در مسائلی مانند موضوع هستهای باید حتما از مقام معظم رهبری خط گرفته شود
خبرگزاری میزان-علی لاریجانی گفت: در دولت گذشته حدود 500 هزار نفر پرسنل جذب دستگاههای دولتی شدند که این خلاف قانون بود و در حال حاضر نیز تعدیل نمیشود، ما یک نظام مردم سالاری دینی در کشور داریم و مسائلی مردم سالاری برای کشور به همراه داشته که مهم است و ثبات و جایگاه ایجاد میکند و از عناصر قدرت است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی میزان، علی لاریجانی امروز دوشنبه (25 آبانماه) در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: برای در دستورکار قرار گرفتن موضوع مهم استحکام دفاع ملی از آقای حسن بیگی رئیس دانشگاه و دست اندرکاران همایش تشکر میکنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه در دانشگاه دفاع ملی درباره استحکام قدرت ملی کاوش دقیق و بررسیهای همه جانبه صورت گیرد بحث مهمی است، البته ابتدا باید متدولوژی خود را در این بحث روشن کنیم، به دلیل اینکه بحث مذکور، یک بحث عقلانی است.
لاریجانی افزود: بحث درباره استحکام قدرت ملی در یک کشور، یک بحث عقلانی است که باید سامان گیرد و قابل محک باشد و نقاط ضعف و قدرت مکشوف شود و نگاهها باید عقلانی باشد. بحث مذکور نیاز به بررسی های تطبیقی دارد، چون در همه کشورها توجه میشود که ساختار قدرت ملی مستحکم باشد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: ممکن است کشور ما به دلیل انقلابی بودن دارای آرمانهای والا و متفاوتی باشد اما در خصوص استحکام ملی کشورها نقاط مشترکی دارند. حکومتها به وجود میآیند تا امنیت و رفاه ایجاد کنند و از منافع ملی کشورها صیانت کنند و در همه کشورها این موضوع دارای سامانی برای خلق زندگی اجتماعی است.
لاریجانی با تاکید بر داشتن نیاز به قدرت ملی افزود: موضوعی مانند جهاد در ایران اسلامی از عناصر قدرت ملی است که به فرهنگ ما مربوط است و خیلی از کشورها که مبنای دینی ندارند موضوع جهاد در آن مطرح نیست.
رئیس مجلس ادامه داد: در بحث استحکام ساخت درونی قدرت ملی باید به مقطع انقلاب توجه داشت و تاثیراتی را که در فرهنگ، اجتماع و رفتار سیاسی داشته باید به صورت جداگانه بررسی شود چون انقلاب دستاورد بزرگی است اما خیلی وقتها در مطالعات اجتماعی به مقطع انقلاب به صورت جداگانه توجه نمیشود. چندی پیش درباره آسیبهای اجتماعی یک کار علمی صورت گرفته بود که در آن به مقطع انقلاب توجه نشده بود.
وی افزود: بعد از انقلاب اکثر آسیبهای اجتماعی فروکش داشته که این دستاورد بزرگ قابل مطالعه است و در اکثر مطالعات میتوان از آن گرا گرفت و از تجربه برای آینده استفاده کرد.
لاریجانی در خصوص مسائل اقتصادی کشور گفت: در حوزه اقتصاد چالشهای متعددی داشتهایم، در ارزیابی کار پس از انقلاب رشد اقتصادی کشور به طور متوسط 3 درصد بوده و نرخ بیکاری حدودا 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است که نشان از مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور دارد که بخشی از مشکلات مدیریتی و بخشی ساختاری است البته جنگ و تحریم نیز تاثیرگذار بوده و در مدیریتهای متفاوت رشد اقتصادی کشور تنوع داشته است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: معدل اقتصادی کشور برای کشوری که میخواهد جهش و رشد داشته باشد، معدل جالبی نیست و در این زمینه شهید مطهری میفرماید اگر جامعه از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمیتوان به آرمانهای متعالی اسلامی دست یافت که این حرف را باید با طلا نوشت.
وی افزود: اقتصاد سالم، یک اقتصاد زاینده است و به تعبیر مقام معظم رهبری اقتصاد باید درون زا باشد و برون گرا و بتواند محصول صادر کند.
اقتصاد ضعیف با ساختار قدرت ملی قوی تناسبی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمیتوانیم بگوییم ساختار قدرت ملی کشور بسیار قوی است ولی اقتصاد ما ناتوان است، این موضوع امکان پذیر نیست.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: درست است کشور ما رشد داشته است اما کشورهای دیگر نیز رشد کردهاند بنابراین باید در مسابقه شأن رشد کشور را تعریف کنیم.
انتقاد از نحوه اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی کشور
لاریجانی افزود: در حوزه اقتصاد به نظر من چند مسئله مانع بوده که یکی همین گرایشات سوسیالیستی بوده، چون جریان مارکسیستی بر فکر روشنفکری در ایران غلبه داشته این موضوع باورمان شده و در افکار نشسته که روش خوبی داریم و امروز نمیتوانیم از آن فرار کنیم. همین به بحث سیاستهای اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری سیاستهای آن را ابلاغ کردند و به قانون تبدیل شد، توجه کنید که آیا مقصود از مردمی شدن اقتصاد اینگونه بود که به طور مثال یک نیروگاه را از دستگاه اصلی به یک دستگاه غیر تخصصی تحویل بدهیم؟
رئیس مجلس با تاکید بر لزوم توجه به خصوصی سازی و اصل رقابت در اقتصاد افزود: یکی از فلسفههای اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی این بود که چیزهای تلمبار شده در دولت به بخش خصوصی واگذار شود تا فضایی برای رقابت مهیا شود.
لاریجانی افزود: برخی اوقات فکر میکنیم که اگر شرکتهای مهم وارد اقتصاد شود، سرمایهگذاری به وجود میآید و از مسیر جدا میشویم این درحالی است که شرکت بسیار توانمند وجود ندارد، در همین کشور ترکیه شرکتهای توانمندی بودند که بعد از تحول در آسیای میانه در آنجا پروژه تحویل گرفتند. این درحالی است که با وجود نقش ما در کمک به استقرار مردم سالاری در کشور عراق، سهم اقتصادی کمی در آنجا داریم.
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد باید در دست مردم باشد و این مانند جهاد است، آیا همچنین حسی داریم؟ و کسی که در بخش تولید فعالیت میکند آن را مجاهد مینامیم؟ بنابراین یک تغییر رویکرد نیاز است.
بروکراسی دشوار سدی برای رونق تولید و صنعت است
لاریجانی با بیان اینکه در بخش صنعت و کشور روند بروکراسی بسیار دشوار است، افزود: هیچ دولتی زیر بار تعدیل بروکراسی اداری نبوده، در کشور ژاپن تنها 300 هزار پرسنل دولتی وجود دارد، این در حالی است که در کشور ما چند میلیون نفر پرسنل اداری وجود دارد و رتبه تسهیل فضای کسب و کار کشور در حدود 120 است و اگر یک سرمایهگذار به این رتبه نگاه کند، انگیزهای برای سرمایهگذاری در کشور ما ندارد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید فضا برای سرمایهگذاری تسهیل و مشوق به صادرات کشور ارائه شود و نکته دیگر اینکه برخی از قوانین تصویب شده در کشور تاکنون اجرا نشده و حتی حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده در کشور وجود دارد که البته کار غلطی بود. این در حالی است که سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وجود دارد.
لاریجانی افزود: به دولت اجازه واگذاری پروژهها داده شده است اما اینکه چرا کشور با رکود مواجه شده و نقدینگی جامعه به سمت تولید نمیرود باید رسیدگی شود، 800 هزار میلیارد تومان در کشور حجم نقدینگی وجود دارد اینکه مردم اقدام به خرید خودرو با تسهیلات بانکی کردهاند نشان میدهد نقدینگی در جامعه وجود دارد اما بسترها فراهم نشده و هرجا کمی بستر آماده شد مردم استفاده کردند.
بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید فراهم شود
رئیس مجلس با تاکید بر لزوم فراهم آوردن بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید و آبادانی افزود: یکی از وزارتخانهها عنوان میکند 300 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی داریم، اگر 2 میلیارد تومان پول یک پیمانکار را نپردازیم چگونه پیمانکار علاقه به ادامه انجام کار دارد چون تضمین میخواهد، پس باید ساماندهی انجام شود.
لاریجانی افزود: به مقررات ثابت و درازمدت در بخش اقتصاد نیازمندیم تا بخش خصوصی این اطمینان را داشته باشد که با تغییر شرایط بخشنامهها نیز متغیر نخواهند شد.
وی گفت: در دولت گذشته حدود 500 هزار نفر پرسنل جذب دستگاههای دولتی شدند که این خلاف قانون بود و در حال حاضر نیز تعدیل نمیشود، ما یک نظام مردم سالاری دینی در کشور داریم و مسائلی مردم سالاری برای کشور به همراه داشته که مهم است و ثبات و جایگاه ایجاد میکند و از عناصر قدرت است.
لاریجانی افزود: باید توجه داشت مردم سالاری باید در مجرای واقعی خود باشد و ساماندهی مناسب بیابد، در غیر اینصورت فریبکاری به وجود میآید، یکی از دلایل مخالفت سقراط حکیم با مردم سالاری در آن مقطع تاریخی فریبکاری بود چون حرفهای مردم پسندی زده میشد اما از حقایق چیزی گفته نمیشد.
گاهی برخی ها پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوام فریبی است
وی ادامه داد: اگر ساختار دموکراسی ساختاری نباشد که نخبگان هدایتهای لازم را انجام دهند امکان سوءاستفاده وجود دارد و نکته دیگر اینکه وجود تشکیلات برای دموکراسی مهم است. گاهی برخی ها پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوام فریبی است.
رئیس مجلس با بیان اینکه حوزه سیاست منطق خاص خود را دارد، ادامه داد: در خانواده باید با منطق عواطف حرف زد و در دانشگاه باید با منطق علمی سخن گفت و اگر فرمت استفاده از دموکراسی را در نظر میگیریم باید ساز وکار آن را نیز قبول داشته باشیم و تشکیلات کار درازمدت و آبرومند در این رابطه انجام میدهد. افرادی ممکن است حرفهایی بزنند، رأی بیاورند و بعد بروند و کسی نمیتواند تعقیبشان کند اما تشکیلات میگوید میخواهم برای صد سال بمانم.
لاریجانی گفت: تشکیلات آبروی خود را به دست آدمی که حرف پوپولیستی بزند و برود، نمیدهد بنابراین باید در چارچوب در حوزههای مختلف اقتصاد، فرهنگ و سیاست حرف زده شود.
وی با بیان اینکه باید یک ادب سیاسی حاکم شود، افزود: وقتی تشکیلات در جامعهای رشد پیدا نمیکند برخی افراد با نگاه موقت به جامعه مینگرند و سرنوشت کارهایشان را به رأی گره میزنند و اگر رأیشان کم بشود تأمل میکنند اما اگر ساختار وجود داشته باشد نخبگان مسائل را برای مردم شرح میدهند و اساتید دانشگاه موضوع را توجیه میکنند و مشکلاتی در این زمینه در جامعه وجود دارد و در جاهایی که بحث جمع کردن رأی است افراد مسابقه میگذارند اما در جاهایی که نیاز به جراحی است ملاحظه صورت میگیرد.
لاریجانی با تاکید بر لزوم جراحی بخشهایی از اقتصاد کشور افزود: باید ساماندهی برای انسجام در کشور برای جراحی به وجود آید البته اگر راهی غیر از این هست گفته شود.
وی ادامه داد: ممکن است بگوییم چون در رأس قانون اساسی رهبری وجود دارد و رهبری حرف آخر را میزند بنابراین میتوان انسجام ایجاد کنیم، این حرف، حرف کاملی نیست، مقام معظم رهبری حتما عنصر انسجام بخش در کشور هست و یک موضوع قدرتمند برای تنظیم امور هست اما همه جا نباید از این ابزار استفاده کرد. در مسائلی مانند موضوع هستهای و ملی باید حتما از جایگاه مقام معظم رهبری خط گرفته شود اما همه جا این طور نیست و این حسن نیست همه جا از این ظرفیت استفاده شود، این ظرفیت باید همه جا بماند بنابراین باید ساز و کارهای درونی سامان یابد.
لاریجانی گفت: حتی در بحث دموکراسی مردم سالاری دینی که بخش مهمی در استحکام قدرت ملی کشور است، باید به این وجه توجه شود اگر آسیبهایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: از نظر محتوایی عناصر تاثیرگذاری در جامعه وجود دارد و باید توجه داشت تشخص جامعه به حوزه فرهنگی و سابقه تاریخی ارتباط دارد همچنان که انسان تشخص دارد، جامعه نیز تشخص دارد. تشخص انسان به من واقعی برمیگردد و انسانها در روابط اجتماعی سیماهای فردی خود را معرفی میکنند اما من واقعی به خصوصیات نفسانی ارتباط دارند.
ایجاد امنیت وظیفه حکومت است
لاریجانی با بیان اینکه ایجاد امنیت وظیفه حکومت است، افزود: به تعبیر علامه طباطبایی برای جامعه یک روح جمعی وجود دارد و جامعه یک تشخص واقعی دارد و همان چیزی است که مردم با آن زندگی میکنند.
وی ادامه داد: مردم با عرفیات اجتماعی و فرهنگی زندگی میکنند و بستر فرهنگی و اجتماعی جامعه را معرفی میکند که در این رابطه نکات برجسته و چالشی وجود دارد البته ما نقاط قوتی داریم مانند تفکر دینی که در فرهنگ به بار نشسته و مناسبات تحت تاثیر موضوعات دینی است اما باید در فهم دین نیز توجهاتی صورت گیرد، آیا تلقی ما از دین با صد سال پیش یکسان است؟ اجتماعیات ما با صد سال پیش چه تغییری کرده؟ به هر حال در تعاملات مختلف و فهمهای گوناگون تلقیهای متفاوتی پیدا میشود البته عناصر ثابت نیز وجود دارد.
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها درباره تهاجم فرهنگی مطالبی را فرمودهاند، مراوده فرهنگی وجود داشته اما کارهای دیگری نیز بوده است چون میخواستند مطابق میل آنها رفتار کنیم. در زمان رضاشاه موضوع کشف حجاب صورت گرفت که بیتاثیر نبود، البته با زحمات علما و متدینین با آن مقابله شد، البته پسر رضاشاه نیز دین گریزی را دنبال کرد و عرفیاتی را باب کرد.
لاریجانی گفت: در مطالعات باید توجه داشت که علاوه بر امور ثابت، امور سیال نیز باید بررسی شود.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در استان خراسان شمالی بحثهای بسیار مهمی در مورد مسائل اجتماعی مطرح کرده و همچنین سوالات مهمی را نیز مطرح کردند که به چه دلیل باید رفتار ما اینگونه باشد، چرا دروغ در جامعه است که این موضوعات به حوزه فرهنگ و اجتماعیات کشور بازمیگردد که باید به آن حتما توجه شود به دلیل اینکه برای استحکام قدرت لازم است بنابراین باید با توجه به اشکالات راهکار اتخاذ شود، البته راهکار بخشنامه ندارد و باید فهم و اشتراکات معنایی را درک کرد.
لاریجانی ادامه داد: کشور ما سابقه تمدن دارد و برخی مسائل جا افتاده و تغییر ساده نیست، آن قسمتهای مثبت باید پشتوانه باشد ولی تغییر قسمتهای سلبی نیاز به زحمت بیشتر دارد و در تغییرات اجتماعی و صیانت از فرهنگ باید به موضوع امر به معروف توجه شود.
ضرورت استفاده از امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد رفتار جمعی سالم
وی افزود: شاید بهترین روش برای ایجاد رفتار جمعی سالم استفاده از امر به معروف و نهی از منکر است که از آن غفلت داشتهایم، گاهی ممکن است خجالت کشیده شود درباره موضوعی صحبت کرد اما باید با روش صحیح به اشکالات تذکر وارد کرد و این موضوع نباید محدود به دستگاههای دولتی باشد بلکه شامل فرهنگ عمومی نیز است.
رئیس مجلس افزود: یکی از ابعاد قیام امام حسین موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که این بیانگر عظمت قیام است. برخی مسائل ریشهای و حیات بخش هستند و القاء هم سرنوشتی میکنند و در این زمینه غفلت گاهی صورت گرفته اما برای همبستگی باید موضوعات درست مطرح شود و به مشکلات فرهنگی و اجتماعی توجه شود.
لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به آسیبهای اجتماعی افزود: ریشه برخی از آسیب های اجتماعی به قبل از انقلاب و برخی از آنها به بعد از انقلاب بازمیگردد. آمار طلاق در کشور روند صعودی داشته که برخی از دلایل آن اقتصادی و برخی اجتماعی است. این رشد آمار طلاق برای جامعه علامت مثبتی نیست، از طرفی اعتیاد که یک آسیب اجتماعی است، روند رو به رشدی داشته و معدل آسیب اجتماعی در این موضوعات رشد یافته که در ساختار قدرت اثر منفی خواهد داشت.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی زود بروز نمیدهد اما مثل خوره روی قدرت ملی تاثیرگذار است باید توجه داشت روابط اجتماعی از جنس خانواده براساس عاطفه بوده است این در حالی است که در جامعه بیشتر احساس هم سرنوشتی مطرح است که اگر هم سرنوشتی قوی باشد انسجام اجتماعی بیشتر میشود.
لاریجانی افزود: آسیبهای اجتماعی خللهایی وارد میکند که اگر ارزیابیها واقعی باشد باید با رسیدگی به آن زمینه درست شدن کارها فراهم شود تا مؤلفه استحکام ملی شکل واقعی خود را پیدا کند و باید روی آن تمرکز شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان آرزوی توفیق برای همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی کرد و افزود: امیدوارم نتایج این همایش در سطوح مختلف اجتماعی و حاکمیتی وجود داشته باشد.
گفتنی است در ابتدای این مراسم حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گزارشی از فعالیتهای این دانشگاه و همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران به لاریجانی ارائه داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه در دانشگاه دفاع ملی درباره استحکام قدرت ملی کاوش دقیق و بررسیهای همه جانبه صورت گیرد بحث مهمی است، البته ابتدا باید متدولوژی خود را در این بحث روشن کنیم، به دلیل اینکه بحث مذکور، یک بحث عقلانی است.
لاریجانی افزود: بحث درباره استحکام قدرت ملی در یک کشور، یک بحث عقلانی است که باید سامان گیرد و قابل محک باشد و نقاط ضعف و قدرت مکشوف شود و نگاهها باید عقلانی باشد. بحث مذکور نیاز به بررسی های تطبیقی دارد، چون در همه کشورها توجه میشود که ساختار قدرت ملی مستحکم باشد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: ممکن است کشور ما به دلیل انقلابی بودن دارای آرمانهای والا و متفاوتی باشد اما در خصوص استحکام ملی کشورها نقاط مشترکی دارند. حکومتها به وجود میآیند تا امنیت و رفاه ایجاد کنند و از منافع ملی کشورها صیانت کنند و در همه کشورها این موضوع دارای سامانی برای خلق زندگی اجتماعی است.
لاریجانی با تاکید بر داشتن نیاز به قدرت ملی افزود: موضوعی مانند جهاد در ایران اسلامی از عناصر قدرت ملی است که به فرهنگ ما مربوط است و خیلی از کشورها که مبنای دینی ندارند موضوع جهاد در آن مطرح نیست.
رئیس مجلس ادامه داد: در بحث استحکام ساخت درونی قدرت ملی باید به مقطع انقلاب توجه داشت و تاثیراتی را که در فرهنگ، اجتماع و رفتار سیاسی داشته باید به صورت جداگانه بررسی شود چون انقلاب دستاورد بزرگی است اما خیلی وقتها در مطالعات اجتماعی به مقطع انقلاب به صورت جداگانه توجه نمیشود. چندی پیش درباره آسیبهای اجتماعی یک کار علمی صورت گرفته بود که در آن به مقطع انقلاب توجه نشده بود.
وی افزود: بعد از انقلاب اکثر آسیبهای اجتماعی فروکش داشته که این دستاورد بزرگ قابل مطالعه است و در اکثر مطالعات میتوان از آن گرا گرفت و از تجربه برای آینده استفاده کرد.
لاریجانی در خصوص مسائل اقتصادی کشور گفت: در حوزه اقتصاد چالشهای متعددی داشتهایم، در ارزیابی کار پس از انقلاب رشد اقتصادی کشور به طور متوسط 3 درصد بوده و نرخ بیکاری حدودا 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است که نشان از مشکلات ساختاری در اقتصاد کشور دارد که بخشی از مشکلات مدیریتی و بخشی ساختاری است البته جنگ و تحریم نیز تاثیرگذار بوده و در مدیریتهای متفاوت رشد اقتصادی کشور تنوع داشته است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور گفت: معدل اقتصادی کشور برای کشوری که میخواهد جهش و رشد داشته باشد، معدل جالبی نیست و در این زمینه شهید مطهری میفرماید اگر جامعه از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمیتوان به آرمانهای متعالی اسلامی دست یافت که این حرف را باید با طلا نوشت.
وی افزود: اقتصاد سالم، یک اقتصاد زاینده است و به تعبیر مقام معظم رهبری اقتصاد باید درون زا باشد و برون گرا و بتواند محصول صادر کند.
اقتصاد ضعیف با ساختار قدرت ملی قوی تناسبی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمیتوانیم بگوییم ساختار قدرت ملی کشور بسیار قوی است ولی اقتصاد ما ناتوان است، این موضوع امکان پذیر نیست.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: درست است کشور ما رشد داشته است اما کشورهای دیگر نیز رشد کردهاند بنابراین باید در مسابقه شأن رشد کشور را تعریف کنیم.
انتقاد از نحوه اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی کشور
لاریجانی افزود: در حوزه اقتصاد به نظر من چند مسئله مانع بوده که یکی همین گرایشات سوسیالیستی بوده، چون جریان مارکسیستی بر فکر روشنفکری در ایران غلبه داشته این موضوع باورمان شده و در افکار نشسته که روش خوبی داریم و امروز نمیتوانیم از آن فرار کنیم. همین به بحث سیاستهای اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری سیاستهای آن را ابلاغ کردند و به قانون تبدیل شد، توجه کنید که آیا مقصود از مردمی شدن اقتصاد اینگونه بود که به طور مثال یک نیروگاه را از دستگاه اصلی به یک دستگاه غیر تخصصی تحویل بدهیم؟
رئیس مجلس با تاکید بر لزوم توجه به خصوصی سازی و اصل رقابت در اقتصاد افزود: یکی از فلسفههای اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی این بود که چیزهای تلمبار شده در دولت به بخش خصوصی واگذار شود تا فضایی برای رقابت مهیا شود.
لاریجانی افزود: برخی اوقات فکر میکنیم که اگر شرکتهای مهم وارد اقتصاد شود، سرمایهگذاری به وجود میآید و از مسیر جدا میشویم این درحالی است که شرکت بسیار توانمند وجود ندارد، در همین کشور ترکیه شرکتهای توانمندی بودند که بعد از تحول در آسیای میانه در آنجا پروژه تحویل گرفتند. این درحالی است که با وجود نقش ما در کمک به استقرار مردم سالاری در کشور عراق، سهم اقتصادی کمی در آنجا داریم.
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد باید در دست مردم باشد و این مانند جهاد است، آیا همچنین حسی داریم؟ و کسی که در بخش تولید فعالیت میکند آن را مجاهد مینامیم؟ بنابراین یک تغییر رویکرد نیاز است.
بروکراسی دشوار سدی برای رونق تولید و صنعت است
لاریجانی با بیان اینکه در بخش صنعت و کشور روند بروکراسی بسیار دشوار است، افزود: هیچ دولتی زیر بار تعدیل بروکراسی اداری نبوده، در کشور ژاپن تنها 300 هزار پرسنل دولتی وجود دارد، این در حالی است که در کشور ما چند میلیون نفر پرسنل اداری وجود دارد و رتبه تسهیل فضای کسب و کار کشور در حدود 120 است و اگر یک سرمایهگذار به این رتبه نگاه کند، انگیزهای برای سرمایهگذاری در کشور ما ندارد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید فضا برای سرمایهگذاری تسهیل و مشوق به صادرات کشور ارائه شود و نکته دیگر اینکه برخی از قوانین تصویب شده در کشور تاکنون اجرا نشده و حتی حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده در کشور وجود دارد که البته کار غلطی بود. این در حالی است که سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وجود دارد.
لاریجانی افزود: به دولت اجازه واگذاری پروژهها داده شده است اما اینکه چرا کشور با رکود مواجه شده و نقدینگی جامعه به سمت تولید نمیرود باید رسیدگی شود، 800 هزار میلیارد تومان در کشور حجم نقدینگی وجود دارد اینکه مردم اقدام به خرید خودرو با تسهیلات بانکی کردهاند نشان میدهد نقدینگی در جامعه وجود دارد اما بسترها فراهم نشده و هرجا کمی بستر آماده شد مردم استفاده کردند.
بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید فراهم شود
رئیس مجلس با تاکید بر لزوم فراهم آوردن بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید و آبادانی افزود: یکی از وزارتخانهها عنوان میکند 300 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی داریم، اگر 2 میلیارد تومان پول یک پیمانکار را نپردازیم چگونه پیمانکار علاقه به ادامه انجام کار دارد چون تضمین میخواهد، پس باید ساماندهی انجام شود.
لاریجانی افزود: به مقررات ثابت و درازمدت در بخش اقتصاد نیازمندیم تا بخش خصوصی این اطمینان را داشته باشد که با تغییر شرایط بخشنامهها نیز متغیر نخواهند شد.
وی گفت: در دولت گذشته حدود 500 هزار نفر پرسنل جذب دستگاههای دولتی شدند که این خلاف قانون بود و در حال حاضر نیز تعدیل نمیشود، ما یک نظام مردم سالاری دینی در کشور داریم و مسائلی مردم سالاری برای کشور به همراه داشته که مهم است و ثبات و جایگاه ایجاد میکند و از عناصر قدرت است.
لاریجانی افزود: باید توجه داشت مردم سالاری باید در مجرای واقعی خود باشد و ساماندهی مناسب بیابد، در غیر اینصورت فریبکاری به وجود میآید، یکی از دلایل مخالفت سقراط حکیم با مردم سالاری در آن مقطع تاریخی فریبکاری بود چون حرفهای مردم پسندی زده میشد اما از حقایق چیزی گفته نمیشد.
گاهی برخی ها پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوام فریبی است
وی ادامه داد: اگر ساختار دموکراسی ساختاری نباشد که نخبگان هدایتهای لازم را انجام دهند امکان سوءاستفاده وجود دارد و نکته دیگر اینکه وجود تشکیلات برای دموکراسی مهم است. گاهی برخی ها پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوام فریبی است.
رئیس مجلس با بیان اینکه حوزه سیاست منطق خاص خود را دارد، ادامه داد: در خانواده باید با منطق عواطف حرف زد و در دانشگاه باید با منطق علمی سخن گفت و اگر فرمت استفاده از دموکراسی را در نظر میگیریم باید ساز وکار آن را نیز قبول داشته باشیم و تشکیلات کار درازمدت و آبرومند در این رابطه انجام میدهد. افرادی ممکن است حرفهایی بزنند، رأی بیاورند و بعد بروند و کسی نمیتواند تعقیبشان کند اما تشکیلات میگوید میخواهم برای صد سال بمانم.
لاریجانی گفت: تشکیلات آبروی خود را به دست آدمی که حرف پوپولیستی بزند و برود، نمیدهد بنابراین باید در چارچوب در حوزههای مختلف اقتصاد، فرهنگ و سیاست حرف زده شود.
وی با بیان اینکه باید یک ادب سیاسی حاکم شود، افزود: وقتی تشکیلات در جامعهای رشد پیدا نمیکند برخی افراد با نگاه موقت به جامعه مینگرند و سرنوشت کارهایشان را به رأی گره میزنند و اگر رأیشان کم بشود تأمل میکنند اما اگر ساختار وجود داشته باشد نخبگان مسائل را برای مردم شرح میدهند و اساتید دانشگاه موضوع را توجیه میکنند و مشکلاتی در این زمینه در جامعه وجود دارد و در جاهایی که بحث جمع کردن رأی است افراد مسابقه میگذارند اما در جاهایی که نیاز به جراحی است ملاحظه صورت میگیرد.
لاریجانی با تاکید بر لزوم جراحی بخشهایی از اقتصاد کشور افزود: باید ساماندهی برای انسجام در کشور برای جراحی به وجود آید البته اگر راهی غیر از این هست گفته شود.
وی ادامه داد: ممکن است بگوییم چون در رأس قانون اساسی رهبری وجود دارد و رهبری حرف آخر را میزند بنابراین میتوان انسجام ایجاد کنیم، این حرف، حرف کاملی نیست، مقام معظم رهبری حتما عنصر انسجام بخش در کشور هست و یک موضوع قدرتمند برای تنظیم امور هست اما همه جا نباید از این ابزار استفاده کرد. در مسائلی مانند موضوع هستهای و ملی باید حتما از جایگاه مقام معظم رهبری خط گرفته شود اما همه جا این طور نیست و این حسن نیست همه جا از این ظرفیت استفاده شود، این ظرفیت باید همه جا بماند بنابراین باید ساز و کارهای درونی سامان یابد.
لاریجانی گفت: حتی در بحث دموکراسی مردم سالاری دینی که بخش مهمی در استحکام قدرت ملی کشور است، باید به این وجه توجه شود اگر آسیبهایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: از نظر محتوایی عناصر تاثیرگذاری در جامعه وجود دارد و باید توجه داشت تشخص جامعه به حوزه فرهنگی و سابقه تاریخی ارتباط دارد همچنان که انسان تشخص دارد، جامعه نیز تشخص دارد. تشخص انسان به من واقعی برمیگردد و انسانها در روابط اجتماعی سیماهای فردی خود را معرفی میکنند اما من واقعی به خصوصیات نفسانی ارتباط دارند.
ایجاد امنیت وظیفه حکومت است
لاریجانی با بیان اینکه ایجاد امنیت وظیفه حکومت است، افزود: به تعبیر علامه طباطبایی برای جامعه یک روح جمعی وجود دارد و جامعه یک تشخص واقعی دارد و همان چیزی است که مردم با آن زندگی میکنند.
وی ادامه داد: مردم با عرفیات اجتماعی و فرهنگی زندگی میکنند و بستر فرهنگی و اجتماعی جامعه را معرفی میکند که در این رابطه نکات برجسته و چالشی وجود دارد البته ما نقاط قوتی داریم مانند تفکر دینی که در فرهنگ به بار نشسته و مناسبات تحت تاثیر موضوعات دینی است اما باید در فهم دین نیز توجهاتی صورت گیرد، آیا تلقی ما از دین با صد سال پیش یکسان است؟ اجتماعیات ما با صد سال پیش چه تغییری کرده؟ به هر حال در تعاملات مختلف و فهمهای گوناگون تلقیهای متفاوتی پیدا میشود البته عناصر ثابت نیز وجود دارد.
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها درباره تهاجم فرهنگی مطالبی را فرمودهاند، مراوده فرهنگی وجود داشته اما کارهای دیگری نیز بوده است چون میخواستند مطابق میل آنها رفتار کنیم. در زمان رضاشاه موضوع کشف حجاب صورت گرفت که بیتاثیر نبود، البته با زحمات علما و متدینین با آن مقابله شد، البته پسر رضاشاه نیز دین گریزی را دنبال کرد و عرفیاتی را باب کرد.
لاریجانی گفت: در مطالعات باید توجه داشت که علاوه بر امور ثابت، امور سیال نیز باید بررسی شود.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در استان خراسان شمالی بحثهای بسیار مهمی در مورد مسائل اجتماعی مطرح کرده و همچنین سوالات مهمی را نیز مطرح کردند که به چه دلیل باید رفتار ما اینگونه باشد، چرا دروغ در جامعه است که این موضوعات به حوزه فرهنگ و اجتماعیات کشور بازمیگردد که باید به آن حتما توجه شود به دلیل اینکه برای استحکام قدرت لازم است بنابراین باید با توجه به اشکالات راهکار اتخاذ شود، البته راهکار بخشنامه ندارد و باید فهم و اشتراکات معنایی را درک کرد.
لاریجانی ادامه داد: کشور ما سابقه تمدن دارد و برخی مسائل جا افتاده و تغییر ساده نیست، آن قسمتهای مثبت باید پشتوانه باشد ولی تغییر قسمتهای سلبی نیاز به زحمت بیشتر دارد و در تغییرات اجتماعی و صیانت از فرهنگ باید به موضوع امر به معروف توجه شود.
ضرورت استفاده از امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد رفتار جمعی سالم
وی افزود: شاید بهترین روش برای ایجاد رفتار جمعی سالم استفاده از امر به معروف و نهی از منکر است که از آن غفلت داشتهایم، گاهی ممکن است خجالت کشیده شود درباره موضوعی صحبت کرد اما باید با روش صحیح به اشکالات تذکر وارد کرد و این موضوع نباید محدود به دستگاههای دولتی باشد بلکه شامل فرهنگ عمومی نیز است.
رئیس مجلس افزود: یکی از ابعاد قیام امام حسین موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که این بیانگر عظمت قیام است. برخی مسائل ریشهای و حیات بخش هستند و القاء هم سرنوشتی میکنند و در این زمینه غفلت گاهی صورت گرفته اما برای همبستگی باید موضوعات درست مطرح شود و به مشکلات فرهنگی و اجتماعی توجه شود.
لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به آسیبهای اجتماعی افزود: ریشه برخی از آسیب های اجتماعی به قبل از انقلاب و برخی از آنها به بعد از انقلاب بازمیگردد. آمار طلاق در کشور روند صعودی داشته که برخی از دلایل آن اقتصادی و برخی اجتماعی است. این رشد آمار طلاق برای جامعه علامت مثبتی نیست، از طرفی اعتیاد که یک آسیب اجتماعی است، روند رو به رشدی داشته و معدل آسیب اجتماعی در این موضوعات رشد یافته که در ساختار قدرت اثر منفی خواهد داشت.
وی افزود: آسیبهای اجتماعی زود بروز نمیدهد اما مثل خوره روی قدرت ملی تاثیرگذار است باید توجه داشت روابط اجتماعی از جنس خانواده براساس عاطفه بوده است این در حالی است که در جامعه بیشتر احساس هم سرنوشتی مطرح است که اگر هم سرنوشتی قوی باشد انسجام اجتماعی بیشتر میشود.
لاریجانی افزود: آسیبهای اجتماعی خللهایی وارد میکند که اگر ارزیابیها واقعی باشد باید با رسیدگی به آن زمینه درست شدن کارها فراهم شود تا مؤلفه استحکام ملی شکل واقعی خود را پیدا کند و باید روی آن تمرکز شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان آرزوی توفیق برای همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی کرد و افزود: امیدوارم نتایج این همایش در سطوح مختلف اجتماعی و حاکمیتی وجود داشته باشد.
گفتنی است در ابتدای این مراسم حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گزارشی از فعالیتهای این دانشگاه و همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران به لاریجانی ارائه داد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *