آزمونهای تیزهوشان اثرات مخربی بر کودکان دارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه نشست خبری وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد.
بطحایی در ابتدای این نشست با اشاره به ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش در سال ۹۰ گفت: محور داخلی همه فعالیتها سند تحول بنیادین است و این سند نقش راهی برای وزارتخانه محسوب میشود. اجرای این سند را پایش کرده و متوجه شدهایم که تنها ۳۰ درصد از این سند تاکنون اجرایی شده است که به بخشهایی تعلق میگیرد که دارای سختی کمتر بوده و در بخشهای کیفی با عملکرد کمی روبرو است. این نامتوازن بودن نیز عواقبی را به همراه دارد. براین اساس به منظور اجرایی شدن این امر زیرساختهای عملیاتی لازم آغاز شده و کارگروههای پیادهسازی آن را دنبال میکنند.
وی افزود: شبکه ملی آموزش و پرورش که برای تعامل بیشتر با جامعه ذینفعان است مورد توجه قرار گرفته و بخش نخست آن که تلویزیون تعاملی است راهاندازی شده و برنامههای آن بهصورت آزمایشی در حال اجرا است. این تلاش فاصله ما با خانوادهها را کاهش میدهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره نیروی انسانی این وزارتخانه گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته و شاغل در وزارتخانه داریم که باید از آنها در تصمیمگیریها استفاده کنیم. زیرساختهای مشارکت آنها در تصمیمگیریها باید ایجاد شود.
وی با اشاره به موضوع جنجالی حذف آزمونها در دوره ابتدایی گفت: کودکان هشت، نه ساله ما در دوره ابتدایی از حیث شخصیت به مرحلهای نرسیدهاند که در استرس امتحان جزوههای کمک آموزشی و کلاسهای کمکی قرار بگیرند. در رسانهها شاهد هستیم که خانوادهها کودکان خود را تشویق به شرکت در مسابقه استفاده از کتابها، جزوهها و کلاسها میکنند. این فشارها باعث میشود که کودکان شرایط کودکی را درک نکنند و فرصتی برای یاد گرفتن مهارتهای زندگی نداشته باشند و 250 هزار نفر را تحت فشار قرار داده تا تعدادی را برای مدارس خاص انتخاب کنیم.
بطحایی افزود: حذف این آزمون ها مانع توجه به کودکان با استعداد های خاص نیست اما شناسایی آنها باید با روش هایی غیر آزمون صورت گیرد . آزمون ها تاثیرات مخربی بر کودکان دارند که شاهد آثار آن ها هستیم .
وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره ایجاد نشاط در مدارس گفت: نشاط در مدارس با حذف آزمون محقق نمیشود. فضاهای آموزشی هم تاثیرگذار است و در کلاسهای تنگ بچه ها نشاط ندارند. برنامه درسی ما هم نه تنها مانع نشاط است که افسردگی را به بچه ها تحمیل می کند. همچنین باید نقش معلم ها را در ایجاد نظاط مد نظر قرار دهیم. اگر قرار باشد صبر کنیم تا همه این شرایط فراهم شود، حتما به نتیجه نخواهیم رسید.
وی همچنین درباره واکنش برخی از نماینده ها به موضوع حذف ازمون گفت: با برخی نمایندهها که نامه را امضا کرده بودن ملاقات داشتیم و توضیحاتی دادیم. این توضیحات مورد توجه آنها قرار گرفت و قرار است فردا به همراه همکاران در مجلس حاضر شویم و توضیحات را به نماینده ها خواهیم داد.
بطحایی افزود: عمده نگرانی این است که در بین دانش آموزان، استعدادهای خاص داریم که اینها نباید فراموش شوند. روشهایی جایگزین وجود دارد. همچنین مدارس استعدادهای درخشان در دوره متوسط دوم به کار خود ادامه میدهند و انرزش که از دوره متوسطه اول نیز آزاد شده باید در این بخش به کار گرفته شود.
وزیر آموزش و پروش در واکنش توزیع نشدن شیر در مدارس از ابتدای سال تحصیلی گفت: در سال ۹۶ در درآمدهای خزانه با مشکل روبرو هستم. تا امروز برخی گفتند بروید و قرارداد ببندیم تا از پایان سال توزیع شیر اغاز شود. اما از آنجایی که هنوز چشم اندازی برای تخصیص بودجه نداریم و نمی توانیم تعهد ایجاد کنیم. هر چند وزارتخانه های دیگر مانند وزارت بهداشت پیگیر این موضوع هستند.
وی همچنین درباره گردش مالی برخی موسسات و انتشارات حوزه کتابهای کمک آموزشی گفت: تا جایی که موضوع به ما مربوط است از وضعیت آنها آگاه هستیم زیرا برای قانون آنها باید ۴ درصد درآمد را برای توسعه آموزش اختصاص دهند.
این خبر تکمیل می شود...