آغاز بازداشت پناهجویان در انگلیس؛ اخراج به رواندا به‌زودی اجرایی می‌شود

15:01 - 17 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۷۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آغاز بازداشت پناهجویان در انگلیس؛ اخراج به رواندا به‌زودی اجرایی می‌شود
گزارش‌ها حاکی از آن است که موج بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج آن‌ها به رواندا آغاز شده است.

خبرگزاری میزان - به تازگی خبری در انگلیس درباره ناپدید شدن یک فرد منتشر شده است.

یک پناهجو برای یک قرار معمول به مرکز گزارش مهاجرت وزارت کشور انگلیس در منطقه هانسلو در غرب لندن مراجعه کرده بود، همان‌طور که بسیاری از افرادی که به دنبال پناهندگی در انگلیس هستند، ملزم به انجام آن هستند. برادر این پناهجو در خارج از ساختمان منتظر او ماند.

براساس گزارش‌ها، این پناهجو هرگز از ساختمان مذکور خارج نشد. 

برادری که بیرون منتظر بود، وارد ساختمان شده و با خبری بد مواجه شد؛ برادرش بازداشت شده بود و به او گفته شد که با اخراج به رواندا روبرو شده است. 

وزارت کشور انگلیس می‌گوید که به‌عنوان بخشی از ادامه سرکوب پناهجویان به نام «عملیات وکتور» ظرفیت بازداشت را افزایش داده و ۵۰۰ نیروی اسکورت را برای جمع‌آوری پناهجویانی که به گفته این وزارتخانه واجد شرایط انتقال به رواندا هستند، استخدام کرده است.

بسیاری از کسانی که بازداشت می‌شوند افرادی هستند که از جنگ و آزار و اذیت در کشور‌هایی مانند سودان و افغانستان فرار می‌کنند و دست‌کم یک سال است که در انگلیس بوده‌اند. این افراد منتظر تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا درخواست پناهندگی آن‌ها بررسی می‌شود یا خیر، بوده‌اند. 

دوشنبه گذشته در میدلندز غربی، ۵ پناهجو پس از شرکت در یک قرار ملاقات معمولی در مرکز گزارش مهاجرت خانه سندفورد بازداشت شدند.

سپس گروهی دیگر از پناهجویانی که در قرار ملاقات‌های معمول شرکت می‌کردند، در روز چهارشنبه با دستبند به بیرون هدایت شدند، داخل یک ون قرار گرفتند و به جایی دیگر منتقل شدند.

شمار دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست و پرواز‌های اخراج به رواندا هنوز انجام نشده است.

انتظار نمی‌رود که اخراج اجباری دست‌کم تا ماه جولای (تیر/مرداد) اتفاق بیفتد. اما تشدید بازداشت‌ها، که انتظار می‌رود با سرعت ادامه یابد، مورد تحسین مطبوعات جناح راست انگلیس قرار گرفته است. 

نشریه سان با این عنوان به استقبال بازداشت پناهجویان رفت: هیچ مکانی برای مخفی شدن وجود ندارد.

گوشی‌های هوشمند و سایر وسایل پناهجویانی که بازداشت شدند از آن‌ها گرفته شده و حالا با یک ماه انتظار برای اطلاع از سرنوشت خود روبرو هستند. افراد مورد بازرسی قرار گرفته یا دستبند زده شده‌اند.

یک فعال حقوق پناهجویان گفت: فقط یک حس وحشت و ناامیدی وجود دارد و این افراد نمی‌دانند چرا بازداشت شده‌اند. این طرح قطعا در ایجاد ترس در کل جامعه پناهجوبان موفق بوده است.
در میان بازداشت‌شدگان زنان هم به چشم می‌خورند. 

چه کسانی هدف کارزار بازداشت‌های دسته جمعی قرار می‌گیرند؟

وزارت کشور انگلیس اعلام کرده است که یک گروه اولیه از حدود ۵ هزار و ۷۰۰ مرد و زن که بدون اجازه قبلی بین ژانویه ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ وارد انگلیس شده بودند، بازداشت شد‌اند. برای کسانی که در این گروه قرار می‌گیرند، یک «اعلام قصد» ارسال شده که در آن بیان شده است که برای اخراج به رواندا در نظر گرفته شده‌اند.

با این حال، این هفته فاش شد که داده‌های دولتی نشان می‌دهد که وزارت کشور ارتباط خود را با هزاران نفر از اخراج‌شوندگان احتمالی از دست داده و تاکنون تنها مکان حضور ۲ هزار و ۱۴۳ نفر مشخص است.

بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر ناشناس هستند و برخی تصور می‌کنند که این پناهجویان به ایرلند گریخته‌اند.

طرح رواندا چیست؟

پارلمان انگلیس به تازگی طرح رواندا را تصویب کرد و با تبدیل آن به قانون، پناهجویانی که بدون مجوز قبلی به سواحل انگلیس می‌رسند به رواندا اخراج و از بازگشت به انگلیس منع می‌شوند.

دولت انگلیس می‌گوید این قانون برای هر کسی که قصد ورود غیرقانونی به انگلیس را داشته باشد، بازدارنده خواهد بود. 

طرح رواندا از سوی دولت محافظه‎کار انگلیس در واکنش به ورود مهاجران و پناهجویان به سواحل این کشور با قایق‌های کوچک از فرانسه تنظیم شد.

دولت انگلیس تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۴۰ میلیون پوند به رواندا پرداخت کرده بود.

با این حال، براساس گفته اداره حسابرسی ملی انگلیس، کل پرداختی دست‌کم ۳۷۰ میلیون پوند در طول ۵ سال خواهد بود.

اگر بیش از ۳۰۰ نفر به رواندا اخراج شوند، انگلیس مبلغ ۱۲۰ میلیون پوندی را برای کمک به رونق اقتصاد این کشور و به ازای هر فرد جابجا شده، ۲۰ هزار پوند پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *