در هر دوره از جشنواره فیلم فجر، مدیران اعمال سلیقه کردهاند/ بخش داوری جشنواره حذف شود
خبرگزاری میزان - ساسان سالور گفت: در هر دوره ای از جشنواره هر کسی بر سر کار آمد به صورت سلیقه ای عمل کرد.
خبرگزاری میزان -
ساسان سالور کارگردان سینما در گفت و گو با در خصوص سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: مدیران فرهنگی جشنواره باید به صورت زمان دار انتخاب شوند زیرا در غیر این صورت از این شاخه به آن شاخه پریدن است.ما می بینیم که در هر دوره از جشنواره یک اتفاقی به صورت سلیقه ای افتاده است برای مثال در دوره ای فیلم های کوتاه را حذف کردند که این برحسب اعمال سلیقه بود، البته این موضوع یک جاهایی می تواند به نفع افراد باشد اما یک جاهایی به طور قطع به ضرر سینمای ایران است، شورای سیاستگذاری های کلان باید یک برنامه مدون داشته باشد البته این امر می تواند به صورت درون سازمانی هم باشد کما اینکه یک سری قوانین ثبت شده هم داریم.
وی افزود: در هر دوره ای از جشنواره هر کسی بر سر کار آمد به صورت سلیقه ای عمل کرد درحالی که می توان به یک راهکار و برنامه ریزی مدون رسید یکی از این اتفاقات خوب جداسازی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بود که سال گذشته اتفاق افتاد.
سالور تصریح کرد: ما نمی توانیم جشنواره فیلم فجر را با جشنواره های معتبر دنیا مقایسه کنیم در واقع رسالت اصلی جشنواره های دنیا استعداد یابی است یعنی در کنار بخش های اصلی آن فستیوال بخش هایی دارند که به استعداد یابی از جوانان عرصه سینما می پردازند اما در جشنواره ما این اتفاق نمی افتد.
کارگردان «تمشک» ادامه داد: جشنواره ما به صورت یک جشن برگزار می شود و بیشتر یک جشنواره مردمی است و در واقع تولید یک سال سینمای ایران بیشتر از آنکه تخصصی باشد توسط مردم دیده می شود این موضوع یک بام و دو هواست.
وی با اشاره به انتخاب داوران جشنواره ادامه داد: هیات انتخاب باید با یک سعه صدر و توجه بیشتری به قضاوت آثار بپردازند،تجربه سالیان گذشته به ما ثابت کرده که داوری های جشنواره به صورت منصفانه انجام نمیشود و فیلمهایی مورد توجه قرار میگیرد که جنبه دولتی دارند.
کارگردان «ترانه تنهایی تهران» عنوان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر شاهد یک سری انتخابات و انتصابات سلیقه ای هستیم. به نظر من در جمع خود سینماگران باید به یک نتیجه درست رسید که جشنواره ملی سینمای ایران را به یک پویایی برسد که بتوان با جشنواره های مهم دنیا مقایسه کرد.
سالور تصریح کرد: در دوره های قبل برای فیلم های شرکت کننده در جشنواره به نوعی پروانه نمایش فیلم صادر و باعث ترغیب سازندگان می شد زیرا به هر ترتیب می دانستند که پروانه نمایش دارند اما دریک دوره ای اعلام کردند که فیلم های جشنواره، پروانه نمایش محدود در جشنواره فیلم فجر دارند،این به خودی خود اتفاق بدی بود زیرا سازندگان آثار به این نتیجه رسیدند که نباید از این کورس رقابتی عقب بمانند و به هر نحوی تلاش می کردند فیلم بسازند.
این کارگردان عنوان کرد: ما در آن زمان فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» را در جشنواره فیلم فجر داشتیم که این برداشتن پروانه نمایش فیلم باعث وارد شدن لطماتی به فیلم ما شد،باید بگویم این فیلم از سال 89 تا به امروز پروانه نمایش نگرفته است در حالی که 28 اکران در جشنواره فیلم فجر داشت. این در واقع ظلم به یک فیلم است چطور آن زمان که بازار جشنواره داغ بود اجازه اکران دادند اما حالا با فیلم «آمین خواهیم گفت» این گونه رفتار می شود؟ این در حالی است که فیلم ما به صورت مستقل،بدون هیچ کمکی و در بخش خصوصی ساخته شده است،در همه جای دنیا به این گونه آثار کمک زیادی می کنند اما حالا فیلم ما به این وضعیت افتاده است.
کارگردان «ساکنین سرزمین سکوت» اظهارکرد: در نهایت به ما اعلام کردند که باید فیلم شما 8 دقیقه کوتاه شود تا اجازه اکران به آن دهیم من هم به ناچارقبول کردم زیرا در غیر این صورت دیگر نمی توانستم فیلم بسازم اما این موضوع باعث شد که فیلمنامه ما زیر سوال برود درحالی که تمامی قسمت های «آمین خواهیم گفت» بر اساس فیلمنامه ای که در ابتدا ارائه شده بود،ساخته شد.
وی با اشاره به بازار داغ فیلمهای در دهه شصت عنوان کرد: اتفاقات دهه شصت و آن صفهای طولانی برای تماشای فیلمها،دیگر در سینمای ما اتفاق نیافتد این خود یک ضعف است که باید در صدد رفع آن باشیم.
سالور در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: کاش قضاوت و داوری را از جشنواره فیلم فجر بردارند. اگر می خواهند جشنواره فیلم فجر به صورت یک فستیوال تخصصی برگزار شود باید به آن تخصصی هم نگاه کننداینکه یک سری افراد هر ساله در جشنواره فیلم دارند و موفقیت هایی را هم کسب می کنند باعث می شود این گمان که آثار برگزیده از قبل انتخاب شده اند،به یقین تبدیل شود که جای تأمل دارد.
کارگردان «آمین خواهیم گفت» ادامه داد: یکی از نقدهای جدی من به جشنواره فیلم فجر حذف بخش فیلم کوتاه است در همه فستیوال های مهم دنیا بخش فیلم کوتاه وجود دارد و تنها در جشنواره فیلم فجر این بخش حذف شده است.
وی در پایان با اشاره به کارت های جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: گویا تنها برنامه مهم هر دبیری کم کردن سهمیه های افراد و گروه ها در جشنواره فیلم فجر است. سوال من این است که اگرکارت های جشنواره به اهالی رسانه و مطبوعات نرسد پس چه کسانی باید کارت بگیرند؟ در حالی که اخذ کارت جشنواره برای این افراد، اتفاق عجیب و غریبی نیست به راستی این کارتها کجا می روند و چرا هر ساله افراد غیر مرتبط را در برج میلاد می بینیم در حالی که افراد تخصصی سینما و اهالی رسانه برای حضور در این جشنواره با سختی مواجه می شوند؟ باید به اهالی رسانه و هنرمندان احترام گذاشت تا هر ساله با این چالش رو به رو نشوند.
وی افزود: در هر دوره ای از جشنواره هر کسی بر سر کار آمد به صورت سلیقه ای عمل کرد درحالی که می توان به یک راهکار و برنامه ریزی مدون رسید یکی از این اتفاقات خوب جداسازی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بود که سال گذشته اتفاق افتاد.
سالور تصریح کرد: ما نمی توانیم جشنواره فیلم فجر را با جشنواره های معتبر دنیا مقایسه کنیم در واقع رسالت اصلی جشنواره های دنیا استعداد یابی است یعنی در کنار بخش های اصلی آن فستیوال بخش هایی دارند که به استعداد یابی از جوانان عرصه سینما می پردازند اما در جشنواره ما این اتفاق نمی افتد.
کارگردان «تمشک» ادامه داد: جشنواره ما به صورت یک جشن برگزار می شود و بیشتر یک جشنواره مردمی است و در واقع تولید یک سال سینمای ایران بیشتر از آنکه تخصصی باشد توسط مردم دیده می شود این موضوع یک بام و دو هواست.
وی با اشاره به انتخاب داوران جشنواره ادامه داد: هیات انتخاب باید با یک سعه صدر و توجه بیشتری به قضاوت آثار بپردازند،تجربه سالیان گذشته به ما ثابت کرده که داوری های جشنواره به صورت منصفانه انجام نمیشود و فیلمهایی مورد توجه قرار میگیرد که جنبه دولتی دارند.
کارگردان «ترانه تنهایی تهران» عنوان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر شاهد یک سری انتخابات و انتصابات سلیقه ای هستیم. به نظر من در جمع خود سینماگران باید به یک نتیجه درست رسید که جشنواره ملی سینمای ایران را به یک پویایی برسد که بتوان با جشنواره های مهم دنیا مقایسه کرد.
سالور تصریح کرد: در دوره های قبل برای فیلم های شرکت کننده در جشنواره به نوعی پروانه نمایش فیلم صادر و باعث ترغیب سازندگان می شد زیرا به هر ترتیب می دانستند که پروانه نمایش دارند اما دریک دوره ای اعلام کردند که فیلم های جشنواره، پروانه نمایش محدود در جشنواره فیلم فجر دارند،این به خودی خود اتفاق بدی بود زیرا سازندگان آثار به این نتیجه رسیدند که نباید از این کورس رقابتی عقب بمانند و به هر نحوی تلاش می کردند فیلم بسازند.
این کارگردان عنوان کرد: ما در آن زمان فیلم سینمایی «آمین خواهیم گفت» را در جشنواره فیلم فجر داشتیم که این برداشتن پروانه نمایش فیلم باعث وارد شدن لطماتی به فیلم ما شد،باید بگویم این فیلم از سال 89 تا به امروز پروانه نمایش نگرفته است در حالی که 28 اکران در جشنواره فیلم فجر داشت. این در واقع ظلم به یک فیلم است چطور آن زمان که بازار جشنواره داغ بود اجازه اکران دادند اما حالا با فیلم «آمین خواهیم گفت» این گونه رفتار می شود؟ این در حالی است که فیلم ما به صورت مستقل،بدون هیچ کمکی و در بخش خصوصی ساخته شده است،در همه جای دنیا به این گونه آثار کمک زیادی می کنند اما حالا فیلم ما به این وضعیت افتاده است.
کارگردان «ساکنین سرزمین سکوت» اظهارکرد: در نهایت به ما اعلام کردند که باید فیلم شما 8 دقیقه کوتاه شود تا اجازه اکران به آن دهیم من هم به ناچارقبول کردم زیرا در غیر این صورت دیگر نمی توانستم فیلم بسازم اما این موضوع باعث شد که فیلمنامه ما زیر سوال برود درحالی که تمامی قسمت های «آمین خواهیم گفت» بر اساس فیلمنامه ای که در ابتدا ارائه شده بود،ساخته شد.
وی با اشاره به بازار داغ فیلمهای در دهه شصت عنوان کرد: اتفاقات دهه شصت و آن صفهای طولانی برای تماشای فیلمها،دیگر در سینمای ما اتفاق نیافتد این خود یک ضعف است که باید در صدد رفع آن باشیم.
سالور در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: کاش قضاوت و داوری را از جشنواره فیلم فجر بردارند. اگر می خواهند جشنواره فیلم فجر به صورت یک فستیوال تخصصی برگزار شود باید به آن تخصصی هم نگاه کننداینکه یک سری افراد هر ساله در جشنواره فیلم دارند و موفقیت هایی را هم کسب می کنند باعث می شود این گمان که آثار برگزیده از قبل انتخاب شده اند،به یقین تبدیل شود که جای تأمل دارد.
کارگردان «آمین خواهیم گفت» ادامه داد: یکی از نقدهای جدی من به جشنواره فیلم فجر حذف بخش فیلم کوتاه است در همه فستیوال های مهم دنیا بخش فیلم کوتاه وجود دارد و تنها در جشنواره فیلم فجر این بخش حذف شده است.
وی در پایان با اشاره به کارت های جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: گویا تنها برنامه مهم هر دبیری کم کردن سهمیه های افراد و گروه ها در جشنواره فیلم فجر است. سوال من این است که اگرکارت های جشنواره به اهالی رسانه و مطبوعات نرسد پس چه کسانی باید کارت بگیرند؟ در حالی که اخذ کارت جشنواره برای این افراد، اتفاق عجیب و غریبی نیست به راستی این کارتها کجا می روند و چرا هر ساله افراد غیر مرتبط را در برج میلاد می بینیم در حالی که افراد تخصصی سینما و اهالی رسانه برای حضور در این جشنواره با سختی مواجه می شوند؟ باید به اهالی رسانه و هنرمندان احترام گذاشت تا هر ساله با این چالش رو به رو نشوند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *