كاریكلماتور تنها بیان طنزآمیز یك موضوع نیست
كاریكلماتور تنها بیان طنزآمیز یك موضوع نیست بلکه در ذهنیت مخاطب تحول ایجاد می كند.
به گزارش گروه فرهنگی ، علیرضا درویش گفت: كاریكلماتور در دوره مرحوم شاپور سابقه خاصی نداشته بنابراین نباید از كنار این متفاوت بودن، بی تفاوت بگذریم. حالا هم در زندگی ماشینی امروز، زمان در تعجیل است؛ بنابراین كاریكلماتور جایگاه مهمی دارد. در شرایطی كه همه عجله دارند و دنبال كارهای مختلفی هستند، كوتاه نویسی و ایجاز نقش مهمی پیدا میكند.
این طنزپرداز با اشاره به اینكه كاریكلماتور تنها بیان طنزآمیز یك موضوع نیست، اظهار كرد: این كار باعث میشود در شرایطی كه بسیاری از كلمات و جملات در اثر زیاد شنیده شدن تكراری شده و شاید كاراییشان را از دست داده باشند، متفاوت به نظر بیایند و تاثیرگذار باشند. كاریكلماتور كاریكلماتور تنها بیان طنزآمیز یك موضوع نیست و در ذهنیت مخاطب تحول ایجاد كند.
درویش همچنین افزود: كاریكلماتور مانند یك نقاشی است، می تواند ذهن را قلقلك دهد و با اینكه به نظر میرسد زود تمام می شود، اما با تمام شدنش تازه در ذهن مخاطب شروع شده و او را به فكر وامی دارد. در این جملات، پیام غالبا باید وجود داشته باشد ولی پند نه، این پیام به صورت آشكاری در متن پنهان است، درواقع كاریكلماتور لباس آستین كوتاهی است كه بر تن مطلبی می شود و در عین حال كه پوشیده است، مخاطب می تواند به ماهیت آن پی ببرد و مفهوم آن را درك كند.
این نویسنده تاكید كرد: كاریكلماتور، پاس فكری به مخاطب است؛ نوعی پاس گل كه مخاطب با خلاقیت و ذهنیتی كه دارد آن را تبدیل به گل كند و به هدف برسد. در این جملات كوتاه، از آنجا كه كلمات زیادی در اختیار نویسنده نیست، باید سعی كند آن را به غنیترین شكل ممكن به مخاطب عرضه كند و از هر تكنیكی از جمله بازی با حروف، كنایه و ... بهره بگیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *