آموزش در اولویت کار دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری قرار خواهد گرفت

9:30 - 25 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۰۴۳
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تئاتر خیابانی، اعتراض و نقد ناهنجاری‌هاست؛ نقد و اعتراضی که باعث می‌شود هنرمند نمایشگر، به خیابان بیاید و اعتراض خود را در قالب یک اثر نمایشی در معرض تماشای مردم قرار دهد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کوروش زارعی عضو هیئت داوران دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت: اگر بگوییم مریوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور است، گزاف نگفته‌ایم. مردم فهیم و هنردوست شهر مریوان به عنوان تماشاگران حرفه‌ای، تئاتر خیابانی را خیلی با شور و دقت و علاقه دنبال می‌کنند و عاشقانه هر کاری از دست‌شان برآید می‌کنند تا گروه نمایشی اثرش را به خوبی ارائه کند.

وی افزود: جشنواره‌ تئاتر مریوان، حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر از هر جشنواره‌ دیگری در کشور به تئاتر خیابانی می‌پردازد و وجود چنین رویدادی برای بدنه‌ تئاتر خیابانی، نعمت بزرگی است.

این هنرمند تئاتر همچنین به نقد برخی از آثار نمایشی حاضر در جشنواره پرداخت و تصریح کرد: متاسفانه نزدیک به نیمی از نمایش‌هایی که در جشنواره‌ دوازدهم تئاتر مریوان اجرا شد، فارغ از ساختار واقعی تئاتر خیابانی اجرا شدند. گو اینکه نمایش‌های قاب عکسی را به دلیل نداشتن سالن، در وسط خیابان اجرا می‌کنند! به طور مثال نمایشی را دیدیم که داستان وقوع آن در داخل یک اتاق جریان داشت. برخی از هنرمندان تئاتر خیابانی با اینکه تجربیاتی هم در این زمینه دارند اما هنوز مولفه‌های درست تئاتر خیابانی را نمی‌شناسند. ضعف دانش در بین برخی از هنرمندانی که مدعی این عرصه هستند تاسف‌‌آور است؛ فکر می‌کنند اگر در بین اجرا با تماشاگران، ارتباط کلامی بگیرند، نمایش‌شان به تئاتر خیابانی تبدیل می‌شود؛ اصلا این‌طور نیست. تئاتر خیابانی به هیچ عنوان مقدمه‌ تئاتر صحنه‌ای نیست و این دو، دو مقوله‌ جدا از هم هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین مولفه‌های تئاتر خیابانی، اعتراض و نقد ناهنجاری‌هاست. نقد و اعتراضی که باعث می‌شود هنرمند نمایشگر، به خیابان بیاید و اعتراض خود را در قالب یک اثر نمایشی در معرض تماشای مردم قرار دهد. ولی امروز بیشتر نمایش‌هایی که به اسم تئاتر خیابانی اجرا می‌شوند هیچ دغدغه‌ اعتراضی در بطن خود ندارند.

این هنرمند افزود: ناگفته نماند البته در جشنواره‌ مریوان، شاهد نمایش‌های خوب نیز بوده‌ایم ولی به نظر می‌رسد انتخاب‌های مناسبی از بین نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد، صورت نگرفته. بارها در صحبت‌هایم اشاره کرده‌ام که در جشنواره‌ها، کار هیئت انتخاب به‌مراتب از کار هیئت داوری، سخت‌تر و حساس‌تر است. این هیئت انتخاب است که تعیین می‌کند چه آثاری با چه سطحی وارد جشنواره شوند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین اظهار داشت: در سال آینده بحث آموزش را از اولویت‌های فعالیت دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری قرار خواهیم داد. معتقدم اگر امکانات آموزشی صحیح، اعم از برگزاری کارگاه‌های تخصصی و پیشرفته و منابع به روز در اختیار هنرمندان قرار گیرد، از هنرمندان خلاقیتی بروز خواهند داد که باعث شگفتی شود. این فقر آموزشی است که باعث می‌شود آنچه باید و سزاوار است از تئاتر خیابانی بروز نکند.

وی ادامه داد: در جشنواره‌ تئاتر مریوان در پایان هر شب، دکتر صادقی تا پاسی از شب بسیار دلسوزانه کلاس‌هایی را برای هنرمندان برگزار می‌کرد که مورد استقبال قریب به اتفاق هنرمندان قرار می‌گرفت. همه‌ شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها بسیار مشتاق و کنجکاو مطالب آموزشی را دریافت می‌کردند. بنابراین هنرمندان ما خواهان و مشتاق آموزش‌های تخصصی هستند؛ فقط کافی است این آموزش‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد تا ثمراتش را در رویدادهای این‌‌چنینی شاهد باشیم.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: یادمان باشد هنر تئاتر خیابانی، هنر کاربردی است که می‌تواند در شهرهای کوچک و بزرگ مورد استفاده و توجه قرار گیرد. اگر به همه‌ این موارد دقت شود، در آن صورت افق‌های روشنی را در پیش رو خواهیم داشت.

زارعی در پایان گفت: میزان ارتقای بنیه‌ علمی و کاربردی تئاتر خیابانی به همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول در بحث آموزش نیاز دارد. بدون شک باید مباحث آموزشی بیش از گذشته جدی گرفته شود و برای این مهم نهادهای همسو، باید با همکاری و هم‌افزایی، خواهان نتایج و ثمرات بهینه‌ تئاتر خیابانی باشند.

شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 18 تا 22 شهریورماه با اجرای 41 نمایش برگزار شد. کوروش زارعی، فریندخت زاهدی و قطب‌الدین صادقی داوری این رویداد را بر عهده داشتند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *