مستندسازان ابعاد مختلف راهپیمایی اربعین را به تصویر بکشند
امیر تاجیک مستندساز در پاسخ به اینکه تهیه و تولید فیلمهای مستند با موضوع «اربعین حسینی» را چقدر لازم میداند، اظهار کرد: اصولا یکی از وظایف بهذات سینمای مستند آگاهی بخشی است؛ یعنی وقتی که هدف در جامعه تاثیرگذاری است، سینمای مستند میتواند در این زمینه با اطلاعرسانی دقیق خیلی کمککننده باشد. طی سال های گذشته آنچه در حوزه مستندسازی از اربعین داشتیم خیلی در جامعه تاثیرگذار بود. نکتهای که در رابطه با این موضوع مهم است این است که یک اصلی به نام خود پیادهروی اربعین وجود دارد و در کنار آن هزاران داستان تکرارنشدنی دیده میشود که تمام شدنی نیست. مثل مستند وحید چاووش که روایتگر داستان پیرزنی بود که برای زائرین امام حسین(ع) خدمترسانی میکرد. به نظرم این فیلم واقعا خوب و تاثیرگذار بود. از دیدگاه من به خود پیادهروی اربعین و ابعاد معنویاش میتوان در قالب مستند، پرداخته شود اما در کنارش آنچه مهمتر است، بحث اتفاقاتی است که در حاشیه این حرکت مردمی عظیم رخ میدهد و به نظرم خیلی میتواند تاثیرگذار باشد.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شنیدهام دفاتر یک سری از آیات عظام خودشان مستقیما اقدام به تولید فیلمهای مستند با موضوعات مختلف اربعین میکنند و این اتفاق خیلی مبارکی است، یعنی به نوعی از پتانسیل موجود استفاده میشود. نکته اساسی که در اینجا نباید فراموش شود این است که اصولا مستندسازان، قشر هنرمند و روشنفکر جامعه هستند و طبعا زاویه دیدشان از افرادی که در ژانرهای خبری و داستانی کار میکنند، خیلی متفاوتتر است، به دلیل اینکه نگاه هنری دارند، بنابراین برای پرداخت به این موضوع باید به زبان هنرمندانهای ابعاد این راهپیمایی و داستانهای زائرین کربلا و افرادی که خدمترسانی میکنند، انعکاس داده شود.
تاجیک سپس بیان کرد: نکته دیگر در این زمینه این است که با گسترش رسانههای اجتماعی، خیلی از موانعی که شاید 10 - 15 سال گذشته برای کار کردن در این عرصهها داشتیم، رفع شده است. همانطور که رهبر معظم انقلابمان فرمودند، باید در فضای مجازی فعال باشیم و برایش وقت بگذاریم و از لحاظ فرهنگی کار کنیم، اکنون با توجه به اینکه ابزار تولید هم راحت شده است، من فکر میکنم اگر تجربیات و داستانهای مختلف زائرین با همین تلفنهای همراهشان به شکل آموتوری گرفته شود و تجریبات آن ها ثبت شود و به اشتراک گذاشته شود هم تاثیرگذار است، به هر حال هر فردی در سفر به کربلا در ایام اربعین یک سری تجریبات منحصر به فرد کسب میکند که خوب با دیگران به اشتراک بگذارد.
او همچنین درباره عملکرد تلویزیون در بخش پرداخت به اربعین حسینی، گفت: تلویزیون طی این سال ها به لحاظ خبری واقعا با انعکاس تصاویر زنده از این ماجرا توانسته خیلی خوب اطلاعرسانی کند اما در بخش مستند با اینکه ما خودمان در شبکه مستند در دوسال دو کار خوب از این ماجرا ارائه کردیم، به نظرم خیلی جای کار دارد و باید در حوزه سینمای مستند و داستانی بیشتر کار کنیم.
تاجیک در پایان در پاسخ به اینکه چگونه باید اثرات این حرکت مردمی در فیلمهای مستند به گونهای حفظ شود تا بعد از اتمام آن در سبک زندگی مردم جاری و ساری بماند، توضیح داد: تفاوتی که سینمای مستند با ژانر برنامهسازی خبری دارد به نوع نگاه به یک موضوع مربوط میشود، اگر انتخاب صحیح در موضوع و داستان داشته باشیم حتما یک فیلم مستند تاثیرگذاریاش را خواهد داشت و این موضوع اول بستگی به همان موضوع و دوم به میزان آگاهی فیلم ساز از این جریان دارد که تا چه حدی اطلاعات دارد.