روایت حضور شخصیت‌های کمدی الهی دانته در دفاع مقدس

16:00 - 19 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۷۳۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کامران پارسی‌نژاد با اشاره به در دست چاپ بودن رمان تازه‌اش با عنوان «شب دنیا» گفت: در ورود به مباحث اسطوره و وسوسه‌های اسطوره‌ها در اثر تازه‌ام، آثاری همچون «کمدی الهی» دانته کمک بسیاری به من کرد و در واقع از شخصیت‌های این اثر در فضای دفاع مقدس کشورمان استفاده کرده‌ام.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کامران پارسی‌نژاد با اشاره به اینکه رمان «شب دنیا» به‌زودی توسط کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه اندیشه اسلامی منتشر می‌شود، اظهار کرد: این رمان روایتگر داستان بازنگری جنگ در زمان کنونی است و اثرات جنگ تحمیلی در جامعه امروز را بررسی می‌کند. در این اثر تلاش کردم، پل ارتباطی بین حوادث گذشته و امروز ایجاد کنم و روحیه شهادت‌طلبی و مسئله جبر و اختیار در منطقه جنگی را مورد بررسی قرار دهم.

پارسی‌نژاد همچنین گفت: جبر و اختیار در دوران دفاع مقدس مسئله خاصی بود و این گونه موضوعات که با دیر یا زود حرکت کردن و جا به جا شدن یک رزمنده ممکن بود او به شهادت برسد و یا جانباز شود مورد بحث بود. همچنین در این اثر به این مسئله که آن وقایع چقدر توانسته در جامعه امروز نمود پیدا کند پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: داستان «شب دنیا» با حمله آمریکا به عراق شروع می‌شود و به دفاع مقدس می رسد. این داستان هم حادثه‌محور است و هم به مباحث فلسفی و روان‌شناختی توجه دارد. بخشی از داستان هم مربوط به اسطوره‌ها و حضور اساطیر ایرانی و حتی یونانی در دفاع مقدس می‌شود.

این نویسنده با تاکید بر اینکه اسطوره بخشی از زندگی انسان است، عنوان کرد: در طول تاریخ، بشر قهرمانان خود را تبدیل به اسطوره کرده است. در بخش های عمده ای از تاریخ جنگ، برخورد و نوع عملکرد بخشی از رزمنده‌ها بی شباهت به رفتار اسطوره‌ها نبوده است.

پارسی‌نژاد خاطرنشان کرد: وجوه دیگر این است که خیلی از اتفاقات مهم در دفاع مقدس مطرح بود. مانند وسوسه‌های عمیق انسانی، که در جنگ به شکل متفاوت نمود پیدا می‌کرد. در «کمدی الهی» دانته مرتبه بالایی از وسوسه بیان شده است. اگر شخصیت در مرتبه بالا باشد نوع وسوسه تغییر می‌کند. در ورود به این مسئله در حوزه دفاع مقدس، کتاب «کمدی الهی» خیلی به من کمک کرد. چرا که دانته وسوسه های این گونه را تشریح می‌کند. در رمان «شب دنیا» شخصیت‌های دانته به جبهه‌ها می‌آیند و حضور عینی پیدا می‌کنند و از اساطیر این اثر نیز برای روایت اثر استفاده کرده‌ام.

وی همچنین با اشاره به اثر دیگری که در حوزه نقد و پژوهش ادبیات داستانی در ایران در دست چاپ دارد، عنوان کرد: این اثر مربوط به ادبیات کشورمان در دوره پهلوی اول می‌شود و پیش‌درآمد آن مربوط به داستان نویسی در ایران بوده است. در نقدهای ادبی که در آثار پژوهشی کشورمان شکل می‌گیرد، مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی را در نظر نمی‌گیریم و تاثیر این مقولات بر هم را مورد بررسی قرار نداده‌ایم. سعی کرده‌ام بخشی از نقد ادبی خود را معطوف به مسائل اجتماعی کنم.

در داستان نویسی مکاتب ادبی خود را نداریم؛ چرا که دوره های تاریخی خود را دقیق بررسی نکرده ایم تا ادبیات خود را طبقه بندی کنیم. شاید خودمان خالق مکتب و جریانی هستیم که خبری از آن نداریم و سعی کرده ام دوره ها و مکاتب را شناسایی کنم.

این نویسنده و پژوهشگر ادبی اظهار داشت: این کتاب در ابتدا قرار بود توسط بنیاد ادبیات داستانی منتشر شود؛ اما متاسفانه با تغییر مدیریت ها، بنیاد ادبیات داستانی این اثر را به انتشارات علمی فرهنگی واگذار کرد و به همین دلیل نیز این پروژه مقداری دچار از هم گسیختگی شد.

این نویسنده در ادامه از نگارش رمانی با عنوان «از ویرگول که می‌گذرم» خبر داد و گفت: در این رمان به فضای فکری جوانان به ویژه تیپ دانشجو ورود کرده‌ام و این گروه را از جنبه های فکری، عقیدتی و ... مورد بررسی قرار داده‌ام. این داستان به بخشی از دغدغه‌های جوانان امروز می‌پردازد و سعی دارد که برخی از اندیشه، خواسته‌ها و نیازهای آن ها را مورد توجه قرار دهد. محوریت اثر نیز با حضور و انتخاب شخصیت‌هایی از قشر دانشجویان است؛ دانشجویانی که پرسش‌های متعددی در ذهن دارند؛ از سؤالاتی در رابطه با هستی و فلسفه جهان گرفته تا مسائل اجتماعی و ... .

 

پارسی‌نژاد تصریح کرد: تلاش کردم تا در این کتاب، شخصیت‌های متنوعی که نماینده طیف خاص فکری هستند، حضور داشته باشند؛ به همین دلیل در این کتاب شخصیت‌های مذهبی و معتقد، عارف‌مسلک، روشنفکر، منکر خدا و ... دیده می‌شوند و در داستان حضور دارند و اندیشه خود را با شخصیت اصلی مطرح می‌کنند. برای پیشبرد داستان باید همچون شخصیت اصلی اثرم، به سراغ این گونه نگرش ها بروم و خود نیز، بیش از پیش با اقشار مختلف جوانان آشنا شوم.

 

از آثار منتشر شده کامران پارسی نژاد می‌توان به نقد و بررسی آثار جمالزاده، طرح داستان (پیرامون ساختار عناصر داستان)، خورشید در آتش، رویای شریف، یک کاروان صد منزل، فرصتی برای شیخ، شهید مدرس، داستان معاصر، داستان‌نویسان معاصر اشاره کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *