10 هزار مدرسه با جمعيت زير 10 نفر در استان های محروم داريم
به گزارش گروه جامعه ،سیدمحمدبطحایی در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و امام راحل آرزوی صحت و سلامت برای مقام معظم رهبری اظهارکرد: شهید فهمیده همواره بر تارک شهدای ایثارگر دانش آموز میدرخشد و ما امیدواریم شاهد رشد شهید فهمیده در جامعه باشیم.
وی افزود: توسعه و امنیت پایدار درجامعه محقق نمیشود مگر اینکه ما آموزش و پرورش با کیفیت را در سطح جامعه داشته باشیم و این امر درمناطق محروم ومرزی بیشتر صدق میکند.
بطحایی با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای هم اندیش در خصوص توسعه دانست پایدار در مناطق مرزی گفت: همجواری نیمی از استانها با کشورهای همسایه فرصت و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.
وزیرآموزش وپرورش اظهارکرد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگهای مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته تا بتوانیم به رفع مشکلات فرهنگی و پرورشی و آموزشی دراین مناطق بپردازیم.
وی ادامه داد: نبود یک استراتژی مشترک در استانهای مرزی و تاکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش و پرورش و توانمند سازی دانش آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد.
عضوکابینه تدبیر و امید تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل، راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای مرزی، از جمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری میشود تا کنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است، اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد.
وی از ایجاد بیش از ۱۰ هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبرداد و خاطر نشان کرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه، و تشکیل مجتمعهای آموزشی درمناطق محروم و پراکنده از جمله خدمات نظام جمهور اسلامی در استانهای مرزی است.
بطحایی گفت: علیرغم تلاشهای صورت گرفته همچنان با چالشهای جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم، اعتیاد – دسترسی آسان به مواد مخدر – قاچاق کالا و شغلهای کاذب، حضور افراد بی هویت در مرزها، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کم رنگ روحانیت در مناطق مرزی، و دسترسی دانش آموزان مرزی به شبکههای تلویزیون کشورهای همسایه از جمله چالشهایی است که با آن روبرو هستیم.
وی ادامه داد: نبود فضاهای آموزشی مناسب درمناطق محروم مرزی به ویژه برای دختران باعث شده تا بسیاری از خانوادهها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.
وزیرآموزش و پرورش توسعه مراکز شبانه روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: علیرغم آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانوادهها است تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در ۹ مناطق محروم مرزی ایجاد مراکز شبانه روزی است که البته برگزاری جشنوارههای فرهنگی و محلی، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری میکنند، توسعه اماکن فرهنگی وکتابخانهها و امکان ورزشی، و ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در مناطق اهل تسنن از جمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی علمیاتی شود.