ماجرای انیمیشنی که مادر امام زمان(عج) به آن نظر کرد / فیلمی که پس از موفقیت، حمایت شد / «شاهزاده روم»در یک قدمی فیلم مجیدی
به گزارش ،
"شاهزاده روم" به کارگردانی هادی محمدیان انیمیشن سینمایی با موضوع مادر
امام زمان (عج) است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و
بازخوردهای بسیاری داشت. این انیمیشن در کشورهای عربی از جمله لبنان و عراق
اکران شده و مورد استقبال مردم این کشورها نیز قرار گرفته است. این اثر
کیفیت منحصر به فردی در بین انیمیشنهای ایرانی دارد و از ویژگیهای این
کار پرداختن به برههای از زندگی مادر امام زمان (عج) در روم است.
شاهزاده
روم داستان عاشقی و دلدادگی پرنسسی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا را روایت
میکند که از تبار پدر، از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر
نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانوی پاکدامن به گونهای رقم میخورد که
وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت میکند،این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از
آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در میآید، مادر منجی بشریت میشود...
این
فیلم ساختار شکن در حوزه انیمیشن بدون اینکه سرگروهی داشته باشد این روزها
به فروش خوبی دست یافته و توانسته مخاطبان را راضی از سینما برگرداند به
همین مناسبت به گپ و گفت با عومل این فیلم در نشستیم که در ادامه آن را می خوانید:
-
جعفری:
در خصوص این قسمت ها که می گویید واکنش نشان ندادند و لازم به ذکر است که این کار
به زبان های عربی و انگلیسی دوبله شده است.
شاهزاده روم در چه کشورهایی اکران شده است؟
-
جعفری:
خارج از ایران در لبنان، عراق، دبی و ساحل عاج اکران شده است و در عربستان تقریبا
شهر به شهر این انیمیشن پخش شده است و در سالنهای سینمایی که امکان پخش این
انیمیشن را داشتند اکران شده است و در انگلیس نیز این کار به صورت محدود اکران شده
است و طبق مصاحبه ای که تابش در چند روز گذشته داشته است توافقنامه ای را با
ایتالیا امضا کرده اند که فیلم های محمد رسول الله و شاهزاده روم در روم اکران
شوند.
مراحل نوشتن فیلمنامه چه سختی هایی را برایتان با خود به همراه داشت؟
-
جعفری: فیلمنامه
شاهزاده روم 17 الی 18 بار بازنویسی شده است و دلیلش این بود که ما سعی می کردیم
داستان را کاملا کودکانه در بیاوریم اما خودمان زمانی که فیلم را با کودکان می
دیدیم می فهمیدیم که در کجاها کم دقتی کردیم و کجاهای کار خوب شده است و سعی می
کردیم به همه آن چیزی که می خواستیم برسیم ولی به دلیل اینکه تجربه اولمان بود این
کار اشکالاتی هم داشت.
فکر نمی کنید در ساختن شخصیت ها بیش از حد اغراق کردید؟
-
محمدیان:
نکته این است که از یک استایلی استفاده کردیم که تقریبا در همه جای جهان شناخته
شده است و این استایل جا افتاده است و ما در اول پروژه با همکاری که کار شخصیت
پردازی می کرد به این نتیجه رسیدیم که به این سبک استایل سازی سوق پیدا کنیم و
شخصیت سازی در انیمیشن قواعد خودش را دارد و ما در انیمیشن نمی توانیم به شخصیت
های خاکستری بپردازیم زیرا کودک شخصیت های خاکستری را نمی پذیرد و علاوه بر این
مدیای سینما و تلویزیون خیلی متفاوت است و همین کاراکتر اگر از پرده سینما به
تلویزیون برود خیلی متفاوت می شود. تجربه در حوزه انیمیشن سازی که بخواهد در سینما پخش شود بسیار کم است و ما کمتر روی
پرده سینما انیمیشن دیده ایم جالب است بدانید من خودم وقتی اولین بار کار خودم را
بر روی پرده سینما دیدم از میزان بزرگی آن تعجب کردم به همین دلیل شخصیت سازی و
سبک سازی به صورت حرفه ای نیاز به زمان دارد و اگر ما دنبال طراحی کاراکتر داخلی
هستیم همه ذهنشان به سمت یک شخصیت شرقی می رود و ما اتفاقا به سمت این نوع کاراکتر
سازی رفتیم که کودک و نوجوان ما آن را بپذیرد و سعی کردیم از استایل ها و
کاراکترهایی که در جهان معروف هستند استفاده کنیم.
آیا کار جدیدی در دست دارید؟
-
جعفری:
بله - کار بعدیمان را به زودی شروع خواهیم کرد ولی بگذاریم به وقتش در خصوص آن صحبت کنیم.
شاهزاده روم بعد از اکران در سینماها آیا به شبکه نمایش خانگی و تلویزیون می آید؟
-
جعفری:
ما مشغول مذاکره برای پخش در شبکه خانگی هستیم و قرارداد ما با تلویزیون قطعی شده
است اما به دلیل اینه شبکه خانگی هم می خواهد ان را پخش کند تایم پخش تلویزیون را تحت تاثیر قرار
می دهد و به همین دلیل زمان پخش ها گره خورده
است.
چه شد که یک شخصیت دینی - تاریخی برای ساخت اولین انیمیشن سینمایی تان انتخاب کردید؟
- جعفری: ما برنامه هایمان این بود که نقطه شروع کارمان بیان یک کار بین ادیانی باشد به این دلیل که اکنون در دنیا یک فضایی است که مسلمانان را تخریب می کنند و همین فضا با مقدار کمترش علیه دین مسیحیت وجود دارد و می خواستیم به یک موضوعی بپردازیم که موضوع مشترک بین ادیان باشد.
-
محمدیان:
به نظرم هیچ فیلم غیردینی وجود ندارد ولی شاهزاده روم یک فیلم تاریخی است که از
قضا هم با یک شخصیت دینی پیوند خورده است و همانطور که گفتیم در این فیلم یک
بیانیه دینی صادر نکردیم و زمانی که یک مسیحی بخواهد این فیلم را نگاه کند یک نگاه
دینی به این فیلم ندارد بلکه یک نگاه تاریخی به این فیلم پیدا می کند.
دلیل حمایت صدا و سیما و ارگان های دیگر از شاهزاده روم چیست؟
- جعفری: سرافراز ریس رسانه ملی فیلم را در جشنواره فجر دید و بعد از آن به ما گفت که از این فیلم حمایت می کنیم و بنیاد سینمایی فارابی فیلم را در لبنان دیده بودند و پس از آن از فیلم حمایت کردند اما هنوز هم برای تبلیغات سینمایی در اقلیت هستیم و اگر شاید حمایت دولتی این فیلم داشت تبلیغات بهتری انجام می شد.
-
محمدیان:
آن لحظه ای که ما کار را شروع کردیم هیچکس تصور نمی کرد که ما یک کار با کیفیت را
بسازیم و همه تصورشان بر این بود که یا کار ساخته نمی شود و یا اگر ساخته شود یک
کار بی کیفیت خواهد بود و هیچکس هیچ اعتمادی به ما نداشت و اگر الان حمایت های
مختلف را برای این فیلم می بینیم به این دلیل است که فیلم موفقیت های زیادی را کسب
کرده است و الان که کار ساخته شده است نه تنها کسانی که در حوزه انیمیشن نیستند
بلکه خیلی از انیمیشن سازها هم در حوزه تبلیغات فیلم به ما کمک می کنند چون در
جریانی هستند که اگر راه برای شاهزاده روم باز شود در واقع راه برای انیمیشن سازها
باز می شود.
فکر نمی کنید پایان بندی خوبی برای شاهزاده روم در نظر نداشتید؟
- محمدیان: دو نکته خیلی مهم در خصوص پایان بندی وجود دارد یکی این که ما منابع تاریخی از نحوه ورود مادر حضرت مهدی(عج) به سامرا نداشتیم و نقل های بسیار مختلفی در این خصوص بود به همین خاطر سعی کردیم به این قسمت از فیلمنامه را که از نقاط حساسش بود وارد نشویم و می پذیریم که پایان بندی جای کار بیشتری داشت و دلیل دوم این است که ما زمان کمی برای ساخت این اثر داشتیم و کل زمان ما برای نوشتن فیلمنامه 2 ماه و نیم بود و اگر وقت بیشتری داشتیم شاهزاده روم می توانست یک اثر ویترینی خوب برای اکران جهانی بشود.
-