زبان کودکان مقوله‌ای بین‌المللی است/ ظرفیت صادرات کتاب کودکان به خارج از مرز‌ها وجود دارد

14:42 - 14 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۴۸۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
زبان کودکان مقوله‌ای بین‌المللی است/ ظرفیت صادرات کتاب کودکان به خارج از مرز‌ها وجود دارد
دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان، معرفی کتاب‌های خوب برای ارائه به خارج از مرز‌ها را امری ارزآور، اقتصادی و معرف فرهنگ ایران اسلامی دانست.

خبرگزاری میزان- نشست خبری نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان یکشنبه ۱۴ مرداد در محل سرای اهل قلم و با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق معاون شعر و ادبیات و محمد حمزه زاده دبیر جشنواره همچنین جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

علی رمضانی مدیرکل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن اشاره به شهادت ۱۵ هزار کودک در غزه اهمیت تولید اثر درمورد کودک و نوجوان را مهم خواند و گفت: لزوم برگزاری جشنواره‌ای مجزا برای گروه سنی کودک و نوجوان این زمینه را فراهم کرده که نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوانان برگزار شود.


وی ادامه داد: بخش بین‌الملل، نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان یک سال در میان به برگزار می‌شود و جوایز آن نیز مطابق با آیین‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند جایزه کتاب سال است بدین ترتیب جایزه آثار برگزیدگان حدود ۳۰۰ میلیون، کتاب شایستگان تقدیر ۱۰۰ میلیون همچنین جایزه ویژه‌ای در نظر گرفته شده که با عنوان جایزه نوجوان به سه نفرتعلق می‌گیرد و اعتبار ریالی آن در دست تامین است.
رمضانی اظهار کرد: صدر نشینی کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب امسال لزوم شکل گیری جشنواره‌ای مختص کتاب کودک را نشان داد، زیرا بر خلاف سال‌های گذشته ناشران کودک و نوجوان در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفتند.


وی به اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: اختتامیه این جشنواره هفدهم تیر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در تالار وحدت برگزار می‌شود و طی آن از برگزیدگان آثارکودک و نوجوان تجلیل به عمل خواهد آمد.

مدیرکل خانه کتاب و ادبیات ایران ویژگی جشنواره کتاب کودک و نوجوان را مورد بررسی قرار داد و افزود: انتخاب داورانی از جنس خود کودکان و نوجوانان نکته‌ای بود در این جشنواره در نظر گرفته شد، بنابراین با تعامل چند دستگاه که در عرصه کتاب فعالیت داشتند، توانستیم سه نوجوان کتابخوان را پس از گذراندن مراحل مختلف و دوره‌های متعدد به عنوان داوری انتخاب کنیم.

حامد محقق معاون شعر و کودک و ادبیات ضمن اشاره به آمار آثار ارسال شده گفت: در حوزه شعر حدود ۲۲۵ اثر و در بخش داستان کوتاه ۲۱۲۵ هزار در بخش کتاب بلند یا رمان ۱۶۰ و در بخش کلیات نیز حدود ۵۵۶ اثر به این جشنواره ارسال شده که بیشتر این آثار از کانون پرورفکری با هشت و مهرک با ۴ اثر بیشترین نامزد‌ها را در بین آثار انتخاب شده دارند.


وی تاکید کرد: بخش‌های جانبی نیز در نظر گرفته شده که در قالب یک بسته کامل، آموزش پرورش، نشست‌های علمی، وغیره در جشنواره به اجرات گذاشته شده است.


در این برنامه محمد حمزه‌زاده دبیر نخستین جشنواره ملی و بین المللی کتاب و کودک گفت: طی این سال‌ها حوزه بزرگسال سایه سنگینی بر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان داشته که باید از آن به عنوان یک آسیب نام برد، بنابراین با جداسازی جشنواره کودک و نوجوان مسیر جدید و افقی نو برای بخش کودک و نوجوان در نظر گرفته شده شود.


جایزه برای توسه هویت ملی اشت
وی در مورد مفهوم جایزه تصریح کرد: جایزه در دنیا مترادف با مقوله راهنمایی درمسیر رشد است، تا بتواند افراد را به مقصد درست هدایت کند، بنابراین قرار دادن جایزه‌هایی در جشنواره برای تربیت، پرورش نسل جدید و توسعه هویت ملی در نظر گرفته شده است.

حمزه‌زاده جایزه را مدالی بر سینه نویسندگان خواند و افزود: نویسندگانی که جوایزی دریافت می‌کنند قاعدتاً آن را در کشو‌های میز‌های خود نمی‌گذارند؛ بلکه از آن برای رشد و ترقی در تولیدات بهره می‌برند.
وی هدفگذاری برای رشد و توسعه ادبیات کودک و نوجوان کشور را نکته مهم و ضروری خواند و تاکید کرد: کتاب‌های بسیاری نوشته شده که توانایی معرفی در مرز‌های خارج از کشور را دارند که برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان این مهم را محقق می‌کند.


دبیر نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر برای توسعه ادبیات کودک فراهم شد و با برگزاری کارگاه‌ها، و کلاس‌های متعدد اساتید بزرگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تربیت پیدا کردند این مهم پتانسیلی ارزشمند برای تولید کتاب‌های خوب محسوب می‌شود و باید از آن بهره‌برداری کرد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که زبان کودک یک زبان بین المللی است بنابراین توسعه و پیشرفت برای کسب بازار‌های جهانی و ارزآوری نکته مهم است که نباید آن را فراموش کرد.

وی چالش‌ها و مشکلات تولید کتاب کودک را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگرچه در بازار نشر قیمت تمام شده برای کتاب کودک قابل توجه است و این مهم مشکلاتی را برای ناشران فراهم کرده، اما نباید فراموش کنیم که میزان آثاری که ترجمه‌ای هستند نیز فراوان است.

حمزه‌زاده تاکید کرد: طی سال‌های گذشته کتاب‌های آموزشی و کمک درسی، بازار کتاب را قبضه کرده بودند، اما امروزه شاهد این هستیم که کتاب‌های غیردرسی و غیر آموزشی هستند که توانستند در صدر جدول قرار بگیرند و این نکته قابل توجه و ارزشمند است.

وی جریان‌سازی جشنواره‌ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: جشنواره‌های، اثرگذار پتانسیل خود را از برگزارکنندگان خود می‌گیرند، از این رو استمرار شاخص‌ها و نوع انتخاب کتاب‌ها سبب می‌شود تا جشنواره‌ها، اثرگذار توانا و ماندگار شوند.

در انتهای اسامی نامزد‌های نهایی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند که در ادامه این مطلب ثبت شده است:

بخش کلیات
«دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان» اثر مظفر سالاری از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
«دوتوک، عروسک کوچک بلوچی» اثر زهره پریرخ از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

بخش شعر
«آسمان مگر تمام می‌شود» سروده منیره هاشمی از انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت
«باران چه می‌نویسد» سروده خاتون حسنی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«بارون می‌آد» سروده مهری ماهوتی از انتشارات توتک
«بهار از کوچ برگشت» سروده بابک نیک طلب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«پنج و ده دقیقه» سروده طاهره شهابی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«فرشته‌های برف» سروده مریم زرنشان از انتشارات موسسه مهرک با ادب
«قطار دکمه‌ای» سروده مریم هاشم‌پور از انتشارات موسسه مهرک با ادب

داستان کوتاه
«جنگل پشت پنجره» اثر نیره باقری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«خاطرات چهل تیکه» اثر محمد گودرزی‌دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«ماهینا» اثر پروین پناهی از انتشارات موسسه مهرک با ادب
«مجموعه ماجرا‌های دخترانه» اثر کلر ژوبرت از انتشارات موسسه مهرک با ادب
«مجموعه یک پاورقی» اثر امیرحسین زنجانبر و محمد دهریزی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

داستان بلند و رمان
«آتش در آشیانه‌ی اژدها» اثر رویا منوچهری از انتشارات قدیانی
«اردو در قبرستان ژغاره» اثر زهرا جلائی فر از انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی)
«روز اول، روز آخر» اثر معصومه میرابوطالبی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی
«روز جهانی سوپ دو احمق» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی
«قصه‌هایی که شهرزاد نگفت» اثر داریوش عابدی از انتشارات قدیانی
«کتانی‌های کوکام» اثر فاطمه جدیدی از انتشارات شرکت چاپ و نشر بین الملل
«همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند» اثر آویسا شرفی از انتشارات محراب قلم

تصویرگری
«انسان‌های کوچک؛ آرزو‌های بزرگ» از انتشارات گه‌گاه و «پیچوله کوچوله» از انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) هر دو اثر اسمعیل چشرخ
«بهرام و ماجرا‌های هفت گنبد» اثر نرگس محمدی، انتشارات فاطمی
«پابلند» اثر نیلوفر برومند، انتشارات (توتک) جامعه القرآن الکریم
«پسر اقیانوس» اثر هاله قربانی افق، انتشارات کتاب‌های فندق
«خورشیدی در صحرای ترکمن» اثر نجلا مهدوی اشرف، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
«رهایم نکن» اثر اعظم واضحی مقدم، انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

پژوهش
هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را به عنوان نامزد انتخاب نکرد.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *