هم
وی بهبود کیفی تولیدات را از نکات قابل توجه در این مدت ذکر می¬کند و میگوید: انتشارات آستان قدس رضوی ضمن بهبود فعالیت در چارچوب مأموریتها، کار مطالعه و تدوین سیاستگذاری و تعیین دقیق اولویتهای موضوعی و محتوایی تولیدات را دنبال کرده است که منجر به کسب 13 جایزه و لوح افتخار از جشنواره های کشوری و ارتباطگیری و افزودن 70 نفر از نخبگان به شبکه همکاران فعلی تولید آثار شده است.
سهم آستان قدس رضوی در رونق مطالعه مفید
وی با بیان اینکه کاهش سرانه مطالعه و کتابخوانی یکی از مشکلات فرهنگی کشور است، ابراز می کند: انتشارات آستان قدس رضوی(بهنشر) تلاش کرده است تا سهمی در رونق و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد، از این رو در قالب اجرای برنامههای فرهنگی با رویکرد مطالعه مفید این مهم را دنبال میکند.
سعیدی به افزایش صددرصدی برنامه¬های فرهنگی با هدف ارتقای سرانه مطالعه اشاره میکند و ادامه میدهد: از این رو برنامههای رونمایی و خوانش کتاب و اجرای نمایش از محتوای کتب در فروشگاههای سطح شهر و سایر مکانها مانند بیمارستان رضوی و.... به صورت مستمر در حال برگزاری است.
توسعه مراکز عرضه کتاب و محصولات فرهنگی
به گفته مدیرعامل بهنشر ویترین کتاب، کتابفروشیها و فروشگاههای کتاب است، از این رو باید کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی مانند سایر کالاها بهراحتی در دسترس عموم افراد قرار بگیرد، لذا توسعه و ایجاد مراکز فروشگاههایی کتاب و محصولات فرهنگی در شهرها و استانهای مختلف یکی از راهبردهای جدید این مرکز در یک سال اخیر بوده است.
وی با اشاره به افزایش تعداد فروشگاه های کتاب و عرضه محصولات فرهنگی این انتشارات اظهار می کند: فروشگاه های این مرکز طی این مدت رشد دو برابری داشته است و از 15 فروشگاه به حدود 30 فروشگاه در سطح شهر مشهد و سایر شهرهای استان افزایش پیدا کرده است.
سعیدی با بیان اینکه تلاش میشود تعداد نمایندگیهای فروش این انتشارات در سطح کشور افزایش چشمگیری داشته باشد، میگوید: این مرکز به عنوان بزرگترین ناشر شرق کشور تلاش دارد تا در تمام استانهای کشور نمایندگی فروش خود را مستقر کند.
راهاندازی فروشگاه کتاب در مناطق حاشیه شهر مشهد
وی ایجاد فروشگاههای کتاب در مناطق کم برخودار و حاشیه شهر مشهد را یکی از اقدامات این مرکز در راستای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری ذکر میکند و توضیح می¬دهد: نخستین فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در منطقه کمبرخوردار شهرک شهید آوینی و به یاد شهدای گرانقدر مدافع حرم به نام شعبه شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم راه اندازی شد و در آینده نزدیک نیز دو فروشگاه دیگر در شهرک شهید رجایی و منطقه توس مشهد ایجاد میشود.
سوغات ایرانی یا چینی
سعیدی در ادامه سخنانش به موضوع سوغات فرهنگی زائر می پردازد و با انتقاد از اینکه این مهم در این سالهای اخیر مورد غفلت متولیان فرهنگی قرار گرفته و امروز شاهد آن هستیم که چمدان زائران از تحفههای معنوی که برگرفته از فرهنگ دینی و ایرانی ما باشد، خالی شده و جای آن را کالای نامرغوب و بیهویت چینی و خارجی گرفته است، بیان میکند: خرید سوغاتی منحصر به زائران مشهد نمیشوند بلکه عموم زائرانی که به دیگر شهرهای مقدس همچون قم، کربلای معلی و نجف اشرف مشرف میشوند، هدیهای را به عنوان سوغات خریداری میکنند؛ از این رو کار مطالعاتی بر روی سوغات فرهنگی زائر رضوی توسط کارشناسان و با همکاری تولیدکنندگان داخلی صورت گرفت.
وی جمع آوری3 هزار و 500 محصول از حدود 500 تولید کننده از سراسر کشور و تهیه بانک اطلاعاتی حدود 500 تولید کننده داخلی محصولات فرهنگی را از اقدامات کارگروه سوغات فرهنگی زائر بهنشر ذکر میکند و می گوید: از محصولات فرهنگی جمعآوری شده 17 عنوان بسته برای گروه های مخاطب مختلف زائر طراحی شده است که پنج بسته از 17 عنوان طراحی شده وارد مرحله تولید آزمایشی شده است که شامل 40 عنوان محصول است.
فروشگاهی برای عرضه سوغات در جوار حرم
وی با اشاره به ایجاد نخستین فروشگاه سوغات فرهنگی زائر رضوی در جوار حرم مطهر رضوی اظهار می کند: این فروشگاه با دستور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و با حمایتهای سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به منظور افزایش سهم تولیدات داخلی فرهنگی متناسب با سبک و سیره رضوی در سبد سوغات زائران امام رضا(ع) در جوار حرم مطهر راهاندازی شد.
سعیدی خاطرنشان می کند: این فروشگاه در فضایی به مساحت بیش از 3هزار مترمربع ایجاد شده تا هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی، در قالب 30 غرفه به عرضه انواع کالاهای سوغات فرهنگی زائر رضوی در بخشهای مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری- شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک اقدام کنند.
عرضه محصولات 1200 تولیدکننده داخلی
وی با اشاره به عرضه محصولات تولیدی هزار و 200 تولیدکننده داخلی در این فروشگاه، تصریح میکند: راهاندازی این فروشگاه، بستر اشتغال مستقیم را برای 25 نفر فراهم کرده و با توجه به عرضه محصولات داخلی در آن، کسب و کار بیش از 100 کارگاه تولیدی نیز رونق یافته است.
حمایت از مشاغل خانگی و توانمندسازی محرومان
وی با بیان اینکه امروز حدود پنج هزار عنوان کالای فرهنگی در این فروشگاه جمع شده است، یادآور شد: به دستور توليت آستان قدس رضوي مبني بر حمايت از مشاغل خانگي در راستاي توانمندسازي محرومان و اقشار كمدرآمد بازدیدهای میدانی از برخی کارگاههای تولیدی کوچک حاشیه شهر انجام شد و قرار است با همراهی دو مجموعه آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی، تسهیلات قرضالحسنهای به صاحبان این کارگاهها پرداخت و نهایتاً محصولات آنها نیز در فروشگاه بزرگ رضوی عرضه شود.
به گفته مدیرعامل بهنشر تلاش میشود که تعداد فروشگاه های عرضه سوغات فرهنگی زائر رضوی به چهار فروشگاه در ورودی های اصلی حرم مطهر گسترش پیدا کند تا زائران به راحتی بتوانند سوغات تولید داخلی و با رویکرد فرهنگی و معنوی را با قیمت مناسب و کمترین زمان خریداری کنند.