صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گفت‌وگو|

روایت فراز و فرود زندگی یک همسر شهید در کتاب «اشک حوا»

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۷۷۵۸۴۱
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
یک نویسنده کتاب بیان سرگذشت پر فراز و نشیب همسر شهید حسین شاه‌حسنی را در کنارخرده فرهنگ‌هایی که در بخش‌های مختلف کتاب بیان شده مورد رصد قرار داده است.

سیده معصومه حسینی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «اشک حوا» که روایتی شنیدنی از رنج‌های یک دختر روستایی است، گفت: کتاب «اشک حوا» زندگی‌نامه سیده کلثوم موسوی، همسر شهید حسین شاه‌حسنی است که بعد از پنج سال منتشر شده است.

وی ادامه داد: کتاب «اشک حوا» روایت از زندگی سیده کلثوم موسوی همسر شهید حسین شاه‌حسنی بوده که از دوران کودکی تا امروز در قالب داستانی پراحساس همراه با اطلاعاتی جانبی از جغرافیا و آداب و رسوم آن منطقه بیان شده است.

حسینی درباره شیوه نگارش کتاب «اشک حوا» اظهار کرد: کتاب «اشک حوا» ساده رو روان نوشته شده تا مخاطب بتواند از آن لذت ببرد در عین حال داستانی مستند روایی از زندگی همسر یک شهید است. کتاب «اشک حوا» در ۹ فصل تنظیم شده که هر فصل برهه‌ای از زندگی شخصیت اصلی داستان را در برمی‌گیرد و عنوان هر فصل استعاره‌ای در راستای محتوای آن فصل است.

وی به بخشی‌هایی از کتاب «اشک حوا» اشاره و ابراز کرد: سیده کلثوم موسوی زنی عاشق‌پیشه اهل روستای محمله، روستایی حوالی شهر خُنج در جنوب استان فارس است که به همسرش علاقه فراوانی دارد. او در طول زندگی خود فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه می‌کند که یکی از پردردترین این اتفاقات شهادت همسرش حسین است. دلدادگی‌های این بانو و تلاش برای باور شهادت همسردر کنار فراز و فرود‌هایی که برای این شخصیت شکل می‌گیرد داستانی ویژه را رقم زده که خواندن است.

نویسنده کتاب «مسیحای من» اظهار کرد: شخصیت نخست داستان صبور و استوار ستون زندگی‌اش می‌شود و اجازه نمی‌دهد خانه‌اش فرو ریزد. او فرزندانش را در سایه این جمله می‌پروراند: «این شهید من، نه تنها پدر شما که پدر همه فرزندان ایران است.»


حسینی در مورد فصل آخر کتاب «اشک حوا» بیان کرد: در انتهای کتاب «اشک حوا» شخصیت نخست داستان نکاتی ارزشمند را بیان می‌کند که نشان می‌دهد پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های فراوانی توانسته شهادت همسر را باور کند و راه زندگی خود را به خوبی بیابد.

وی ویژگی‌های کتاب «اشک حوا» را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: «اشک حوا» فقط خاطرات یک همسر شهید نیست، بلکه مجموعه‌ای از خرده فرهنگ‌ها، آداب و رسوم بومی و سبک زندگی روستایی است که در جامعه و تاریخی نه چندان دور به تصویر کشیده می‌شود و مخاطب را با حال و هوای خطه جنوب و نواحی جنوب استان فارس آشنا می‌کند؛ به طوری که خواننده می‌تواند با درک صحیحی از آن با قهرمان همزاد‌پنداری کند؛ گویی که سال‌ها با او زندگی کرده است.

حسینی در مورد نام‌گذاری کتاب تصریح کرد: حوا یک استعاره چند پهلو است که از یک سو به حضرت حوا به عنوان زنی که سیب خورد و زمینی شد و اکنون از آسمان شاهد رنج‌های بی شمار یکی از دخترانش به نام کلثوم است، از این رو غم دارد از سوی دیگر اشاره‌ای دارد به حوا به عنوان مادری که دشواری‌های بسیاری را برای شکل دادن به مسیر زندگی طی می‌کند.


وی در مورد پیام کتاب «اشک حوا» اظهار کرد: شهادت پروسه‌ای ویژه است و مفاهیم خاصی را با خود در بر دارد که در این کتاب نیز به آن پرداخته شده در عین حال شرایط باز ماندگان و خانواده‌های شهدا نیز به خوبی بیان شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.
انتهای پیام/


برچسب ها: معرفی کتاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *