صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵ درصد پیش‌پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام می‌شود

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸:۱۶
کد خبر: ۴۷۸۸۸۷۱
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرارداد با چین برای ساخت ۷۹۱ واگن، گفت: تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵ درصد پیش‌پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام خواهد شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، محسن هرمزی در نشست خبری که امروز (یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) برگزار شد، درباره قرارداد با چین برای تأمین واگن‌های مترو، اظهار کرد: ما قرارداد ۶۳۰ دستگاه به اضافه ۱۶۱ دستگاه واگن با چین را داریم که به ۷۹۱ دستگاه رسید. قرار بود از محل دو هزار دستگاه واگن که وزارت کشور قبول کرده، هزار و ۵۰ دستگاه واگن تأمین شود.

وی افزود: ۱۵ درصد از پیش پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می‌شد؛ یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال سی را فعال کند. ال سی نیز تا آبان ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می‌شد، در غیر این صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت.

هرمزی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین می‌شد، خاطرنشان کرد: قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به عنوان بانک عامل و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید، اما در سال قبل سازمان شهرداری‌ها برای اربعین هزینه‌هایی را انجام داد و رقم باقی مانده کفاف پیش پرداخت را نمی‌داد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین کار‌های این دوره عملیاتی کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمی‌شد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی‌داد واگن‌ها ساخته نمی‌شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابجایی اولویت‌ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس‌ها اختصاص یافت؛ لذا ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری‌ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود.

هرمزی با بیان اینکه این تسهیلات به هیچ عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگن سازی بوده است، اظهار کرد: ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حواله‌های نفت تسهیلات را دریافت کرد.

تخصیص ارز برای تکمیل ۱۵درصد پیش پرداخت واگن‌های چینی شهریورماه انجام خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، گفت: سهم ۵.۳ درصدی باقی‌مانده که دیروز جلسه‌ای را در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و بر اساس آنچه گفته شد منابع ریالی آن توسط سازمان شهرداری‌ها تامین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود.

از سال آینده براساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می‌شود

هرمزی با تأکید بر اینکه طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است، یادآور شد: تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمن ماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده بر اساس جدول در ابتدا هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می‌شود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکل گرفته در چین سهم واگن سازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت، اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحه‌ای در خصوص تسهیلات اخذ شده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمی‌کرد این تسهیلات دریافت نمی‌شد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل حمایت نمی‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان تاکسی ون و ۶۰ درصدی ناوگان تاکسی سواری

هرمزی با بیان اینکه بخشی از قرارداد که اولویت نداشت از دستور کار خارج شد، گفت: در حال حاضر اتوبوس و تاکسی در اولویت ماست. شهرداری می‌توانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمی‌گرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم. ناوگان تاکسی ون ۱۰۰ درصد و ناوگان تاکسی سواری بیش از ۶۰ درصد فرسودگی دارد.

وی تعداد اتوبوس‌های شاغل تهران در ابتدای دوره ششم را ۸۶۰ دستگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوس‌ها مورد توجه قرار می‌دادیم. تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که وارد خواهد شد جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد.

ورود اولین گروه تاکسی برقی‌های آیون تا ۵ روز دیگر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه از هر نقطه کار را شروع کنیم نواقصی وجود خواهد داشت، گفت: تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی‌ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی‌ها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، اظهار کرد: این اتوبوس‌ها از محل دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تأمین می‌شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیر‌ها هماهنگ شده و ضمانت‌های انجام شده و ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری تأییدیه داده و مکاتبات آن هم انجام شده است، تصریح کرد: بخش اول خودرو‌ها حمل شده و تا آخر هفته به بندرعباس می‌رسد و این نشان می‌دهد که کار انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده است، یادآور شد: ساخت ایستگاه‌های مترو و اورهال اتوبوس‌ها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مترو را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه تا همین امروز به اندازه کل دوره گذشته تاکسی جدید وارد کردیم، گفت: ما در اتوبوسرانی با عقب ماندگی جدی روبه رو بودیم و اتوبوس‌ها کاملاً فرسوده بودند. ۱۳ هزار تاکسی از رقم اسمی تاکسی‌های تهران فعال نیستند و با مجاهدت در سازمان تاکسیرانی و رونمایی سامانه برخط، فضایی جدید در تاکسیرانی رقم خواهد خورد.

هرمزی با اعلام اینکه فضا برای اعضای شورا نیز روشن شده است، گفت: ما وارد حوزه عملیات شده ایم و وظیفه داریم به مردم امید دهیم و سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس متن قرارداد اولین تحویل ما باید ۲۸ ماهه انجام می‌شد، اما زمان کاهش یافت و به ۱۴ ماه رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد، گفت: مسیر مشخص شده، اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی صورت بگیرد. اگر اتفاق بدی رخ ندهد دو رام ال آرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشات جوابگو بود قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهم نامه آن منعقد شده است.

شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در ادامه این نشست با بیان اینکه تنوع سیستم‌های ریلی شامل مترو، تراموا و ال آرتی است، اظهار کرد: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر در جهت است و ظرفیت ال آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش‌های صورت گرفته مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود، اما بین تراموا و ال آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال آرتی خواهد رفت.

وی ادامه داد: شاخص اول ال آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولاً در دراز مدت در نظر گرفته می‌شود. پروسه اول ما مدت زمان ۳۰ ساله است که ببینیم هزینه کدامیک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم گیران بر اساس شاخص‌ها تصمیم گیری کنند. مطالعات تقریباً آماده شده و در جلسه‌ای به معاون حمل و نقل و ترافیک ارائه شد.

افندی زاده با بیان اینکه سه فاز برای ال آرتی پیش بینی شده است، گفت: واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد، اما به هرشکل ورود یک رام تراموای چرخ لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید کرد: هریک از این سیستم‌ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم‌های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس، بی آرتی فعالیت می‌کند، نمونه ال آرتی فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل و نقل همگانی در کشور فراهم خواهد شد.

این خبر در حال تکمیل است ...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *