در ساخت آثار دفاع مقدس دست فیلمسازان را باز بگذاریم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کارگردان سریال دفاع مقدسی «نابرده رنج» به مناسبت هفته دفاع مقدس درباره اینکه چرا میل سینماگران و کارگردانان تلویزیون برای ساخت آثار دفاع مقدسی نسبت به سال های گذشته کمتر شده است، توضیح داد: در این زمینه به طور کلی نمیتوانم اظهار نظر کنم؛ چرا که نمیدانم در ذهن بقیه فیلمسازان چه میگذرد؛ اما آنچه در ذهن خودم میگذرد این است در ساخت آثاری با موضوع جنگ، چندین مورد وجود دارد که کار را خیلی دشوار میکند؛ یکی اینکه متولی در این حوزه زیاد است و از طرفی وقتی یک اثر دفاع مقدسی ساخته میشود، با سیلی از انتقادات بیجا مواجه میشود و در مجموع مدعیان این گونه آثار در مرحله ساخت و پخش زیاد هستند که به نظرم واقعا مسئله مهمی است و فیلمساز را اذیت میکند.
وی همچنین به بودجه ساخت آثار دفاع مقدسی اشاره کرد و گفت: بودجه از دیگر مسائل مهم در ساخت آثار جنگی است؛ ضمن اینکه در حال حاضر وضعیت مالی تلویزیون به شکلی نیست که بتوان کار پرهزینه ساخت، آثار جنگی هم هزینههای بالایی میخواهد البته اگر قرار باشد آثار دفاع مقدس خوب با کیفیت و به شکل حرفهای نمایش داد، هزینه بالایی میطلبد. همچنین مخاطبان هم نسبت به سالهای گذشته تغییر ذائقه دادهاند و متاسفانه متولیان فرهنگی طی این سال ها کاری نکردهاند تا رغبت مخاطب برای تماشای آثار مربوط جنگ و دفاع مقدس حفظ شود. به نظرم در این زمینه متولیان باید فرهنگسازی کنند.
بذرافشان در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای جذب مخاطب بیشتر در عرصه دفاع مقدس پیشنهاد میکنید، خاطرنشان کرد: در ابتدا به نظرم باید کمی دست فیلم سازان را باز بگذاریم؛ چراکه در هر مقولهای نگاه انتقادی خیلی مهم است و طبیعتا حوزه دفاع مقدس هم از این امر مستثنی نیست؛ از طرفی نگاه ستایشگرایانه در آثار اینچنینی همیشه به شعار ختم میشود و مسلما هیچ مخاطبی از شعار خوشش نمیآید؛ ضمن اینکه نگاه انتقادی هم الزاما به معنای نفی نیست اما برخی این طور فکر میکنند. سینمای دفاع مقدس درواقع یادآوری یک سری ارزش همراه با واقعیتهاست نه اینکه صرفا به نقاط مثبت اشاره شود. در مجموع معتقدم برای جذب مخاطب در همه حیطهها منالجمله دفاع مقدس باید حتما وارد حیطه نقد شد. به عنوان مثال، در یک اثر نمایشی خیلی مسائل نقدپذیر است. به نظرم اگر قرار است در یک اثر فقط ارزشهای یک چیز نشان داده شود باید از نقطه نفوذپذیرش وارد شد؛ چراکه در همه جای دنیا هم همین طور است و اساسا عنصر جذابیت این گونه به وجود میآید که متاسفانه ما از این نکته گریزان هستیم.
کارگردان مجموعههای «نابرده رنج»، «گسل»، «هفت سنگ» و ... در ادامه درباره ورود نگاههای تازه به سینمای دفاع مقدس و پرهیز از اینکه سینمای دفاع مقدس صرفا به 8 سال دفاع مقدس محدود نمیشود، بلکه سینماگران باید به دنبال کشف مضامینی تازه از دل این رویداد باشند، توضیح داد: اعتقاد من این است که به عنوان مثال سال هاست از جنگ جهانی دوم گذشته و هنوز اثر آن باقی مانده است. بنابراین رویدادی که تنها 30 سال از آن گذشته میشود همچنان روی آن کار کرد؛ کمااینکه افراد جنگ هم هنوز در کنارمان هستند و به نظرم هیچ وقت هیچ جنگ و رویداد تاریخی کهنه نمیشود و همیشه میتوان دربارهشان حرف زد. البته با نگاههای نو باید به آن ها پرداخت. قصه آثار دفاع مقدسی نباید حتما در 8 سال دفاع مقدس بگذرد بلکه میتواند برگرفته از آن 8 سال دفاع مقدس باشد و یا حتی به شکل تخیلی به آن پرداخته شود.
بذرافشان در پایان درباره اینکه آیا تمایلی به ساخت اثری با موضوع جنگ دارد، گفت: کار کردن در این عرصه همان طور که اشاره کردم خیلی سخت است. با توجه به شرایط موجود و وضعیت و امکانات و بودجههای فعلی کشورمان اصلا ترجیح نمیدهم فعلا در این عرصه کار کنم. در حال حاضر هم کار جدیدی ندارم و به دنبال این هستیم تا اگر بشود برای فصل دوم مجموعه «گسل» کارهایی انجام بدهیم البته قطعی نیست.