تئاتر استانها به سمت پررنگ شدن عناصر بومی هدایت شوند
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، دکتر سعید اسدی پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری سومین «مهرواره تئاتر ماه» (رپرتوار تئاتر استانها) در حوزه هنری، گفت: دیدگاه مترقی آن است که تئاتر را در تولید و اجرا، جریانی مستمر و پیوسته ببینیم. از این رو با توجه به صرف سرمایه انسانی و اقتصادی و نیز بهرهگیری بهینه از فرایند هنریای که اتفاق میافتد، نباید تئاتر را به اجرا در مکان ثابت و زمان کوتاه، محدود کرد. پس اتفاق مبارکی است که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری رپرتوار تئاتر استانها را در پایتخت به طور مستمر دنبال کند. ضمن اینکه معتقدم حوزه هنری حتی میتواند به فرصتهای بینالمللی برای اجرای تولیدات خودش نیز فکر کند.
وی افزود: تورهای تئاتری میتوانند سراسر ایران را پوشش دهند و منحصر به اجرا نمایشهای استانی در پایتخت نشوند. از این رو تماشاگران بیشتری و در شکل وسیعتری، مخاطب تولیدات نمایشی حوزه هنری قرار خواهند گرفت.
این پژوهشگر تئاتر با اشاره به وضعیت بومی نمایشهای استانها تصریح کرد: در آثار نمایشی استانها میتوان طعم و رنگ بومی و محلی بیشتری حس و لمس و مشاهده کرد اما این امر، فراگیر نیست. استانها الگوهای تولید آثارشان را در محتوا و ساختار، از آثار پایتخت نسخهبرداری میکنند و تا حدودی طبیعی است اثری که در مرکز درخشان میشود، حال و هوای آن در استانها نیز انتشار یابد ولی گاهی این نسخهبرداری بیش از اندازه رخ میدهد اما با اینحال تمام نمایشهای استانها عاری از دغدغههای بومی نیستند.
اسدی برای رفع این معضل پیشنهاد کرد: لازم است تا تئاتر استانها با استراتژی و تاکتیک مناسب، به سمت و سوی پررنگ شدن عناصر بومی هدایت شوند. به طور مثال برگزاری «مهرواره تئاتر ماه» (رپرتوار تئاتر استانها) میتواند یکی از همین استراتژیها باشد که هنرمندان استانها بگردند و ببینند تماشاگران تهرانی چه جور اثری را از تئاتر استانها میپسندند. همین روند دلیلی میشود برای رجعت هنرمندان استانها برای بهرهمندی از فضای بومی و فولکلوریک دیار خود.
این استاد دانشگاه، در مورد حمایت از تئاتر شهرستانها اظهارداشت: میزان حمایتها نیز باید درجهبندی شود. اینگونه نباشد که حمایتها برای همه مساوی و یکسان باشد. تقسیم مساوی حمایتها، به معنی توزیع عدالت نیست. باید خروجی موثر تولید تئاتر استانها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و حمایتها و مواخذهها نیز بر اساس خروجی فعالیتها لحاظ و تنظیم شود.
وی همچنین ادامه داد: برای ارتقای تئاتر استانها لازم است برخی تصمیمگیریهای اساسی به خود استانها واگذار شود ولی پذیرنده مسئولیتها باید عواقب خطاهایش را هم بپذیرد. باید در تنظیم اختیارات و اهدای امکانات به گونهای برنامهریزی شود تا بین آن مسئولی که با درایت عمل میکند با آن مدیری که سهلانگاری میکند تفاوت باشد. باید خروجی عملکردها بررسی و چرایی کاستیها مشخص شود.
دبیر پیشین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تصریح کرد: وقتی در برنامهریزیها به کیفیت فعالیتها توجه نمیشود، فرایند تولید ناقص و معیوب باقی میماند. مدیریت در این فرایند نقش موثر و مهمی دارد. البته ناگفته نماند وضعیت و تفاوتهای فرهنگی استانها نیز در این باره بیتاثیر نیست. برخی استانها با توجه به وضعیت فرهنگی خود در عرصه تئاتر فعال هستند و دیگر استان ممکن است چنین نباشد. بنابراین هر کدام از این استانها در برنامههای خود احتیاج به نسخههای متفاوت دارند.
سعید اسدی در پایان گفت: در هر صورت برگزاری رپرتواری چون «مهرواره تئاتر ماه» به عنوان برنامهای انگیزشی در جهت توجه به تئاتر استانها موثر است. قاعدتا این مهرواره باید پذیرای آثاری باشد که از کیفیت مناسب برخوردار هستند و هر نمایشی که صرفا تولید مراکز استانی حوزه هنری باشد الزاما نمیتواند قابلیت لازم برای حضور در «مهرواره تئاتر ماه» را داشته باشد.
گفتنی است نمایشهای «شیدایی» به کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس و «سرخه او» به کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران در قالب سومین «مهرواره تئاتر ماه» (رپرتوار تئاتر استانها) تا 28 مهرماه در تماشاخانههای «ماه» و «مهر» حوزه هنری به صحنه میروند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت میتواند به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com مراجعه کنند.