صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فرهنگ‌سازی ترویج صلح و سازش در جامعه/گفت‌وگو با صلح‌یار ایلامی که با پامیانی منجر به سازش در یک پرونده قصاص پس از ۲۶ سال شد

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲:۵۹
کد خبر: ۴۷۹۴۰۷۰
دسته بندی‌: قضایی ، حقوقی
دبیرهیئت صلح ستاد صبر دادگستری استان ایلام گفت: در سطح استان ایلام که دارای ۱۲ شهرستان است حدود هزارو ۲۰۰ نفر صلح یار فعالیت دارند و با همراهی آن‌ها ۳۱ پرونده‌ای که حکم قصاص آن‌ها صادر شده بود منجر به سازش شده اند. با تلاش صلح یاران در تیرماه ۶۹ درصد و در مردادماه ۶۰ درصد پرونده‌های ارجاع شده منتج به رضایت و صلح سازش شده است.

خبرگزای میزان – یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای حل اختلافات حقوقی و کیفری صلح و سازش با شاکی است و سازش به‌عنوان یک راهکار مسالمت‌آمیز در حل اختلافات، از اتلاف وقت و صرف هزینه زیاد جلوگیری می‌کند و زمانی که اشخاص می‌خواهند به اختلافاتشان پایان دهند و از اقامه دعوی و مراجعه به دادگاه جلوگیری کنند، صلح و سازش بهترین مسیر است بنابراین باید فرهنگ سازی در جامعه برای ترویج صلح و سازش در میان افراد تلاش صورت گیرد.

سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز ایجاد و ترویج صلح و سازش و حل و فصل اختلافات را مورد توجه ویژه قرار داده است و ستاد ملی صبر برای تجمیع تمامی ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی گامی استوار در ترویج این امر داشته است این ستاد با کمک صلح‌یاران که نقش میانجی گری در حل دعاوی مردم را برعهده دارند بسیاری از پرونده‌های قضایی را منتهی به صلح و سازش می‌کنند.

منصور غلامی صلح یار استان ایلام و دبیرهیئت صلح ستاد صبر دادگستری استان متولد سال ۱۳۴۳ است که در حال حاضر با همکاری سایر دوستان خود به عنوان یک صلح‌یار در استان ایلام موفق به سازش در پرونده‌های متعددی شده به همین منظور در ادامه درباره چگونگی فعالیت خود به عنوان یک صلح‌یار در گفت‌وگو با میزان، مطالبی را بیان کرد.

صلح یار استان ایلام بیان کرد: بازنشسته سپاه هستم و با توجه به اینکه نوع فعالیتم در محل خدمت مربوط به مسائل حقوقی و قضایی بود و ارتباط و همکاری خوبی نیز با دادگستری استان داشتم. برابر دستورالعمل و اساسنامه ستاد ملی صبر در استان‌ها نیز این ستاد راه‌اندازی شد بنابراین درسال ۱۴۰۰ بنا به درخواست مجموعه قضایی استان مسئولیت مدیریت ستاد استانی صبر را برعهده گرفتم.

وی افزود: در ابتدای راه اندازی این ستاد برای جذب افراد متنفذ، مشروع و داری مقبولیت در جامعه در سطح استان اشخاصی را شناسایی کردیم و سپس این افراد در کمیسیون بررسی صلاحیت افراد مورد پذیرش قرار گرفتند و در نهایت ساماندهی برای اینکه این افراد در کدام مسجد، محله و بخش فعالیت کنند انجام شد.

غلامی اظهار کرد: چند کارگاه آموزشی با حضور معاونت شورای حل اختلاف، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و حفاظت اطلاعات برگزار کردیم تا افراد نسبت به هدف ستاد صبر و ماموریت پیش رویشان آشنایی لازم را کسب کنند. ستاد صبر شهرستان‌ها را باحضور شورای تامین هر شهرستان راه اندازی و برای هر کدام یک رابط را تعیین کردیم و از آن زمان به بعد پرونده‌ها به صلح‌یاران ارجاع می‌شود و آن‌ها نیز برای ایجاد صلح و سازش تلاش می‌کنند.

دبیرهیئت صلح ستاد صبر دادگستری استان ایلام گفت: در سطح استان ایلام که دارای ۱۲ شهرستان است حدود هزارو ۲۰۰ نفر صلح یار فعالیت دارند و با همراهی آن‌ها ۳۱ پرونده‌ای که حکم قصاص آن‌ها صادر شده بود منجر به سازش شده اند. در مردادماه سال جاری نیز از ۶۰۰ پرونده ارجاع شده ۶۰ درصد به صلح و سازش منتهی شد همچنین از ۴۵۲ فقره پرونده ارجاعی به هیئت ستاد صبر استان در تیر ماه سال جاری با تلاش صلح یاران (۳۱۲فقره) یعنی ۶۹ درصد منتج به رضایت و صلح سازش شده است.

صلح‌یار فعال در شورای حل اختلاف استان ایلام بیان کرد: در شهرستان‌ها با توجه به اینکه مردم نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری دارند زمانی که به پرونده‌ای ورود می‌کنیم سریعتر به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنیم موضوع اکثر پرونده‌هایی که دچار اختلاف می‌شوند مسائل مالی، مسائل کیفری، مسائل خانواده، ازدواج و طلاق، کلاهبرداری و...است.

دبیر هیئت صلح ستاد صبر دادگستری استان ایلام گفت: درتاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ یک فقره پرونده کیفری با موضوع توهین، افترا و خسارت مالی با تلاش صلح یاران مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع) به سازش ختم و طرفین رضایت خود را اعلام کردن وپرونده مختومه شد همچنین در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۳ جلسه صلح وسازش در مسجدجامع مهران باحضور هیئت‌های صلح ستاد صبر استان وشهرستان‌های مهران و ملکشاهی و معتمدین و متنفذین و مسئولین شهرستان مهران و دادستان دادسرای عمومی وانقلاب، بخشدارمرکزی، دهیار شهرک اسلامیه مهران برگزار و سه فقره پرونده قصاص که در سال ۱۳۷۷ در حوالی شهرک اسلامیه مهران تشکیل شده بود با توجه به تنش‌های که بین افراد دخیل و بستگان طرفین وجود داشت هیئت‌های صلح باجدیت ورود کردند و طی جلسات متعدد و فشرده با خانواده‌های طرفین زمینه را جهت صلح و سازش پایدار بعد از گذشت حدود ۲۶ سال را فراهم کردند.

وی ادامه داد: ۲۰ پرونده‌ ارجاعی از طریق حوزه قضایی و ۵ پرونده به صورت مستقیم با مراجعه طرفین به ستاد صبر شهرستان چرداول با تلاش و کوشش صلح یاران به سازش ختم شد، همچنین ۳ پرونده از طریق کلانتری آسمان‌آباد که شکایت کیفری و حقوقی‌ نزاع و توهین بودن نیز با تلاش صلح یاران کلانتری‌به سازش‌ و منجر به رضایت‌ شدند.

غلامی اظهار کرد: با تلاش‌های هیئت صلح مسجد صاحب زمان (عج)شهر توحید و فرماندار و معتمدین و صلح یاران شهرستان پروند‌های چندین ساله بعد از انقلاب میان خانواده‌های محرابی و عابدی که حدوداً ۸ پرونده بود به رضایت منجر شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: صلح و سازش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *